• Anonym (Kärlek)

Tror du det finns en mening med allt?

Till exempel att vi träffar vissa människor för en anledning? 

Jag har så svårt att förstå varför så många ska lida av hjärtesorg på grund av krossade förhoppningar och förhållanden. Vad ska man lära sig av det? Att allt går över med tid? Att inget egentligen är så speciellt som man tror? 

Jag själv befinner mig i en situation där jag förälskat mig i en person som jag inte kan vara med. Jag kommer aldrig kunna glömma honom och hur han fick mig att känna. Hur unik han var och hur vi klickade. Jag kan väl ändå se att om det fanns en mening med allt skulle jag liksom i mitt liv ha upplevt lidelsen av att älska men inte vara älskad tillbaka. Har nämligen aldrig befunnit mig i den sitsen förut. 

Men det är en sann lidelse må jag säga...jag kan inte se hur jag någonsin kommer komma till freds med att det inte fick bli vi. Hur jag inte kommer jämföra honom med varenda man jag träffar. Han hade liksom en sån pondus och var på något sätt så värdig. Lite sådär gammaldags som jag egentligen inte trodde jag gillade. Kunde se hans själ i ögonen, djupet, känslorna, hela honom och fan vad vacker han var...

Så...tror du det finns en mening? Och vad är den isåfall? 

• Svar på tråden Tror du det finns en mening med allt?
  • Anonym (ppp)

Nja jag tror inte på sånt. 
    Jag tror att slumpen sker. Att jag tex föddes just i Sverige, att jag har de barn jag har, att jag mötte min man just där och då osv. 

Men visst kan jag se en mening i allt, men jag tror inte du menar din fråga på det viset. Jag ser en mening i att jag jobbar med det jag gör tex. 

• Anonym (Kärlek)
    Anonym (ppp) skrev 2021-02-19 21:55:58 följande:

Nja jag tror inte på sånt. 
    Jag tror att slumpen sker. Att jag tex föddes just i Sverige, att jag har de barn jag har, att jag mötte min man just där och då osv. 

Men visst kan jag se en mening i allt, men jag tror inte du menar din fråga på det viset. Jag ser en mening i att jag jobbar med det jag gör tex. 

Tack för ditt svar...nej, jag menar väl en typ avgörande, spirituell mening som är grundat på vårt öde.
  • Anonym (Klart det finns)

Klart det finns en mening.. men kanske inte på det sätt du (antagligen) tror. <3

Du beskriver att du känner väldigt starkt för den här mannen och du undrar hur du ska kunna låta bli att jämföra alla framtida män med honom..

Alltså.. något säger mig att anledningen till att ni inte kan vara tillsammans är hans ego. Något i hans ego får honom att prioritera på ett sätt som gör att ni inte kan vara tillsammans. Ligger det något i detta?

• MrsPJ

Nu vet jag inte hur långt det gick mellan dig och honom men min första tanke är att du ju inte har en aning om hur det funkat om det blivit ni. Hade kanske visat sig att det inte alls blir bra i längden.

• Anonym (Sara)

Nej, jag är religiös alls och tror inte att det finns någon övergripande mening (vare sig det är Gud eller något annat som står för denna menjng).

• Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2021-02-20 07:09:32 följande:

Nej, jag är religiös alls och tror inte att det finns någon övergripande mening (vare sig det är Gud eller något annat som står för denna menjng).

Jag är inte religiös alls ska det stå.

Däremot har man ju möjlighet att uppleva en massa i livet, både roliga saker och jobbiga, man utvecklas, förändras och lärsig nytt. Vilket är en stor del av tjusningen med att leva (även om man förstås gärna slipper att uppleva det allra jobbigaste).
  • Anonym (Olika sorters mening)

Ibland är det svårt att inte se att det skulle vara en mening i vissa möten om man nu vill tillskriva det Gud, ödet eller något annat. Jag har några sådana möten, både större och mindre, i mitt liv där slumpen är så löjligt osannolik att det känns som en orimligare förklaring. Så jag vill inte utesluta sådan mening, däremot tror jag inte att den genomsyrar allt jag gör och jag tror det är farligt att försöka tillskriva allt en mening (som i att en högre vilja ville detta).

Men.

Det går att göra allt meningsfullt. Att känna tacksamhet för det man ändå fick, att dra lärdom inför nya möten osv.

Tråkigt att det inte kunde bli ni men utgå inte från att det var meningen, det är inte omöjligt men blir en konstig livsinställning. Ibland är livet bara orättvist. En mening som du verkar kunna skapa av är insikten att du gillar en annan typ av man än du trodde. Kanske du ska börja leta någon annanstans än var du hitintills letat?

• Anonym (K)

Jag tror inte på någon högre makt eller att det finns någon mening med någonting.
    Saker händer bara och det finns ingen tanke bakom att det ska tvinga folk att utvecklas.
    Däremot tror jag att man kan hitta en mening med allt som händer. Man kan om man vill hitta det, kan dra slutsatser, kan utvecklas av sina erfarenheter. Om man inte vill att tillvaron ska vara så meningslös som det i själva verket är.

• Anonym (förstår)

Jag tror inte heller att det finns en högre makt men jag tror att man istället ska tänka att man kan dra lärdom från de situationer som inte blev som man hade tänkt sig. 

Jag förstår verkligen hur du menar med den här mannen. Jag försökte få den här mannen som du beskrev i ca 5 års tid, till och från. Som någon annan skrev, dock var det hans ego som kom emellan. Jag försökte under dessa 5 år böja mig efter vad han ville osv. Efter 5 år insåg jag, (tidigare med men inte lika säker som efter 5 år) att det aldrig kommer bli vi, för om han verkligen hade älskat mig som han sa i slutet, då hade han inte påbörjat nya relationer under dessa 5 år och han hade kunnat avsluta sin nuvarande relation för mig. Vi har känt varandra i 18 år och började med att ha ett förhållande när vi lärde känna varandra. Vi var för unga för att relationen skulle hålla. 
    Det jag vill säga med det här är att jag har lärt mig att säga ifrån, att inte böja mig efter någon annans preferenser, inte villkora mig själv och mina känslor och vad jag verkligen är värd, dvs såååå mkt bättre än detta. 
    I mina ögon var han allt jag hade önskat av en man förutom hans hittepåprinciper.
    Jag sörjer varje dag mer eller mindre efter att jag kapat all relation för 1,5 år sedan men det gör mig ännu gladare över att jag stod på mig och inte lät mig bli tex en älskarinna för att få ha honom (i tron om att han kommer välja mig tillslut). 

Svar på tråden Tror du det finns en mening med allt?