• Anonym (Sommar)

Hur lång semester lyckas ni ha?

Kommer era barn gå något på fritids/förskola i sommar? Hur lyckas alla andra (känns det som) ha sina barn hemma massor på sommaren?Har ni aldrig semester tillsammans ni som pusslar? Med er partner alltså.

• Svar på tråden Hur lång semester lyckas ni ha?
  • Anonym (sex veckor)

Så länge man har föräldrapenning är det ju inget problem. Vi hade två veckor fp och 4 veckor semester var varje sommar tills yngsta blev åtta år (och fp-dagar inte kan användas längre), så vi var lediga sex veckor tillsammans. I övrigt gick barnen på förskola/fritds.

• Anonym (lll)

Jobbar som lärare så har ca 7 veckor sommarsemester.
    När barnen var små var min man fl-ledig och jag hade sommarlov.

Nu när barnen är större har jag fortfarande sommarlov men mannen har 6 veckor att planera in och 5 av dem är han ledig på sommaren tillsammans med oss andra. 

• Anonym (Tillsammans)

Vi prioriterar att ha så mycket tid tillsammans som möjligt hela familjen, framför att pussla för att vara lediga så länge som möjligt. Vi får ihop sex veckor med mormor och morfar och några dagar omlott. Det räcker fint för oss och barnen!

• Anonym (mamma)

Jag och min man har alltid prioriterat ledighet tillsammans framför att ungarna ska slippa förskola/fritids så länge som möjligt på sommaren. Vi upplever att kvalitetstiden blir mycket bättre när vi gör saker tillsammans. 

Nu är ungarna så pass stora att de inte har fritids längre och jag har bara 14 semesterdagar att ta ut (ny på jobbet). Dock är mitt jobb igång alla dagar i veckan och tack vare det rullande schemat kommer jag ändå att vara ledig nästan 4 veckor i sommar. Min man ska be om semester samma veckor. Resten av sommaren får ungarna vara ensamma hemma eller med mormor och morfar.

• Anonym (myself)

Vi brukar ha endast 3 v semester och då alla 3 tillsammans. Varav oftast 2 veckor av dessa är vi bortresta. Annars gick dotter på dagis eller fritids - hon trivs där, med färre barn och flera aktiviteter.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (lll) skrev 2021-02-19 08:34:45 följande:

Jobbar som lärare så har ca 7 veckor sommarsemester.
    När barnen var små var min man fl-ledig och jag hade sommarlov.

Nu när barnen är större har jag fortfarande sommarlov men mannen har 6 veckor att planera in och 5 av dem är han ledig på sommaren tillsammans med oss andra. 

Exakt HUR lyckas du få så lång semester som lärare?? Standard är att man får fem veckor som ska räcka hela året, en av dem kan man spara och man brukar alltså ta ut fyra veckor semester. Och det gäller oavsett om man har ferietjänst eller semestertjänst.
  • Snömamman
    Anonym (Lärare) skrev 2021-02-19 11:18:32 följande:

Exakt HUR lyckas du få så lång semester som lärare?? Standard är att man får fem veckor som ska räcka hela året, en av dem kan man spara och man brukar alltså ta ut fyra veckor semester. Och det gäller oavsett om man har ferietjänst eller semestertjänst.

Fast hon kanske menar ledighet under sommarperioden. Totala ledigheten brukar bli 6-7 veckor på en ferietjänst eftersom ?komp-tiden? för 5 timmar extra timmar under resten läsåret läggs ut under bl.a. sommaren ovanpå den vanliga semestern.
  • Anonym (Lärare)
    Snömamman skrev 2021-02-19 11:22:31 följande:
    Fast hon kanske menar ledighet under sommarperioden. Totala ledigheten brukar bli 6-7 veckor på en ferietjänst eftersom ?komp-tiden? för 5 timmar extra timmar under resten läsåret läggs ut under bl.a. sommaren ovanpå den vanliga semestern.
    Jag har haft olika typer av anställningar och det där stämmer inte. De extra timmarna man jobbar ihop tas ut på lovveckorna, det blir inget över till sommaren. Och om man jobbar med elever som inte har påsklov osv så brukar upplägget ändå inte räcka mer än till ledighet över jul ungefär, kanske någon klämdag under året, men verkligen inte ett par veckor extra på sommaren. 
  • Snömamman
    Anonym (Lärare) skrev 2021-02-19 11:32:16 följande:

Jag har haft olika typer av anställningar och det där stämmer inte. De extra timmarna man jobbar ihop tas ut på lovveckorna, det blir inget över till sommaren. Och om man jobbar med elever som inte har påsklov osv så brukar upplägget ändå inte räcka mer än till ledighet över jul ungefär, kanske någon klämdag under året, men verkligen inte ett par veckor extra på sommaren. 

Jag är också lärare. Vi är lediga v.26-31 (tidigare jobb var vi lediga v.32 också men jobbade tre dagar på höstlovet började en dag tidigare efter jullovet och jobbade någon klämdag). Detta är detsamma på alla skolor i regionen och årsarbetstimmen regleras på timmen. Så om jag inte omedvetet arbetsvägrat senaste 11 åren så stämmer det. Vi fyller i varje timme i Visma och stämmer inte årsarbetstiden så går det inte igenom.
  • Anonym (Lärare)
    Snömamman skrev 2021-02-19 12:09:01 följande:
    Jag är också lärare. Vi är lediga v.26-31 (tidigare jobb var vi lediga v.32 också men jobbade tre dagar på höstlovet började en dag tidigare efter jullovet och jobbade någon klämdag). Detta är detsamma på alla skolor i regionen och årsarbetstimmen regleras på timmen. Så om jag inte omedvetet arbetsvägrat senaste 11 åren så stämmer det. Vi fyller i varje timme i Visma och stämmer inte årsarbetstiden så går det inte igenom.
    Jag fattar fortfarande inte hur ni får ihop det. När jag jobbade komp hade vi tio timmar extra i veckan (totalt 45 h/vecka, 10 av dem var förtroendetid) och det räckte bara till lovveckorna och sedan normal semester, så hur ni får ihop så mycket ledighet är för mig en gåta!
Svar på tråden Hur lång semester lyckas ni ha?