• Anonym (corona)

FÖRSÄKRINGSKASSAN

Hej, jag har varit sjuk i corona i början på december och är fortfarande risig efter det.  Min avdelning på jobbet är extremt stressig och påfrestande. Min chef kan inte placera om mig så att jag får gå på schema någon annanstans. Nu

har jag fått en sjukskrivning som jag är tacksam över men egentligen inte vill ha. Jag vill kunna arbeta men inte 17 h i streck vaken tid i den miljön. Jag fixar de inte. Vill hellre jobba 50% på min avd och 50% på en annan men de går som sagt inte.

Nu sa min chef att jag ska be läkaren att sjukskriva mig på 50% av min arbetstid på just min avdelning. Och då kan jag bli inskolad som vikare och bli inringd på andra ställen utöver den tiden. Vilket känns ultimat för mig. Jag kommer ha mitt schema men ändå kunde hoppa in lite när jag orkar på andra lugnare ställen. Jag vill ju ut och jobba. Men det känns verkligen konstigt att de ska vara ok? är det de?

• Svar på tråden FÖRSÄKRINGSKASSAN
  • Kjell2

Även om du är 100% sjukskriven av läkaren finns det inget som hindar att du jobb 50% med lön och är sjuk/ledig 50% med sjukpenning 50%

• Anonym (ekonom)

Din chef vill alltså att din läkare förtydligar läkarintyget för din arbetsgivares skull, inte för Försäkringskassan. Din arbetsgivare ska egentligen helt på egen hand kunna göra en egen arbetsförmågebedömning, det här kan vara en del i en rehabiliteringsplan, omplacering m.m.m.m. men antagligen vill din chef ha någon (läkaren) som backar upp gentemot personalavdelningen.

Försäkringskassan bryr sig inte om du jobbar mer så länge du anmäler när du jobbar och inte.

• Anonym (corona)

jag jobbar på ett litet företag där de är han själv och en annan som jobbar på ekonomiavdelningen så det finns inte mycket att förklara ör just arbetsgivaren. hAN Ville att försäkringskassan skulle se att det är på just min avdelning jag inte kan jobba. Men det är det här jag inte förstår. Om jag nu jobbar 100% och blir sjukskriven halva tiden.

Om jag nu är kapabel att jobba på andra ställen så borde väl Fkassan fråga hur det kan komma sig? Då kan jag ju jobba 100%. Få 50% sjuklön och få resterande lön som vanligt eftersom halva lönen kommer ifrån mina "extrajobb". Känns så märkligt och inte rätt...   

Svar på tråden FÖRSÄKRINGSKASSAN