Hjälp, irriterad på bonusson
Har en bonusson på 14 år som är ensambarn, har bara känt honom i 1,5 år och jag vet inte hur jag ska förhålla mig. Jag har inga erfarenheter av barn alls. Och jag vet inte vad jag har ?rätt? att säga till om och inte. Jag är mer organiserad än hans pappa och ser saker som måste göras. Damm osv tycks min man inte se alls, men lat är han inte. Hans son är jättebra i skolan, får lektioner i piano och kampsport. Men att tvätta händerna efter toalettbesök gör han inte så det kunde jag inte hålla mig ifrån och det är något jag måste säga till om efter varje gång, de gånger jag inte är där vet jag inte om. Han tänker inte på att dela med sig utan kan glatt ta allt utav något. Han behöver aldrig städa sitt rum utan bara plocka bort disk som han tagit med sig till datorn där han spelar dataspel all ledig tid. Han lägger aldrig tillbaka saker utan det ligger där han tagit fram dom. Han kan stå och äta en smulig kaka med stora bitar som faller på golvet och inte bry sig, eller sopa ner smulor från bordet till golvet. Jag känner att eftersom han inte behöver dammsuga golvet så förstår han inte vilket jobb det är. Han pappa gör det mesta åt honom och det han säger till om är disken framför datorn och plocka bort tallriken efter middagen och då lämnas bestick och glas, likaså när han fixar något till sig själv så ligger hälften kvar. Ibland säger min man att det räcker med dator men då går sonen och lägger sig så det blir inget gjort då heller. Jag vill gärna hjälpa min man men det känns som om jag då gör saker sonen skulle ha gjort och känner mig irriterad. Som igår, sonen hade ingen skola och satt och spelade dataspel hela dagen, medan min man fick laga mat och gå ut och skotta samt jobba hemifrån etc. det var så mycket så han orkade inte skotta allt så efter middagen tycket jag att jag och hans son kunde skotta resten. Sonen verkar aldrig tänka på att hjälpa till. Jag har ingen direkt frågeställning men jag blir irriterad och är det jag som behöver jobba med mig själv?