• Onix

Finns ni som ångrar ert barns namn?

Eftersom olika namntrender kommer och går, man kanske får barn när man är väldigt ung eller något annat så borde det finnas föräldrar som ångrar sina namnval?

Jag tänker främst på dom som gett sitt barn Trixibelle, Ikaroz, Heawen eller Kingston. Har tanken slagit er senare att ni skulle valt ett annat namn när barnen började bli äldre?

• Svar på tråden Finns ni som ångrar ert barns namn?
  • Anotherone

Jag har inte ångrat mitt barns namn av det skälet. Båda barnen har helt vanliga namn, inga konstiga stavningar eller så.
    Däremot så fick yngsta barnet ett namn som inte kändes rätt då och (4 år sen) och som fortfarande inte är det namn som jag ser mig honom heta. Men så är det...

• AMCG

Nu har mina barn traditionella namn om än ovanlig.

Jag ser det som så att när vi skickade in och fick godkänt namnen så är det inte längre mitt utan barnets. Om barnen i framtiden önskar ett annat namn är de fria att byta. Jag ser det inte som att jag längre har rättighet till namnen och därmed heller ingen rätt att ångra namnen. Alla tänker nog olika där. Jag älskar barnens namn.

• Mortiscia80

Vi har normala namn på vårt barn, men som tur är kan ju alla de där stackarna med "unika" namn ansöka om ett nytt hos Skv.

• Blue Waffle

Näe, för jag tänkte till innan jag döpte barnet. Har man namnet bestämt långt innan så tror jag van hinner gå igenom fördelarna och nackdelar med att döpa sin unge till Ikaroz eller Ametista-Li

• lillainna

Mina barn har "normala" och vanliga namn och jag ångrar lite äldsta barnets mellannamn, vi valde mellannamnen efter våra föräldrars mellannamn men min svärfars var då väldigt fult enligt mig, men maken ville verkligen så det blev vad de blev.. turligt nog var det iaf inte tilltalsnamn, de är jag väldigt nöjd med :)

• Kaninbunny

Ångrade äldsta sonens namn och bytte det när han var 2. Han märkte inget eftersom alla alltid kallat honom för hans nuvarande namn sedan han låg i magen. Bytte då både för-och mellannamnet. Nu känns det som bra namn. Inget av namnen var konstiga utan liknade varandra mycket.

Hahaha skulle aldrig döpa mitt barn till trixibelle o sån skit

• vaccinmål
    Kaninbunny skrev 2021-04-01 12:28:55 följande:

Ångrade äldsta sonens namn och bytte det när han var 2. Han märkte inget eftersom alla alltid kallat honom för hans nuvarande namn sedan han låg i magen. Bytte då både för-och mellannamnet. Nu känns det som bra namn. Inget av namnen var konstiga utan liknade varandra mycket.

Hahaha skulle aldrig döpa mitt barn till trixibelle o sån skit

Varför gav ni honom ett annat namn från början då?
  • Lönnsirap

Jag ångrar inte barnens namn, men har verkligen mer respekt för hur fruktansvärt svårt det är att hitta ett bra namn.

Första barnet INBILLADE vi oss att vi hade ett ovanligt men lättstavat namn. Och efter att ha träffat 10 andra pojkar med namnet kan jag verkligen konstatera att det knappast är ovanligt. Och efter att ha sett det felstavat 20 gånger så inser jag att även jag har förmågan att vara en idiot. (Folk skriver W istället för V) Andra namn som låg bra till har också visat sig vara vanliga i hans årskull.

Andra barnet har ett namn som är mer ovanligt i hennes årskull, men absolut inte lika ovanligt bland äldre. Ingen verkar heller spontant stava fel, utan tydligen uppfattar folk namnet väldigt lätt.

• Kaninbunny
    vaccinmål skrev 2021-04-01 13:22:44 följande:

Varför gav ni honom ett annat namn från början då?

Spontant kändes hans nuvarande namn rätt. Men min familj ska alltid vara så otroligt jäkla negativa och traditionella. Så de höll på trycka på om att det lät som ett smeknamn trots att jag förklarade flertalet gånger att det är ett mycket vanligt pojknamn i Finland och Estland där min släkt kommer ifrån. Min mamma och mina syskon är svenskar. Ja, så jag valde då ett mer klassiskt namn som förvisso är jättefint men det var liksom inte han. Pappan till äldsta sonen är svensk men sa själv att han ville ha det andra namnet vi tänkt från början. Ett kort klassiskt pojknamn som låter bra även om det är ovanligt här.
Svar på tråden Finns ni som ångrar ert barns namn?