• SweetJune

Lätt rinnande näsa - vad gäller?

Hej min 18-månaders har lätt rinnande näsa. Är sig själv dvs allmäntillståndet. Ingen feber eller hosta. Rinner ibland lite ljust tunt snor. Inte tjockt. När jag hämtade idag på förskolan så sa dem att dem tänkte ringa mig men avvaktade. Hur ska jag tänka imorgon? Vad gäller under dessa tider när näsan rinner lite även inomhus?

• Svar på tråden Lätt rinnande näsa - vad gäller?
  • Anonym (Anonym)

Är det inte så att barnet ska vara hemma en vecka först innan hen får komma tillbaka? För när den tiden gått får barnet gå till fsk/skola även med lätta symptom. Det är skillnad nu under corona mot annars.

• Anonym (En till anonym)

Suck....

Håll barnet hemma för dennes och andras skull.

• SweetJune
    Anonym (En till anonym) skrev 2021-02-15 19:53:10 följande:

Suck....

Håll barnet hemma för dennes och andras skull.

Jag tänker inte hålla mitt barn hemma om näsan rinner pyttelite ibland och om man får lämna barnet med dessa milda symptom. Han mår ju som vanligt. Är det nu så under coronatider att detta är strikt nej så förstår jag. Tacksam om ngn vet vad som gäller ????kommer se imorgon och fråga förskolan ändå men vill redan nu kolla upp det.
  • SweetJune
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-15 19:16:41 följande:

Är det inte så att barnet ska vara hemma en vecka först innan hen får komma tillbaka? För när den tiden gått får barnet gå till fsk/skola även med lätta symptom. Det är skillnad nu under corona mot annars.

Tack ja det med en vecka vet jag men just det här med genomskinligt och lite snor är frågan om det räknas att stanna hemma?
  • Anonym (Anonym)
    SweetJune skrev 2021-02-15 20:10:40 följande:
    Tack ja det med en vecka vet jag men just det här med genomskinligt och lite snor är frågan om det räknas att stanna hemma?
    Ja man ska vara hemma även med milda symptom, oavsett färg så är hon ju snorig.
  • Anonym (Förskollärare)

Fast förskolan har ju redan sagt att dom skulle ringa dig för att hämta barnet, dvs barnet har milda symptom på förkylning och ska vara hemma.

För barn gäller 2 symptomfria (alltså inget snor i detta falll inomhus) dagar eller att barnet varit hemma 7 dagar och då är det ok att ha kvar lite snuva.

• Anonym (Samma)

Vi har exakt samma, fast dottern på 1,5år har varit hemma hela förra veckan och vab fortsätter denna veckan. Hur pigg som helst men näsan rinner.

Jag har pratat med 1177 i förra veckan och lite torrhosta och lätt snuva var okej men inte rinnande snuva. Vår förskola sa samma.

• LadyJane

Men alltså. Media har tjatat om det här i ETT ÅR.
    Hur har du lyckats missat den informationen?

• SweetJune
    Anonym (Förskollärare) skrev 2021-02-15 21:36:19 följande:

Fast förskolan har ju redan sagt att dom skulle ringa dig för att hämta barnet, dvs barnet har milda symptom på förkylning och ska vara hemma.

För barn gäller 2 symptomfria (alltså inget snor i detta falll inomhus) dagar eller att barnet varit hemma 7 dagar och då är det ok att ha kvar lite snuva.

Nej de beslutade att han skulle bli kvar på förskolan. Näsan rann knappt och väldigt lite.
  • SweetJune
    Anonym (Samma) skrev 2021-02-15 22:16:44 följande:

Vi har exakt samma, fast dottern på 1,5år har varit hemma hela förra veckan och vab fortsätter denna veckan. Hur pigg som helst men näsan rinner.

Jag har pratat med 1177 i förra veckan och lite torrhosta och lätt snuva var okej men inte rinnande snuva. Vår förskola sa samma.

Vad är det för skillnad på lätt snuva och rinnande snuva?
  • Anonym (Samma)
    SweetJune skrev 2021-02-16 00:15:09 följande:

Vad är det för skillnad på lätt snuva och rinnande snuva?

Snuvan stannar i näsan och rinner inte ut.
  • Anonym (Förskollärare)
    SweetJune skrev 2021-02-16 00:14:13 följande:

Nej de beslutade att han skulle bli kvar på förskolan. Näsan rann knappt och väldigt lite.

Dom avvaktade (precis som riktlinjerna för de flesta förskolor säger eftersom man inte kan ringa hem ett barn direkt då snuva kan bero på olika saker) vad det du skrev i ditt första inlägg.

Menar du nu att dom låtit honom komma till fsk idag fast han var lite snorig?
Svar på tråden Lätt rinnande näsa - vad gäller?