Frågor om IVF, kliniker i Sthlm och antidepressiva
Hej!
Jag (35 år) och min fästman (40 år) har just blivit godkända för offentligt finansierad assisterad befruktning, efter ca 8 månaders utredning.. Har massa frågor som jag skulle uppskatta råd om från er :)
1. Vi ska nu välja klinik i sthlm och har dessa att välja på:
- Eliva clinic
- Sophiahemmet
- Livio Gärdet
- Livio kungsholmen
- Nordic IVF och gynekologi
- Stockholm IVF
- Reproduktionscentrum Karolinska.
Någon som har bra eller dåliga erfarenheter? Så svårt välja när man inte har koll.
2. Är ICSI det man föredrar vid lågt spermieantal eller är det bäst prova vanlig IVF?
Min man hade vid senaste spermieprovet endast 2 miljoner, vilket jag förstår är lite, för ett halvår sen hade han dock noll men fick äta medicin för att kicka igång produktionen igen vilket lyckligtvis funkade. Är insemination helt onödigt i vårt fall?
3. Är ngn av IVF eller ICSI att föredra hur som helst? Ngn som ger bättre resultat?
4. Hormonbehandling förstår jag man alltid påbörjar för att producera fler ägg? Hur jobbigt är det att genomgå - vad ska man ställa in sig på?
5. När ägg tas ut/sätts in är det en likadan upplevelse som när äggledarna spolas? För mig var spolningen fruktansvärd och höll på att svimma. Mina äggledare var det dock inga fel på, eller hon sa att de var ngt hjärtformad, men sa inte vad det medför. Ngn som vet?
6. Ngn som har erfarenhet av antidepressiva och graviditet?
Jag äter antidepressiva pga en tidigare utmattningsdepression. Jag är frisk nu och det är tänkt att jag ska börja fasa ut medicinen i april. Jag undrar dock om jag ska fråga min läkare om nedtrappning redan nu pga att som jag förstår det så finns risk för skador för fostret om man äter antidepp?
7. Hur lång tid har det tagit för er att bli gravida som resulterat i födsel från att ni började med assisterad befruktning? Berätta gärna om era män haft låg spermiedos.
Långt inlägg men man har ju så många frågor o känner ingen som gått igenom samma sak. Uppskattar verkligen råd och svar. Tack!! ??