• Mama Susi

Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt

Jag är gravid i v 20 med vårt första gemensamma barn(graviditeten var planerad). Vi bor nästan grannar så är fortfarande särbos med separata ekonomier. Jag tjänar ca 25.000 och han 30.000 efter skatt. När vi nu ska börja fundera kring föräldraledighet så vill han att jag tar all föräldraledighet utom hans låsta dagar. Jag är ok med att göra denna kompromiss. Dock så tycker han att det är orimligt av mig att begära att han då bidrar ekonomiskt och vi kommer inte alls överens. Jag vill vara hemma 14 månader(bebis kommer födas på sommaren och svårt att I skola mitt i sommaren) samt ha 30 dagar per sommar samt 14 till jul första 4 åren. Detta lämnar mig med en inkomst efter skatt på 8500kr och även med en tight budget kommer jag inte så mkt lägre än 13000 i utgifter(hyra mat räkningar). Han är inte alls med på att bidra ekonomiskt mer än att betala hälften av bebisens saker och tycker att jag ska lösa problemet med att antingen använda alla dagar första året eller hårdspara ihop en större summa under resten av graviditeten. Jag tycker att detta är oerhört snålt från hans sida och även om jag kanske kan trolla så jag överlever ekonomiskt vet jag inte hur min kärlek till honom ska göra det. I detta scenario har jag det tom sämre ställt(mer än 4000kr/mån)än om jag skulle vara själv med barnet(då jag skulle få underhåll samt 90 dagar till med hög ersättning att använda första året). Hur ska jag hantera detta(utom att lämna honom)?

• Svar på tråden Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt
  • ABC73

Formellt sett är ni inte sambos.

Du har därför rätt till underhållsstöd från honom för barnet och får hela barnbidraget om barnet bor heltid hos dig.

Du kommer eventuellt också ha möjlighet att få bostadsbidrag. 

Om pappan väljer att inte ta ut någon föräldraledighet borde han dessutom kompensera dig för halva tiden du är hemma med ert barn. Han behåller ju sin inkomst medan du tar hand om barnet och minskar din inkomst. Alternativt kan han ju betala för barnpassning- men det skulle bli avsevärt mycket dyrare. 

• sextiotalist
    ABC73 skrev 2021-02-08 22:38:50 följande:

Formellt sett är ni inte sambos.

Du har därför rätt till underhållsstöd från honom för barnet och får hela barnbidraget om barnet bor heltid hos dig.

Du kommer eventuellt också ha möjlighet att få bostadsbidrag. 

Om pappan väljer att inte ta ut någon föräldraledighet borde han dessutom kompensera dig för halva tiden du är hemma med ert barn. Han behåller ju sin inkomst medan du tar hand om barnet och minskar din inkomst. Alternativt kan han ju betala för barnpassning- men det skulle bli avsevärt mycket dyrare. 

Nu fungerar det inte så. Eftersom pappan endast är underhållsskyldig för sitt barn och inte barnets mamma. 
    Så ts får nöja sig med underhållet och anpassa sin ledighet efter den ekonomin hon har. Precis som alla andra får göra i liknande situationer
  • ABC73

Sextiotalist, med borde menar jag att pappan moraliskt sett borde kompensera mamman för inkomstbortfall. Däremot har han ingen skyldighet att göra det rent juridiskt.

Egentligen tycker jag att det vore bra om vuxna som är överens om att skaffa barn gemensamt faktiskt skrev ett skriftligt avtal om hur man tänker sig att föräldraledighet, VAB och kostnader för barnet ska fördelas, hur eventuell ekonomisk kompensation föräldrarna mellan ska se ut  och då även avtalade vad som gäller om överenskommelsen inte hålls. 
    Då skulle man slippa situationen där ena föräldern (tyvärr ofta pappan) först säger att han ska ta halva föräldraledigheten, och sedan vägrar att göra det, samtidigt som han inte har någon skyldighet att kompensera mamman för att hon i praktiken tvingas att fortsätta vara hemma.

Har man ett skriftligt avtal har man ju då faktiskt en civilrättslig väg att gå för att få pengar om avtalet inte hålls. 

• nnnnnnnn

Tycker ni ska dela rakt av på föräldraledigheten.
    Om barnet ska vara hemma heltid i 14 månader, så tar du 7 månader och han 7 månader.
    Då räcker era dagar.

Lycka till!

• Elin2014

Ni bor inte tillsammans, så när barnet föds får du ensam vårdnad, och även alla föräldradagar. Så var det problemet löst. Han vill uppenbarligen inte ha ett gemensamt liv med dig, så varför ska du ge honom vårdnad? 

Svar på tråden Han vägrar hjälpa mig ekonomiskt