• Hyllemor

Folk använder vår trädgård som genväg!

I höstas flyttade vi till en lägenhet med en liten trädgård (ca 10 kvadratmeter stor) och vi verkar ha dragit nitlotten vad gäller just vår trädgård. Alla trädgårdar ser olika ut och just vår ligger en bit iifrån huset (jag kan alltså inte gå rakt ut i trädgården från lägenheten) och angränsar till en allmän gräsmatta. Det är glesa häckar runt om med en ingång från ena hållet och en ingång vid den allmäna gräsmattan.

Redan i höstas märkte jag att folk genade genom vår trädgård och sade till ett par personer att jag inte ville att de skulle gå genom där, och jag trodde att det hela hade upphört. Jag förstod aldrig omfattningen av det, men nu när det är snö, så ser man varje fotspår och det verkar som att  framförallt folk som rastar sina hundar på den allmäna gräsmattan är de som nyttjar "genvägen" mest och att det har blivit som någon slags inofficiell genomfartsled för ganska många människor.

Jag skulle vilja sätta upp ett staket och grindar, men har ingen aning om hur man gör. Jag har försökt googla och det verkar som att man måste gjuta plintar och det har jag varken kunskap eller ekonomi för att låta anlita någon för att göra.

Eftersom det är häckar runt om så skulle det kunna hjälpa att bara sätta en grind och strunta i staketet, men hur gör man det? Finns det grindar man kan sätta upp utan att gjuta?

• Svar på tråden Folk använder vår trädgård som genväg!
  • LadyJane

Prata först med hyresvärden/föreningen. Dels lär du behöva tillstånd, dels bör de kunna ge dig tips om vad och hur du ska/bör göra.

• Hyllemor
    LadyJane skrev 2021-02-06 15:09:11 följande:

Prata först med hyresvärden/föreningen. Dels lär du behöva tillstånd, dels bör de kunna ge dig tips om vad och hur du ska/bör göra.

Man får sätta upp staket själv om man vill och man behöver inget tillstånd för att göra det. Problemet är bara att jag inte vet hur man gör och har heller inte den fetaste ekonomin.
  • LadyJane
    Hyllemor skrev 2021-02-06 15:16:01 följande:
    Man får sätta upp staket själv om man vill och man behöver inget tillstånd för att göra det. Problemet är bara att jag inte vet hur man gör och har heller inte den fetaste ekonomin.
    Vad bra! Solig

Ja, att du får men inte att du inte vet. Ja, du förstår?
    Om du har bil så kolla på begagndadmarknad för byggprodukter. Det brukar ju finnas allt mellan himmel och jord där och ofta är det riktigt billigt, speciellt om du kan få det i off-season tänker jag.
  • Anonym (F)
    Hyllemor skrev 2021-02-06 15:16:01 följande:
    Kolla andrahandsmarknaden, t ex Facebook. Folk säljer allt möjligt numera. Eller nåt returföretag som tar reda på material från rivningar.

Om häcken är så pass tjock att man inte kan tränga sig igenom hur som helst borde det räcka med en grind, du snickrar ihop en själv på nolltid! Köp lite virke bara. Det måste ju inte vara en tät grind, så länge det verkligen känns att det är stopp. Och sätt gärna upp en skylt om "Privat område", en sån där i metall så det känns officiellt.
  • Hyllemor
    LadyJane skrev 2021-02-06 15:22:16 följande:
    Vad bra! Solig

Ja, att du får men inte att du inte vet. Ja, du förstår?
    Om du har bil så kolla på begagndadmarknad för byggprodukter. Det brukar ju finnas allt mellan himmel och jord där och ofta är det riktigt billigt, speciellt om du kan få det i off-season tänker jag.
    Smart! Jag ska hålla koll på begagnatmarknaden framöver så kanske jag hittar något till slut.
  • Anonym (Alma)

Vi köpte lövkompostgaller (70x90) som vi kopplade ihop och plastade stolpar för att inhägna en del av trädgårdslandet. Inga problem att få till en grind heller.

• Anonym (Annika)

Jag kan inte riktigt se det framför mig, men måste du ha ingång från båda hållen? Om du sätter igen den ena (med mer häck, tex) så finns det ju ingen vits för folk att gå igenom den.

• Hyllemor
    Anonym (Annika) skrev 2021-02-06 16:44:30 följande:

Jag kan inte riktigt se det framför mig, men måste du ha ingång från båda hållen? Om du sätter igen den ena (med mer häck, tex) så finns det ju ingen vits för folk att gå igenom den.

Egentligen måste jag inte ha ingång från båda hållen, men vill gärna ha det, då "baksidan" av trädgården gränsar till den allmänna grönytan. Eftersom trädgården är så liten, så kan vi liksom nyttja den med vid behov (typ att vi sitter inne i trädgården och vårt barn spelar fotboll på andra sidan häcken.)
Svar på tråden Folk använder vår trädgård som genväg!