• idape

7 åring klagar på huvudvärk

Min pojk på 7 år klagar ofta på huvudvärk som spänner i pannan säger han sedan ett par veckor tillbaks. Kommer ofta på eftermiddagen. Han har också nämnt magont ibland.

Det kommer och går men går lika snabbt över som det kommer.

Är det fler som varit med om detta med sina barn? Man blir ju orolig.

• Svar på tråden 7 åring klagar på huvudvärk
  • Semlan3

Jag skulle rekommendera att prata med skolsköterska och kanske kolla synen. Dålig syn i komvo med att sitta i skolan kan orsaka huvudvärk. Om synne är bra tycker jag att ni ska kontakta vc.

• Mortiscia80

Äter han som han ska till lunch? Huvudvärk och magont kan ha att göra med hunger/lågt blodsocker.

• idape

Tack för era svar!

Ja, dessa orsaker har jag tänkt på. Visst kan det vara nåt sånt.

Nån mer som varit med om samma med sina barn i denna ålder?

• LFF
    idape skrev 2021-02-03 10:06:49 följande:

Min pojk på 7 år klagar ofta på huvudvärk som spänner i pannan säger han sedan ett par veckor tillbaks. Kommer ofta på eftermiddagen. Han har också nämnt magont ibland.

Det kommer och går men går lika snabbt över som det kommer.

Är det fler som varit med om detta med sina barn? Man blir ju orolig.

Äter han ordentligt på dagen?
    Ser han bra eller behöver han glasögon? 
    Är han orolig över något?
    Trivs han i skolan eller finns det några som är elaka mot honom?

Det är så diffusa symtom och kan vara allt från dålig syn och äta för lite till att han är orolig för något eller mobbad i skolan.

Själv hade jag ofta ont i magen eftersom jag inte kunde identifiera hungerkänslor. Fick huvudvärk och satt närmare och närmare tvn vilket gjorde att mamma misstänkte synfel. Allergin upptäckte vi genom långvarig "förkylning" utan feber.
  • carroslin

Vår son hade ont i huvudet och var illamående flera kvällar i veckan när han var 7år. Vi gick till skolsyster och hon gjorde en synkontroll som sonen klarade galant och vi skulle därför fokusera på att sonen åt ordentligt i skolan. Månaderna gick men sonen blev inte bättre trots att han varje dag fick med sig mellanmål som han kunde äta på eftermiddagsrasten.

Tillslut bokade jag in en tid hos optikern bara för att kunna bocka av synen från listan innan vi sökte oss vidare inom vården.

På synundersökningen visade det sig att sonen har astigmatism på båda ögonen men inget synfel. Genom astigmatismen ser sonen suddigt hela tiden men ändå tillräckligt bra för att kunna utläsa skolsköterskans tavla vid synundersökningen. När sonen fick sina glasögon kunde han förklara att förut såg han allt dubbelt, inte undra på att han hade huvudvärk hela tiden!

Till saken hör att sonen aldrig velat pyssla, rita, lägga pussel eller pärla...med betoning på aldrig! Vi slet även med alla läsläxor och både vi och klassläraren hade börjat prata om dyslexi. När glasögonen väl var på plats lärde han sig att läsa på två veckor och huvudvärken är sedan dess ett minne blott.

• idape
    LFF skrev 2021-02-03 10:37:27 följande:

Det är så diffusa symtom och kan vara allt från dålig syn och äta för lite till att han är orolig för något eller mobbad i skolan.

Själv hade jag ofta ont i magen eftersom jag inte kunde identifiera hungerkänslor. Fick huvudvärk och satt närmare och närmare tvn vilket gjorde att mamma misstänkte synfel. Allergin upptäckte vi genom långvarig "förkylning" utan feber.

Allergi har han det vet vi. Vi tar inga tabletter just nu eftersom det varit mest sommartid med pollen. Vi misstänker dock damm också eftersom pappan har det. Kan det vara det kanske.

Men varför kommer det nu plötsligt.
  • idape
    carroslin skrev 2021-02-03 10:51:53 följande:

Vår son hade ont i huvudet och var illamående flera kvällar i veckan när han var 7år. Vi gick till skolsyster och hon gjorde en synkontroll som sonen klarade galant och vi skulle därför fokusera på att sonen åt ordentligt i skolan. Månaderna gick men sonen blev inte bättre trots att han varje dag fick med sig mellanmål som han kunde äta på eftermiddagsrasten.

Tillslut bokade jag in en tid hos optikern bara för att kunna bocka av synen från listan innan vi sökte oss vidare inom vården.

På synundersökningen visade det sig att sonen har astigmatism på båda ögonen men inget synfel. Genom astigmatismen ser sonen suddigt hela tiden men ändå tillräckligt bra för att kunna utläsa skolsköterskans tavla vid synundersökningen. När sonen fick sina glasögon kunde han förklara att förut såg han allt dubbelt, inte undra på att han hade huvudvärk hela tiden!

Till saken hör att sonen aldrig velat pyssla, rita, lägga pussel eller pärla...med betoning på aldrig! Vi slet även med alla läsläxor och både vi och klassläraren hade börjat prata om dyslexi. När glasögonen väl var på plats lärde han sig att läsa på två veckor och huvudvärken är sedan dess ett minne blott.

Ja visst kan det vara nåt sånt med synen! Verkar vara nära han tittat på tv länge eller spelat en stund och kanske läst i skolan eftersom han ibland säger det efter skolan.

Tack för ditt svar!!
  • idape
    LFF skrev 2021-02-03 10:37:27 följande:

Han är även rätt orolig som person. Så det har vi tänkt om det kan vara nåt med det.
  • LFF
    idape skrev 2021-02-03 10:53:20 följande:
    Allergi har han det vet vi. Vi tar inga tabletter just nu eftersom det varit mest sommartid med pollen. Vi misstänker dock damm också eftersom pappan har det. Kan det vara det kanske.

Men varför kommer det nu plötsligt.
    Just den allergin kanske nyss har kommit till en sådan grad att den påverkar honom. 
    idape skrev 2021-02-03 10:55:43 följande:
    Ja visst kan det vara nåt sånt med synen! Verkar vara nära han tittat på tv länge eller spelat en stund och kanske läst i skolan eftersom han ibland säger det efter skolan.

Tack för ditt svar!!

Då skulle jag definitivt ringa och boka tid hos optikern. Själv så kom jag ju undan syntesten i skolan i flera år genom att jag hade memorerat bokstäverna  
    idape skrev 2021-02-03 10:56:45 följande:
    Han är även rätt orolig som person. Så det har vi tänkt om det kan vara nåt med det.
    Absolut. Vad säger han själv om hur han trivs etc? Hur hanterar han själv sin oro?
  • Mrs Moneybags
    idape skrev 2021-02-03 10:56:45 följande:
    Just huvudvärk och magont är ju två klassiska sätt som barns stress och oro visar sig på. Det knepiga är att få svar från barnet om vad som oroar honom. Det kan ju vara något som har hänt som ni inte fått reda på än. 

Men kolla förstås syn och annat också. 
Svar på tråden 7 åring klagar på huvudvärk