• Velo5

Stugor intill sjö med egen bastu - vart hyra?

Hej!

Tänkte ta och fara iväg på resa med familjen i sommar (hela norra Sverige är intressant) för vandring, fiske och avkoppling. Vi vill hyra stuga i någon stugby (helst inte från privatpersoner). Vad vi önskar är att stugorna skall ha sjötomt, egen bastu och bekvämligheter så som dusch/kök.

Har letat som en tok men hittar inget tyvärr.  Har ni några tips?

• Svar på tråden Stugor intill sjö med egen bastu - vart hyra?
  • Anonym (Riff)

Finns massor med campingplatser bredvid sjöar. Men jag vet inte riktigt hur du menar när det ska vara stugby och att stugan ska ha sjötomt. I stugbyar har man väl oftast ingen tomt?

Varför vill ni vara i en stugby? Om det bara är för att ni inte vill hyra av privatperson så finns några företag som förmedlar stugor. Ofta går då betalning och bokning via företaget och där finns också omdömen från andra gäster.

Vi har hyrt av privatpersoner flera gånger och alltid varit nöjda, men man ska kolla upp innan man bokar att huset finns på riktigt och verkligen ägs av den som utger sig som ägare.

• oldinternet

Najs jag hyrde en billig campingstuga i Övertorneå en gång, ingen sjötomt men låg nära älven, mycket mygg dock så man får vara berädd på att bli uppkäkad ??

• Stårschan2

Jag tror också att du måste tänka om lite. Stugor som ligger i stugbyar (=på camping) har ytterst sällan kombon sjötomt och egen bastu i stugan. Den typen av stuga ni är ute efter finns i stort sett bara på den privata marknaden. (Men jag blir hemskt gärna motbevisad!)

• Velo5

Jag skrev nog lite fel i mitt inlägg, vänligen bortse från sjötomt. Vad jag syftar på är att jag önskar att stugan ligger precis intill en sjö/älv så man kan doppa sig i vattnet och bada bastu förstås.

• Anonym (Riff)
    Velo5 skrev 2021-02-03 10:47:16 följande:

Jag skrev nog lite fel i mitt inlägg, vänligen bortse från sjötomt. Vad jag syftar på är att jag önskar att stugan ligger precis intill en sjö/älv så man kan doppa sig i vattnet och bada bastu förstås.

Ok.

Vill ni bo i stugby får du kanske släppa tanken på egen bastu också. Tanken med campingar och stugbyar är ofta att det blir lite billigare just för att man delar på tex duschrum, bastu, tennisplaner etc.

Men jag har inte sett varenda stugby i landet, så någonstans finns det kanske.

Vad jag vet är att det finns massor med fina stugor med bastu och sjötomt som hyrs ut av privatpersoner. Du är klok som kollar redan nu, för de fina fullbokas lååångt i förväg.
  • Kvittning

Vet inte varför du inte vill hyra från privatpersoner men jag har väldigt bra erfarenhet från att hyra på airbnb  för att få fräschare boenden till bra pris. Stugbyar är ofta rätt låg standard medan man på airbnb antingen hyr sådant som folk själva faktiskt vill bo i eller som de ökat standarden på just för att kunna ta lite extra betalt/locka fler gäster. 

För extra säkerhet så boka värdar med omdömet superhost. För att få det så krävs pålitlighet i att inte boka av gästerna. 

• Anonym (Var-vart)

-Vart hyra?
    -Därt!

Svar på tråden Stugor intill sjö med egen bastu - vart hyra?