• Anonym (Darth Lady)

Vad är rimlig marginal för mitt hushåll?

Jag är ensamstående med två barn (10 och 16). Har bostadsrätt som jag köpt nyss. Lämnat ett ekonomiskt trassligt förhållande där vi levde i princip ur hand i mun. Inte riktigt kvalificerade för Lyxfällan men vi kunde väl börja köa snart om jag säger så. Det var en oerhörd stress.

Jag ska vara ärlig och säga att jag minns inte hur det är att kunna lägga undan pengar varje månad. Jag loggar in på min bank då och då för att försäkra mig om att jag har så mycket kvar av lönen. Jag räknar ibland på inkomst och utgifter bara för se att det stämmer och vad jag kan spela med varje månad. Det jag kommit fram till är att mitt hushåll efter alla fasta utgifter är betalade har jag ungefär 5000 kvar varje månad. Då har jag inte räknat med toppar av inköp som t ex nya kläder till barnen eller om något måste repareras.

Är det här en rimlig marginal? Enda lånet jag har är bostadslånet, inget annat. Inte ens CSN längre.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-29 15:04
    Sorry. Var otydlig. Jag har även räknat in mat på 5000 i månaden så jag har i teorin 5000 kvar den 24 varje månad.

• Svar på tråden Vad är rimlig marginal för mitt hushåll?
  • Limeblad

Om 5000 ska räcka till mat känns det lite. Samtidigt beror det ju också på vad du har för inkomst. Det går ju inte få hur stor marginal som helst om inkomsten är låg.

• Anonym (Darth Lady)
    Långbenopluto skrev 2021-01-29 14:57:27 följande:

5000 kr till mat etc till er? Oj, det var lite....

Eller räknar du in matkostnad som fasta avgifter?

Sorry. Var otydlig. Jag har även räknat in mat på 5000 i månaden så jag har i teorin 5000 kvar den 24 varje månad.
  • Anonym (T)

Tycker jag du borde klara av! Man behöver ju inte köpa kläder till barnen varje månad o bra jackor osv handlar jag alltid på stadium outlet ex. Blir inte så farligt dyrt.

• Anonym (Mer än mig)

Det är mer än vad jag har. :) Kläder behövs ju inte varje månad. Dessutom finns mycket fint i andra hand att köp.

Ett tips är att spara en del av den summan långsiktigt. Mest för att få in vanan att spara oavsett hur lite eller mycket. Eftersom det var längesedan du sparade sist.

Svar på tråden Vad är rimlig marginal för mitt hushåll?