• nea81

Är kallelsen laglig?

Fick idag hem en kallelse till en privattandläkare där en tid är bokad åt mig. I det finstilta står att uteblivet besök debiteras. Är detta verkligen okej?

Förstår att kostnader för uteblivet besök kräver ersättning om man uteblir från en tid man själv bokat/bett om. Men i detta fall är det ingen tandläkare jag gått hos innan eller bett om tid hos. Och ändå blir det upp till mig att få tag i denna klinik på deras telefontid för att avboka något jag aldrig bett om. Annars får jag betala...

Tänker att risken är stor att kasta ett brev som man inte känner till avsändaren på och tänka att det är reklam. För att sedan få en räkning pga uteblivet besök.

Nån som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Är kallelsen laglig?
  • Anonym (??)

Hur har du fått kallelse du inte bett om?? Något måste ju blivit fel.
    Självklart debiteras uteblivna besök - inget konstigt i det. Gör väl även Landstingets sjukvård?

• Kjell2
    nea81 skrev 2021-01-29 13:24:07 följande:

Fick idag hem en kallelse till en privattandläkare där en tid är bokad åt mig. I det finstilta står att uteblivet besök debiteras. Är detta verkligen okej?

Förstår att kostnader för uteblivet besök kräver ersättning om man uteblir från en tid man själv bokat/bett om. Men i detta fall är det ingen tandläkare jag gått hos innan eller bett om tid hos. Och ändå blir det upp till mig att få tag i denna klinik på deras telefontid för att avboka något jag aldrig bett om. Annars får jag betala...

Tänker att risken är stor att kasta ett brev som man inte känner till avsändaren på och tänka att det är reklam. För att sedan få en räkning pga uteblivet besök.

Grundregeln är att negativ avtalsbindning inte gäller. Alltså går det inte att kräva betalt om du inte dyker upp om du inte på något sätt har accepterat tiden.

Vad som däremot händer ibland är att man tidigare ingått någon form av ramavtal med t ex i detta fall tandläkaren som gör att de har rätt att  boka och ta betalt om du inte dyker upp.
  • Kjell2

För att svara på rubriken. Kallelsen i sig är inte olaglig. Tandläkaren har inte gjort något straffbart.

• Anonym (G)
    nea81 skrev 2021-01-29 13:24:07 följande:

Har du varit hos den här tandläkaren förut?
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2021-01-29 13:41:06 följande:
    Grundregeln är att negativ avtalsbindning inte gäller. Alltså går det inte att kräva betalt om du inte dyker upp om du inte på något sätt har accepterat tiden.

Vad som däremot händer ibland är att man tidigare ingått någon form av ramavtal med t ex i detta fall tandläkaren som gör att de har rätt att  boka och ta betalt om du inte dyker upp.

Fast hur fungerar det för ts. Där det är en tandläkare som hon inte har varit hos innan, inte tagit kontakt med för att få en tid?

Nu verkar det vara ett misstag, för jag tvivlar på att tandläkare tar sig tid att leta efter potentiella patienter och bokar tid. 

TS, jag skulle istället för att ringa, skicka ett rekommenderat brev där du säger nej till tiden och även ber dom att inte återkomma, då du inte är intresserad av att vara patient hos dom.

• Kjell2
    sextiotalist skrev 2021-01-29 13:45:17 följande:

Fast hur fungerar det för ts. Där det är en tandläkare som hon inte har varit hos innan, inte tagit kontakt med för att få en tid?

Finns det ingen tidigare överenskommelse om att få boka och fakturera vid uteblivet besök kan inte tandläkaren kräva betalt om TS inte dyker upp. Föresatt att TS inte på något aktivt sätt accepterar bokning.
  • Minimalen

Det är möjligen inte så att det är någon annan med liknande namn som skulle ha den. Annars borde det räcka med att tala in på telefonsvararen att du inte vill gå dit.

• Kjell2
    Minimalen skrev 2021-01-29 14:28:29 följande:

Det är möjligen inte så att det är någon annan med liknande namn som skulle ha den. Annars borde det räcka med att tala in på telefonsvararen att du inte vill gå dit.

En del oseriösa företag jobbar på detta viset. Skickar ut kallelser, produkter mm och hotar med fakturor om ingen avbokning sker.
  • nea81

Ingen tandläkare jag varit hos tidigare. (En privatklinik som tag inte ens kände till). Mitt namn och adress står handskrivet på kuvertet... Men får väl kontakta dem och se vad de säger.

Tänkte mest på om detta verkligen kan vara ett okej sätt att få kunder eller kunna dra in pengar på de som inte läser det finstilta och helt enkelt inte går dit för att de har en annan tandläkare. Det hela känns lite fult...

Hade tex min gamla mamma fått en kallelse från en annan tandläkare än sin egen hade hon antingen gått dit i tron att hon var tvungen eller slängt kallelsen som reklam. Och hade fått en faktura på minst 500 kr för uteblivet besök.

• Anonym (G)
    nea81 skrev 2021-01-29 16:27:37 följande:

Ingen tandläkare jag varit hos tidigare. (En privatklinik som tag inte ens kände till). Mitt namn och adress står handskrivet på kuvertet... Men får väl kontakta dem och se vad de säger.

Tänkte mest på om detta verkligen kan vara ett okej sätt att få kunder eller kunna dra in pengar på de som inte läser det finstilta och helt enkelt inte går dit för att de har en annan tandläkare. Det hela känns lite fult...

Hade tex min gamla mamma fått en kallelse från en annan tandläkare än sin egen hade hon antingen gått dit i tron att hon var tvungen eller slängt kallelsen som reklam. Och hade fått en faktura på minst 500 kr för uteblivet besök.

Det är som sagt inte lagligt att göra så här.

Bilbesiktningsfirmor gör så här också men det står att erbjudandet inte är bindande utan bara ett förslag, mottagaren behöver inte bestrida eller ens tacka nej.
  • Anonym

Detta är riktigt fult gjort. DEt är helt fel
    Gör en anmälan till Konsumentverket. Det är jätteviktigt att såna här fula tilltag uppmärksammas. 

• Anonym
    Anonym skrev 2021-01-29 18:36:13 följande:

Detta är riktigt fult gjort. DEt är helt fel
    Gör en anmälan till Konsumentverket. Det är jätteviktigt att såna här fula tilltag uppmärksammas. 

KO, Konsumentombudsmannen ska det stå
  • Minimalen

Ts, skriv här och meddela oss vilken tandläkare det så vi vet vem vi ska akta oss för.

• Flash Gordon
    nea81 skrev 2021-01-29 16:27:37 följande:

Nej. Kontakta dem inte. I alla fall inte muntligt. De kan hitta på vad som helst efter ett samtal med dig, om de nu redan till att börja med skickar ut bluff-kallelser med hot om att du måste betala uteblivet besök.

Möjligen MEJLA. Men bara klart och tydligt.

"Jag är inte intresserad av någon tid hos er"

Punkt. Det är allt. Inget som kan tolkas otydligt.

Då har du det skriftligt om de börjar kräva dig på pengar för uteblivet besök.

Och ring din kommuns konsumentvägledare. Du kan få råd därifrån och de blir medvetna om vad företaget håller på med. 
  • Anonym (.)

Inte bara privat som gör så. En avd inom vården gjorde så mot mig också. Var mellan adresser för tillfället då jag flyttade o såklart skickades kallelsen just då (det visste ju inte dom) men fick räkning på besöket som hade uteblivit. Hade heller inte bokat det själv.

Svar på tråden Är kallelsen laglig?