• Skosnöre

Hur får man vänner?

Hej,

De flesta av mina vänner har flyttat från vår stad pga allt från utbildning till jobb och de sensate veckorna har jag insett att jag är ganska ensam.

Det är inget som jag lidit över speciellt mycket då jag inte är den mest sociala personen men de senaste veckorna jar det blivit uppenbart för mig att jag har ett behov av att ha några vänner iaf. Jag är 23 och jobbar just nu men har planer på att fortsätta en utbildning på universitet men om det blir til ht2021 eller 2022 vet jag inte just nu. Jag kommer säkert hitta väldigt bra vänner när jag väl börjar studera men jag känner att jag inte kan vänta tills dess. På min arbetsplats är det en väldigt stor ålderskillnad mellan mig och alla mina kollegor, ingen är under 40. Jag har väl kanske inget problem med att bli vän med någon som är äldre men varken jag eller dom har väl något intresse av att träffa varandra utanför jobbet.

Jag undrar egentligen hur och vart man träffar folk. Och ja jag vet att det kanske är dåliga tider att börja träffas men jag känner att om jag inte gör något åt detta snart så kommer det gå ut över min mentala hälsa.

• Svar på tråden Hur får man vänner?
  • Anonym (Matilda)

Gå med i någon Facebookgrupp där ni delar något gemensamt intresse. Och nu menar jag ett specifikt intresse och inte bara en random grupp för söta katter eller Missing people.... Att skaffa vänner på nätet är ju en utmärkt början.

• Kjell2

Aktiver dig i någon förening som du är intresserad av.

• Frame

Ett förslag är att du återupptar kontakten med någon/några vänner som flyttat. Det går att ha sjukt långa telefonsamtal och t.o.m dricka ett glas vin ihop genom Skype.

Svar på tråden Hur får man vänner?