Förstår inte varför jag ska betala tillbaka bostadsbidrag, någon som är kunnig?
Jag har fått info om att jag ska betala tillbaka ett par tusen jag tydligen fått för mycket i bostadsbidrag. Fattar dock inte varför eller hur de räknat. Jag har haft större inkomster än jag trodde/uppgav, så långt är jag med. Men när jag pratade med försäkringskassan för något år sedan sa hon att bostadsbidraget inte påverkas så länge man tjänar under 147000 kr/år (ensamstående med barn) och att det därför egentligen inte spelar någon roll om jag uppger fel inkomstuppgifter så länge den i slutändan håller sig under 147000 (ändå menade hon att det var superviktigt att fylla i rätt, gärna högre än vad jag trodde även om även den högre summan också skulle vara under 147k, av någon anledning). Mina ikomstuppgifter de fått från skatteverket är lägre än 147000, alltså borde inget ha påverkats. Men jag antar att jag missar något, och att de säkert har rätt, men jag vill bara förstå hur de räknat/tänkt.
Frågar här först för det brukar vara svårt att komma fram hos fk och dessutom är min erfarenhet att de sällan kan svara korrekt på frågor.