• Anonym (Trådstartaren)

Förstår inte varför jag ska betala tillbaka bostadsbidrag, någon som är kunnig?

Jag har fått info om att jag ska betala tillbaka ett par tusen jag tydligen fått för mycket i bostadsbidrag. Fattar dock inte varför eller hur de räknat. Jag har haft större inkomster än jag trodde/uppgav, så långt är jag med. Men när jag pratade med försäkringskassan för något år sedan sa hon att bostadsbidraget inte påverkas så länge man tjänar under 147000 kr/år (ensamstående med barn) och att det därför egentligen inte spelar någon roll om jag uppger fel inkomstuppgifter så länge den i slutändan håller sig under 147000 (ändå menade hon att det var superviktigt att fylla i rätt, gärna högre än vad jag trodde även om även den högre summan också skulle vara under 147k, av någon anledning). Mina ikomstuppgifter de fått från skatteverket är lägre än 147000, alltså borde inget ha påverkats. Men jag antar att jag missar något, och att de säkert har rätt, men jag vill bara förstå hur de räknat/tänkt.

Frågar här först för det brukar vara svårt att komma fram hos fk och dessutom är min erfarenhet att de sällan kan svara korrekt på frågor.

• Svar på tråden Förstår inte varför jag ska betala tillbaka bostadsbidrag, någon som är kunnig?
  • Jemp

Är du säker på att du jämför rätt år?

Hade nyss ett fb-minne om när jag fick betala tillbaka, 2 år senare. Därav frågan.

• Anonym (Trådstartaren)
    Jemp skrev 2021-01-28 17:44:38 följande:

Är du säker på att du jämför rätt år?

Hade nyss ett fb-minne om när jag fick betala tillbaka, 2 år senare. Därav frågan.

Ja de har skickat med information om vilken inkomst jag uppgett att jag trodde jag skulle ha det året samt vilken inkomst det faktiskt blev och att jag då fått för mycket baserat på det.
  • Jemp
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2021-01-28 17:53:45 följande:

Ja de har skickat med information om vilken inkomst jag uppgett att jag trodde jag skulle ha det året samt vilken inkomst det faktiskt blev och att jag då fått för mycket baserat på det.

Hmm då vet jag inte, förutsatt att regeln kring 147000 stämmer. Hittar det ingenstans men är väl individuellt.
  • anonym2005

Jag fick samma besked idag, jag har ingen aning om vad mina inkomster var det året.

Jag studerade och hade csn lån, det var allt.

Men försäkringskassan är snåla jävlar som bara ska ha och ha, dem ska få sina jävlar pengar av mig så jag blir av med dem!

Det heter för fan bidrag av en anledning, men nej försäkringskassan ska ha tillbaka...!

• Anonym (Begär omprövning)

? Bostadsbidrag lämnas månadsvis som

1. särskilt bidrag med ? 600 kronor för ett barn, ? 900 kronor för två barn och ? 1 200 kronor för tre eller flera barn, samt

2. bidrag till kostnader för bostad med 75 procent av den del av bostadskostnaden per månad som för familjer med

? ett barn överstiger 2 000 kronor men inte 3 000 kronor,

? två barn överstiger 2 000 kronor men inte 3 300 kronor,

? tre eller flera barn överstiger 2 000 kronor men inte 3 600 kronor.

Bostadsbidrag lämnas månadsvis som

1. särskilt bidrag med ? 950 kronor för ett barn, ? 1 325 kronor för två barn och ? 1 750 kronor för tre eller flera barn,

2. bidrag till kostnader för bostad med 50 procent av den del av bostadskostnaden per månad som för familjer med ? ett barn överstiger 2 000 kronor men inte 5 300 kronor, ? två barn överstiger 2 000 kronor men inte 5 900 kronor, ? tre eller flera barn överstiger 2 000 kronor men inte 6 600 kronor, samt

3. umgängesbidrag med ? 300 kronor för ett barn, ? 375 kronor för två barn, och

3

Senaste lydelse 2001:765.

4

Senaste lydelse 1997:1134.

Sida 6

Original

Om bostadskostnaden överstiger de belopp som anges i första stycket 2, lämnas bidrag med 50 procent av den överskjutande bostadskostnaden per månad upp till

? 5 300 kronor för familjer med ett barn,

? 5 900 kronor för familjer med två barn,

? 6 600 kronor för familjer med tre eller flera barn.

Högre bostadskostnad än som anges i andra stycket får beaktas, om sökanden eller någon medlem av familjen är funktionshindrad.

? 450 kronor för tre eller flera barn.

Om det i hushållet finns såväl hemmavarande barn som sådana barn som avses i 1 § första stycket tredje strecksatsen lämnas umgängesbidrag med 75 kronor per månad för varje barn som berättigar till umgängesbidrag.

Bostadsbidrag får inte lämnas för fler än tre barn.

Högre bostadskostnad än som anges i första stycket 2 får beaktas, om sökanden eller någon medlem av familjen är funktionshindrad.?

lagen.nu/prop/2004/05:112

Svar på tråden Förstår inte varför jag ska betala tillbaka bostadsbidrag, någon som är kunnig?