Ni med barn som diagnostiserats med ADHD
Hej
Jag har en bonusdotter som är åtta år gammal och som har diverse svårigheter. Jag kanske har helt fel men jag går i tankar kring om det möjligtvis skulle kunna vara så att hon har någon grad av ADHD. Vet ej om man kan ha mildare/svårare "symptom", men jag tänkte se efter om ni som har barn som blivit diagnoserade med ADHD skulle vilja svara på detta och om symtomen är något ni känner igen? Jag själv läser till förskollärare så har väl lite koll på allmänna symtom men är inte alls insatt, så tänkte bara höra lite tankar här.
Hon går nu i årskurs ett och har fått lite problem i skolan. Det har bland annat vart flera möten med lärare/rektor pga hon har hamnat i konflikt med lärare samt kompisar.
Hon har svårt för att koncentrera sig i skolan och vill inte vara med på vissa lektioner.
Hon behöver alltid ha något att göra, och helst med någon annan. Hon har svårt för att göra saker/aktiviteter själv och det kan handla om allt ifrån att hon behöver någon som sitter och fyller i samma färgläggningspapper som hon själv sitter och fyller i eller någon att leka med.
Hon har även sömnsvårigheter och kan vakna flera gånger om natten och vill ofta att en förälder ska natta henne för att kunna somna.
Det kan ta tid för henne att komma igång med en uppgift, exempelvis klä på sig på mornarna och man får påminna flera gånger.
Hon vill också att allt måste vara extremt rättvist.
Detta är blandannat några större "svårigheter" som uppmärksammats.
Jag har ännu inte riktigt våga ta upp mina tankar med min sambo för jag tror han skulle ta det på fel sätt.