• Meckie

Medlåntagare, hur funkar det exakt?

Hej!

Jag har läst på flera banker om hyr medlåntagare funkar. Men jag förstår inte 100%.

Exempel: Ponera att Jag ska köpa ett hus (med en förälder som medlåntagare) för 4.000.000. Minsta kontantinsatsen är 600.000 (1. Som jag står för då?). Lånet blir då 3.400.000 från banken. Med ränta på 3% (högt räknat) blir årsräntan 102.000 kr. Ammorteringen är också på 3% (då låner är över 70%) 102.000 kr. Och gissningsvis en avgift på ca 36.000 kr / år.

102 + 102 + 36 = 140.000 kr/ år (el. 11.600 kr/ mån).

Om jag har en inomst på 45.000 kr/ mån innan skatt. Så kanske ingen medlåntagare behövs

(Fråga 2. Eller?)

Om jag har inkomst på 30.000kr/mån. Så behöver jag medlåntagare. Men jag kan ju inte vänta mig att förälderna ska betala 15.000kr/månad.

(Fråga 3. Verkar som jag fattat detta fel).

Skulle jag inte ha kontantinsatsen så skulle jag ju behöva hjälp med detta. (Fråga 4. Men då är det väll inte fråga om att behöver hjälp med lånet).

Är föräldern pensioner, kan man räkna med att banken tycker det är en tillräckligt stor garant?

(5. Vad går banken på när dem godkänner lån, med medlåntagare?)

Vad är det exakt som medlåntagaren hjälper till med? Förlåt om jag rört till det. Nu förstår ni... vad jag förstått och... inte än fattat. Please help.

• Svar på tråden Medlåntagare, hur funkar det exakt?
  • Kjell2

Om inte den primära låntagaren  betalar avtalad ränta och amortering kommer banken kräva pengarna av medlåntagarna.

• Limeblad

Är tveksam till att du kan få ett lån utan medlåntagare även om du har 45 000 kr före skatt. Det är ju en skuldkvot på ca 6,3, väldigt högt. Tror inte banker brukar låna ut över 5 (dvs 2,7 miljoner) men är inte säker. De brukar inte skriva ut vad de har för gränsen men inte ens SBAB som är rätt generösa går med på det.

Om du inte kan betala lånet kan banken kräva din medlåntagare på hela beloppet. Det är upp till dig och medlåntagaren om du betalar hela eller delar av lånet löpande. Min uppfattning är att medlåntagaren inte brukar betala del av lånet löpande utan har en funktion mer som en borgensman så länge medlåntagaren inte äger motsvarande del av bostaden.

Lån till kontantinsats räknas in i skuldkvoten när banken beslutar om lånet ska beviljas så om du behöver låna till kontantinsatsen krymper löneutrymmet.

Pensionärer är inte värda mycket i bankens ögon som medlåntagare. Du behöver en medlåntagare med fast anställning. Det verkar inte spela någon roll om de har betalningsförmåga utan det väsentliga verkar vara att ha en stadig månadsinkomst (inte kapital).

• Meckie

Ahh tack för snabbt svar. Mycket vänligt.

Ursäkta för dåliga räkenskapen i exemplet. Vi får öka min inkomst till 60k då.

Vill få det förtydligat lite extra.

Så i exempel. Om jag har låg inkomst på 40k (så får jag inte ta lånet själv). Men om föräldern är "god för" en extra inkomst på 15k så kan lånet godkännas (?).

Men är det fortfarande jag som får betala lånet, ammortering och avgift? (Det klarar jag ju inte).

Eller är det så att föräldern betalar sin del av räntan för mig varje månad. I detta fall en stående betalning på typ 3000 kr/mån (eller bått sånt)?

• Kjell2
    Meckie skrev 2021-01-25 17:50:19 följande:

Ahh tack för snabbt svar. Mycket vänligt.

Ursäkta för dåliga räkenskapen i exemplet. Vi får öka min inkomst till 60k då.

Vill få det förtydligat lite extra.

Så i exempel. Om jag har låg inkomst på 40k (så får jag inte ta lånet själv). Men om föräldern är "god för" en extra inkomst på 15k så kan lånet godkännas (?).

Men är det fortfarande jag som får betala lånet, ammortering och avgift? (Det klarar jag ju inte).

Eller är det så att föräldern betalar sin del av räntan för mig varje månad. I detta fall en stående betalning på typ 3000 kr/mån (eller bått sånt)?

Hur mycket lån du får med och utan medlåntagare måste du kontakta banken om. Det hänger på saker som inkomst, övriga lån, tillgångar, kreditbetyg mm.

Det absolut vanligast är att både primär och medlåntagaren är solidariskt betalningsansvarig för hela lånet. Exakt hur ni fördelar räntor och amorteringar är upp till er.  Om inte baken får in sina pengar kommer banken vända sig till någon eller båda av låntagarna och kräva betalt. I slutändan via KFM.
  • Meckie

Tack för all hjälp :)

Detta förklarade mer om hur jag ska tänka.

Nu blir det kontakat bank.

• Limeblad

Är din förälder beredd på att betala del av dina lånekostnader? Blir ju som en gåva varje månad.

• HannahHorvath

Jag har en förälder som medlåntagare på ett lån. I vårt fall är det bara jag som betalar, föräldern är mer som borgenär egentligen. Dock fick hen skatteåterbäring på ränta som endast jag betalat in tills jag upptäckte det..

Hursomhelst är det viktigt att vara extremt tydlig med vad rollen innebär och vad som förväntas av vem.

Svar på tråden Medlåntagare, hur funkar det exakt?