• Anonym (känner mig korkad)

Hjälp angående budgivning

Jag funderar på att köpa mig en bostad trots att jag eg trivs bra med att hyra. Men det har blivit så dyrt att det kostar lika mycket att köpa om jag lägger in minsta möjliga kontantinsats, har högsta möjliga ränta och lägger på en hel del på driftskostnaderna. 

MEN, jag har kikat runt lite och funderar på detta med bud. Det går trögt att sälja här märker jag och det är ytterst enstaka bostäder som den ens blir budgivning på och de som det budas på går sällan över utgångspriset i slutändan. Några få går upp ett par tre procent bara. 

Så långt är allt väl, jag vet hur jag skaffar mig lånelöfte osv. 

Men, är bud alltid bindande? Har hittat några bostäder som jag kan tänka mig, har inte sett någon av dem än. En av dessa är jag mer sugen på än de andra, men jag tänker att om det blir bud på de andra under tiden jag väntar på besked från det första, kan jag då ge mig in i budgivningen även på den bostaden eller är bud alltid bindande så jag riskerar att stå där med två bostäder i slutändan? 

Jag tycker att jag har letat, men är dels trött pga sömnlös natt i går och dels har jag ont i ögonen så jag orkar inte lusläsa på fler mäklarsidor. Har hellre inte hittat något på dem jag har tittat på, men kan ha letat dåligt. 

Tack på förhand ifall någon sitter inne med svar  

• Svar på tråden Hjälp angående budgivning
  • Anonym

Nej, ett bud är inte bindande. Det är först när kontraktet är skrivet som det är bindande.

• Anonym (+200%)

Bud är inte bindande. Däremot skulle jag vara schysst och påpeka att jag även hade bud ute på annan bostad, ärligt är aldrig fel. (Kan ju till och med vara anledning till att säljaren går med på affären för att inte missa dig som budgivare som kanske snart köper annat.)

Anonym skrev 2021-01-20 21:32:55 följande:

Nej, ett bud är inte bindande. Det är först när kontraktet är skrivet som det är bindande.

Anonym (+200%) skrev 2021-01-20 21:34:32 följande:

Bud är inte bindande. Däremot skulle jag vara schysst och påpeka att jag även hade bud ute på annan bostad, ärligt är aldrig fel. (Kan ju till och med vara anledning till att säljaren går med på affären för att inte missa dig som budgivare som kanske snart köper annat.)

Tack för svar! Vad lättat jag blev  

Ja! Jag kommer absolut att vara ärlig och tala om som det är, att jag kikar runt och har hittat flera bostäder jag är intresserad av och lagt bud på. 

Återigen, tack för svar! 

• Anonym (+200%)

Kom ihåg att kolla bostadsrättsföreningens ekonomi (årsredovisningar, ring ordföranden, etc.) Kommande renoveringar kan innebära rejäla avgiftshöjningar.

Anonym (+200%) skrev 2021-01-20 22:08:08 följande:

Kom ihåg att kolla bostadsrättsföreningens ekonomi (årsredovisningar, ring ordföranden, etc.) Kommande renoveringar kan innebära rejäla avgiftshöjningar.

Tack, ja jag kollar bara på de som har gjort det mesta redan. Stambytt på äldre hus tex. Kan även tänka mig ett litet hus, Händig är jag, har haft hus, men jag är inte så förtjust i trädgårdsarbete. Men på landet med skogstomt funkar  

Helst bostadsrätt dock. Smidigast. Men som sagt, nyproducerat eller iaf relativt nyrenoverat. De jag kollar på nu är det ena byggt 2018, de andra är stambytta, fönster bytta på 2000-talet osv. Ena har nyinstallerad hiss. 

• Anonym (myhouse)
    Anonym (känner mig korkad) skrev 2021-01-20 22:17:05 följande:

Tack, ja jag kollar bara på de som har gjort det mesta redan. Stambytt på äldre hus tex. Kan även tänka mig ett litet hus, Händig är jag, har haft hus, men jag är inte så förtjust i trädgårdsarbete. Men på landet med skogstomt funkar  

Helst bostadsrätt dock. Smidigast. Men som sagt, nyproducerat eller iaf relativt nyrenoverat. De jag kollar på nu är det ena byggt 2018, de andra är stambytta, fönster bytta på 2000-talet osv. Ena har nyinstallerad hiss. 

Åh vad kul, hoppas du hittar nåt riktigt fint Solig
    Anonym (myhouse) skrev 2021-01-21 07:31:16 följande:
    Åh vad kul, hoppas du hittar nåt riktigt fint Solig
    Tack! Ska på visning idag faktiskt. Coronasäker, det var anmälning till visningen och jag fick tillbaka ett mail där det stod: "En i taget släpps in, när du har tittat klart i första rummet och gått vidare får nästa gå in, vänligen vänd inte tillbaka utan tala med mäklaren om du vill titta på något rum igen", så det känns bra
  • Anonym (myhouse)
    Anonym (känner mig korkad) skrev 2021-01-24 09:04:01 följande:
    Tack! Ska på visning idag faktiskt. Coronasäker, det var anmälning till visningen och jag fick tillbaka ett mail där det stod: "En i taget släpps in, när du har tittat klart i första rummet och gått vidare får nästa gå in, vänligen vänd inte tillbaka utan tala med mäklaren om du vill titta på något rum igen", så det känns bra
    Härligt, privatvisning! (Då är det också lättare lyssna efter ljud och snoka efter dolda fel hehe.)
    Det låter superkul, hoppas den är fin Glad
    Anonym (myhouse) skrev 2021-01-24 09:49:49 följande:
    Härligt, privatvisning! (Då är det också lättare lyssna efter ljud och snoka efter dolda fel hehe.)
    Det låter superkul, hoppas den är fin Glad

Ja, jag tror ju det är fler anmälda ,men som sagt, man får bara gå in en och en. 

Den ser fin ut på bilderna, men den är inte helt så som jag eg skulle vilja ha planlösningen. /Tror jag, fanns ingen bild på planlösningen)  Men ser jag den i verkligheten blir det lättare att avgöra om den är så liten som det kändes när jag såg bilderna. Nuvarande ägare har en jättemegastor soffa så vardagsrumsdelen ser väldigt liten ut. Min soffa är betydligt mindre haha. 

Svar på tråden Hjälp angående budgivning