• Hjzxmjyr

När kände ni er redo?

Hej!

Behöver skriva av mig lite. Det här med barn har tidigare varit en lite het potatis i mitt förhållande, men vi har båda (27 + 30 år) landat i att vi båda vill ha barn. Jag (kvinna) har varit den drivande men nu kan min man säga spontant att han ser fram emot att bli pappa. Vi hade dock planerat en del saker under 2020 som vi (framförallt min partner) ville göra innan, tex resa. Det har såklart inte blivit av med tanke på omständigheterna. Själv känner jag inte riktigt det behovet, inte på samma sätt som min man. Vi har varit tillsammans i 8 år, gifta i några år. Vi har rest en hel del, ätit god mat, har fått dricka goda viner. Vi har stabila jobb och bra inkomst. Och längtan finns absolut där, och den har intensifierats hos mig efter att flera nära vänner fått barn senaste året. Vi har pratat och min man säger att det är mest upp till mig när jag vill sluta med mina p-piller. Ändå tvivlar jag nu. Är vi verkligen redo? Är jag för ung? Kommer vi bli bra föräldrar? Kommer vi ångra att vi inte väntade lite till, för att hinna med fler upplevelser innan barn? Men hur länge det dröjer innan det går att tex. resa en kortare sväng i Europa är ju högst oklart. Kanske i slutet av 2021, men ska vi vänta så länge? Jag tror dessutom jag kan ha det lite knepigt att bli gravid pga. väldigt oregelbunden mens utan p-medel, vilket gör mig lite mer intresserad av att starta igång processen. Kanske köra temp-metoden initialt för att se om/när jag har äl.

Hur har ni resonerat om/när ni varit i liknande situationer? Kände ni er helt redo innan ni började försöka? Vet att ingen kan svara på hur vi bör göra, och att det sällan finns en perfekt tidpunkt för att skaffa barn. Men är ändå intressant att höra hur andra resonerat. :)

• Svar på tråden När kände ni er redo?
  • Anonym (Nadia87)

Hej,

Det är ju otroligt individuellt och upp till varje person. Jag fick själv mitt första barn som 20 åring, pluggade under hennes uppväxt och vi reste mycket med henne.

Andra barnet kom då jag skulle fylla 27, alltså nästan sju år senare. Då hade jag en utbildning, stabilt jobb, hus osv. Kändes mig mer trygg i mig själv då mitt andra barn kom av olika orsaker.

Klok tanke att börja ha koll på kroppen, då vet du ju lite mer sen när ni väl bestämmer er för att börja försöka.

All lycka till er!

• Holy93

Jag är 24 år och tror inte man är "redo" förrän man får barnet i famnen haha. Jag är gravid nu och tvivlar vissa dagar på om jag verkligen är redo. Min sambo har barn sedan tidigare så han lugnar mig att det är normalt att känna så, man är helt enkelt aldrig 100% redo förrän dagen kommer. När ni bestämmer er så tror jag ni har jättebra förutsättningar för att skapa en bra framtid för ert/era barn. Kram!

• Anonym (mamma)

Jag fick mina barn när jag var 26 och 28. De är nu 11 och 13 och jag känner mig fortfarande inte redo. Hade jag väntat på att allt skulle ha känts perfekt så hade jag aldrig skaffat barn överhuvudtaget. Tror ärligt talat inte att det är så många som känner sig helt redo även om en längtan finns där.

• Hjzxmjyr

Tack för klok input och lyckönskningar! Börjar väl landa lite i att sluta med p-piller när mitt nuvarande recept tar slut om några veckor, och sedan testa NC/annan app och se hur det utvecklar sig. Och att vi då inte aktivt försöker pricka ev äl, utan mer se det som en övergångsperiod innan mer aktiva försök (men händer det innan så gör det ju såklart ingenting). Blir spännande att se hur det går. :)

Svar på tråden När kände ni er redo?