• Limarie

Sonen har slutat le mot mig

Hej!

Jag hittade några få gamla trådar kring frågan här men jag vill ändå gärna skriva själv.

Jag har haft en tuff tid efter förlossning med total sömnbrist och sjukskrivning, så i perioder mådde jag inte bra efter att vår son föddes i oktober. Nu är han 3 månader. Men vi tillbringade mycket tid med varandra och byggde upp en fin relation. Min man har varit heltid hemma och jobbade inte fram tills för någon vecka sedan då han började jobba 2 timmar om dagen hemifrån. 

Både min man, jag och min son har kunnat leka, skojar, "sjunga", läsa osv med sonen mycket. Jag har fått många svarsleende och jollrande tillbaka. För några dagar sedan märkte jag att hans svar mot mig började bli mindre men att han var fortsatt lika pratglad mot pappan. Sedan tre dagar tillbaka är det dock så pass extremt så att han till och med inte ens tittar på mig. Han har inget emot att vara med mig dvs alla andra saker så som amning, blöjbyte, bäras runt fungerar som vanligt men den sociala interaktionen är totalt borta. Vad kan det vara för någonting? Vissa andra berättade att de hade det likadant men att det nog berodde på att pappan inte var hemma på hela dagen och när han väl kom hem var barnet glad att se honom. 

Jag är nu så klart rädd att min tidigare nedstämdhet har satt sina spår men vi hade en sån fin relation fram tills nyligen. Tankar sätter i gång så som att "han har valt sin pappa före mig" och jag skäms över min svartsjuka men det gör ont i hjärtat att se att ens barn inte ge en det minsta leende på hela dygnet. Har någon annan gjort en liknande erfarenhet? Försvann detta relativt snabbt igen?
  • Svar på tråden Sonen har slutat le mot mig
  • Gameofthrones

Asså, seriöst, svartsjuk? Kom igen i matchen.

Du är förmodligen mammaledig ser och hör dig varjedag. Barn tar in mkt intryck, 3 barn har jag mina senaste två Hade inga ansiktsuttryck första månaderna kanske 6-8månader. Såg väldigt sura ut inga glada alls. Allt va ok med utveckling. Jag visste att det var inget fel. Var har perioder, tar intryck, mm. Min första log och skratta heeela tiden. Alla tre idag hur glada som helst.

Försöker du för mkt kommer du må dåligt och inte få det resultatet du vill ha vänta och låt det komma naturligt.

Att se sin far som man inte ser på nga timmar efter arbete helt annan sak.

Jag förstår hur du tänker med svartsjukan, lägg ner den så gott du kan. Det kommer nya utmaningar, utvecklingfaser.

Försök gör det bättre.

Ha bara det mysigt.

• Hyllemor

Hej!

Det där är inget konstigt alls. Jag skulle dessutom rekommendera att du vänjer dig, för ditt barn är trygg med er båda två. Just nu är bebisen bara lite extra glad när pappa kommer hem från jobbet. Om ett tag blir du "favoriten."

Jag har en liknande historia som du (bortsett från att jag inte var deprimerad, men sjukskriven var jag och pappa fick vara hemma och sköta huvudansvaret för hem och barn) Det skapade ett alldeles särskilt starkt band mellan oss allihop som familj, tror jag. 

Vårt barn har alltid alternerat mellan oss båda - ibland har pappa varit bäst och ibland har jag varit bäst. I perioder tyckte jag att det var jobbigt att bli "bortvald" (t.ex. att vår son grät och skrek och var otröstlig när pappa, som är nattarbetande, gick till jobbet.) Men nu är han snart 7 år och ofta ropar han på oss med kommentaren: "Pappa? Eller mamma? Eller vem som helst av er!" Det tycker vi är coolt.

Det senaste året har vi också märkt att han har oss till "olika" saker. Med pappan diskuterar han superhjältar och rymden och leker lekar med. Med mig spelar han brädspel och läser böcker och pysslar. Med mig pratar han mer om "känsliga" frågor, kring skolan och om kompisrelationer och liknande. Vi är helt nöjda med det och min man kommenterade det hela häromdagen med: "Vi är verkligen precis lika viktiga i hans liv! Det är så himla häftigt!"

Däremot surnade jag till strax innan jul när pappan satt i ett zoommöte vid datorn och jag tänkte att nej, nu ska jag minsann anstränga mig och vara världens roligaste lekförälder. Jag byggde upp krigscener med minikrigare och byggde fallskärmar och lekte "pappiga" lekar till 100% och var SÅ himla stolt över mig själv och tänkte att Nu, ja, NU får jag äntligen leka med mitt barn igen! Tji, fick jag. Samma sekund som pappan stängde ner zoommötet så rusade ungen ut ur sitt rum, in på kontoret och kom inte tillbaka. Där satt jag mitt i krigscenen med ett 30-tal gubbar och täcket byggt som backar och bunkrar. Jag började undra efter en stund vart ungen hade tagit vägen, och hittade honom på kontoret brevid sin pappa, där de tillsammans tittade i en världskarta tillsammans. 

Men man vänjer sig. Det gör man, och idag så bad han pappa gå iväg, eftersom vi skulle pyssla en sak ihop och pappa faktiskt störde.

Svar på tråden Sonen har slutat le mot mig