• Anonym (Trött)

Hur fungerar sjukpenning/sjukskrivning vid ändrat jobb/arbetslöshet??

Jag har fn fast anställning 100 %, men är sjukskriven 50 %. Troligtvis kommer jag att bli av med mitt nuvarande jobb inom en ganska snar framtid. Nu undrar jag hur det fungerar med sjukskrivning och sjukpenning om man är arbetslös, alternativt får ett deltidsjobb. Kan jag fortfarande få sjukpenning, och i så fall, vad räknas den på? Som det nu är räknas den ju ut utifrån min vanliga lön, men den kommer jag ju då inte att ha kvar om jag blir av med jobbet. Och om jag får en deltidsanställning på 50 % och då jobbar på den fullt ut, men är "arbetslös" 50 %, fast jag ju då är sjukskriven de 50 procenten, hur funkar det? Hoppas att nån förstår mina förvirrade frågor och kan/vill svara...

• Svar på tråden Hur fungerar sjukpenning/sjukskrivning vid ändrat jobb/arbetslöshet??
  • Anonym (Fk)

Som arbetslös på heltid får du max 543 kr per dag före skatt. Halvtid = halva ersättningen.

• Anonym (Af)

Din sjukpenning grundas på din SGI som du hade innan du blev sjuk. Resterande 50% får du ansöka om a-kassa på. Du behöver söka heltidsjobb om du blir arbetslös för att skydda din SGI även om du är sjukskriven på 50%.

Kom ihåg fk gräns på 180 dagar, då ska din arbetsförmåga bedömas mot hela arbetsmarknaden, om du bedöms kunna jobba heltid i något yrke så kan fk dra in din sjukpenning och du måste söka jobb och a-kassa, även om din läkare sjukskrivit dig.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Fk) skrev 2021-01-15 21:37:49 följande:

Som arbetslös på heltid får du max 543 kr per dag före skatt. Halvtid = halva ersättningen.

Men vänta, va? Vad pratar du om? Var har du fått detta ifrån? Grundersättningen är vad jag vet max 510, men har man jobbat o varit medlem i a-kassan mer än 1 år kan man få högre ersättning. Max ersättning är 1200/dag har jag för mig (men tror att det är tidsbegränsat).
  • Anonym (Fk)

Mitt svar gäller sjukpenning, där det finns ett maxtak om 543 kr. Om sjukpemninggrundande inkomst har skyddats, exempelvis genom inskrivning på Arbetsförmedlingen och arbetssökande, grundas sjukpenningen på tidigare inkomst (med ett maxtak).

• Anonym (Trött)
    Anonym (Af) skrev 2021-01-15 22:23:05 följande:

Din sjukpenning grundas på din SGI som du hade innan du blev sjuk. Resterande 50% får du ansöka om a-kassa på. Du behöver söka heltidsjobb om du blir arbetslös för att skydda din SGI även om du är sjukskriven på 50%.

Kom ihåg fk gräns på 180 dagar, då ska din arbetsförmåga bedömas mot hela arbetsmarknaden, om du bedöms kunna jobba heltid i något yrke så kan fk dra in din sjukpenning och du måste söka jobb och a-kassa, även om din läkare sjukskrivit dig.

Ok tack för svar! Eventuellt kommer min nuvarande arbetsgivare kunna erbjuda en halvtidstjänst, om jag då får den, ska jag alltså söka en annan halvtidstjänst aktivt trots att jag är sjukskriven 50 % för att kunna få ha kvar min nuvarande sjukpenning? Och om jag blir helt av med jobbet, ska jag alltså söka heltidsanställningar, och så ha sjukpenning 50 % och A-kassa 50 %? Hur länge går man efter min senaste sgi när man räknar ut sjukpenningen? Dvs, om jag blir helt arbetslös, hur länge till får jag behålla min nuvarande sjukpenning?

Jag har varit sjuk långt mer än 180 dagar, och min arbetsförmåga har redan bedömts mot hela arbetsmarknaden, men tack för tipset ändå!
  • Anonym (Fk)

Bedöms din arbetsförmåga som nedsatt på halvtid kan du ha sjupenning 50 procent och arbeta 50 procent. Men det är ovanligt: Om du klarar att arbeta halvtid måste det i så fall finnas starka medicinska hinder för utökad arbetstid.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Fk) skrev 2021-01-16 14:16:53 följande:

Bedöms din arbetsförmåga som nedsatt på halvtid kan du ha sjupenning 50 procent och arbeta 50 procent. Men det är ovanligt: Om du klarar att arbeta halvtid måste det i så fall finnas starka medicinska hinder för utökad arbetstid.

Alltså, det är inte det som är problemet; min arbetsförmåga är bedömd att vara nedsatt på halvtid, det är det ingen som ifrågasätter. Varför tar du upp detta? Det är ju inte alls detta jag undrar över? 
  • Aniiee
    Anonym (Trött) skrev 2021-01-16 15:00:54 följande:
    Alltså, det är inte det som är problemet; min arbetsförmåga är bedömd att vara nedsatt på halvtid, det är det ingen som ifrågasätter. Varför tar du upp detta? Det är ju inte alls detta jag undrar över? 
    Anses denna nedsättning vara permanent eller är det något tillfälligt?
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Fk)

Vad mer undrar du över då?

• Glinda från Oz

Din sjukpenning påverkas inte för att du blir arbetslös däremot kommer du prövas mot hela arbetsmarknaden och inte bara mot ditt jobb så det blir svårare att få godkänt. Du får också bara jobba 4 timmar om dagen och får inte dela upp det på annat vis (t.ex fyra 5 timmars pass) Det ska gå att få dispans men det är svårt.

Svar på tråden Hur fungerar sjukpenning/sjukskrivning vid ändrat jobb/arbetslöshet??