• Hyllemor

Hur många böcker har ni?

Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.

Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.

Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?

• Svar på tråden Hur många böcker har ni?
  • Fjäril kär

Inte räknat men kan nog vara ett par hundra böcker. Här läses det flitigt av både mig och yngsta sonen. Byter ut dom med jämna mellanrum.

• Anonym (oooo)
    Hyllemor skrev 2021-01-15 16:12:56 följande:

Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.

Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.

Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?

Orkar inte räkna. Många!  (flera bokhyllor)

Men tyvärr har det funnits en trend med att böcker inte ska synas, att bokhyllor ska vara "clean", och om man då ha den inredningssmaken i kombo med att man inte läser så mycket, då växer barnen upp i ett hem utan den typen av traditioner. När de börjar skolan ligger de redan efter de barn som (även om de inte kan läsa själva än) har sett böcker, tidningar, magasin och ser sina föräldrar läsa och skriva. En läsvänlig miljö där man ser böcker, hör människor nämna boktitlar osv. 
  • Dexter dot com

2 st och det är dom böcker på nattygsbordet som jag läser just. Skönlitteratur ger jag bort så fort jag läst dom och faktaböcker har jag i ett skåp med stängda dörrar.

• Gryntroll

Vi har faktiskt ganska få av våra böcker framme. Inte helt bokfritt, men absolut inte så att man skulle säga att vi har mycket böcker framme.

En bokhylla med kanske 10-20 böcker som vi vuxna nyligen läst eller ska läsa.
    Barnen sina böcker i bokhyllor på sina rum, och även där har vi rensat ut så att det är hyfsat aktuella böcker (läsnivå, intresse och ålder). Men de har 15-20 böcker vardera framme.

Anledningen är platsbrist så stor del av både kurs- och skönlittertur är nedpackade i lådor på vinden när/om man vill läsa om något.

• Jemp

3 bokhyllor framme, ur den synvinkeln har vi tyvärr lite dåliga inredningsmöjligheter.

Mer nedpackat och det mesta vi läser löpande är från biblioteket.

Vet att det finns en del undersökningar kring detta men också reflektioner (som med mycket forskning) ang dess slutsatser. Tex om det viktigaste skulle vara att böcker är synliga eller hur människor/föräldrar/familjer med synliga böcker skiljer sig från andra vad gäller läsvanor och utbildning.

• Hyllemor

Vet att det finns en del undersökningar kring detta men också reflektioner (som med mycket forskning) ang dess slutsatser. Tex om det viktigaste skulle vara att böcker är synliga eller hur människor/föräldrar/familjer med synliga böcker skiljer sig från andra vad gäller läsvanor och utbildning.

Ja, precis. Det kan vara svårt att veta vad som är hönan och ägget.

Att ha många synliga böcker behöver inte per automatik betyda att man är högutbildad. Det är både jag och min man ett levande bevis på, eftersom vi båda endast har gymnasiet som "högsta avslutade utbildning." Däremot är vi båda uppvuxna i familjer där diskussioner kring böcker och läsande har varit ett vardagligt inslag under våra respektive uppväxter.

Att ha synliga böcker hemma, behöver lika lite det betyda någonting. Min pappa (som jag inte är uppvuxen med) har en bokhylla med böcker, men han påstår själv att han aldrig har läst någon av dessa, utan att böckerna står framme "för att de är snygga."

• Hippolyte

Vet inte säkert. Gissar på 250 st. Köper sällan några böcker så det har samlats ihop under en livstid. Finns en del barnböcker. Klassiker som Moby Dick och Greven av Monte Cristo för att nämna några. Uppslagsverk, kokböcker, resehandböcker. Studielitteratur om fysik, kemi, matematik och programmering. En hel samling biblar trots att jag inte är religiös. En bok om Egyptens historia. Ett par om astronomi. Några om teckning och anatomi. Där finns både Stephen King och Dan Brown. En salig blandning som speglar mitt röriga inre.

• Anonym (Bokmal)

Synliga får bli en ren gissning- kanske 800. Då inräknat alla sorters böcker. Vi läser för våra barn varje dag. Själv avslutar jag dagen med att läsa en deckare i sängen. Glad

• Tecum

Vi har tusentals böcker, synliga är väl en 7-800. Resten är i källaren.
    Jag har fördomar mot folk som inte har många böcker i sina hyllor, ser dem som tråkiga och illitterata. Det behöver inte stämma, men gör det ofta... Kan finnas motsatsen också de som har en massa olästa böcker som dekoration.

Svar på tråden Hur många böcker har ni?