Känns inte bra på nya förskolan
Har nyss bytt förskola för min son 2,5 år eftersom vi har flyttat till en annan del av kommunen, har inskolning nu. Vi valde en nybyggd förskola som ligger 5 min från bostaden. Det är en stor förskola med 8 avdelningar, lokalerna inne är jättefina men utemiljön känns inte så bra. Det är en stor gård utan avgränsningar och alla barn släpps ut samtidigt. Vissa barn har västar men absolut inte alla. Barnen springer huller om buller och jag vet inte hur de har koll på vilka barn som tillhör vilken avdelning. Det är många barn som gråter, även barn som har gått på fsk ett tag. Det känns som att det är svårt för personalen att hinna se alla barn. Dessutom ligger en stor del av gården på baksidan av huset, där har jag knappt sett någon personal utan de håller sig på framsidan, men barnen kan ju gå dit. Tänker att det finns risk att något händer utan att personalen upptäcker det, alltså det är en stor byggnad och baksidan består av ett skogsparti. Tänk om ett barn ramlar eller gör sig illa, har sett små barn i 2 års åldern gå dit helt själva och ingen vuxen är i närheten. Detta gör mig så orolig.
Jag har även vid några tillfällen under dessa två dagar sett barn som har ramlat utan att någon personal har märkt det eftersom det är så många barn och rörigt, jag fick gå och dra upp en liten flicka i 1,5-års åldern som låg och grät efter att ha ramlat i snön/ is. Hon hade inga vantar och såg ut att frysa. Ett annat barn försökte ropa på personal för att flickan skulle få hjälp men ingen hörde (förutom jag då).
Har också reagerat på att det är en del tjafs mellan personalen och känns lite oorganiserat. Tex har jag hört en äldre personal säga till en nyanställd på ett sätt som inte kändes så trevligt. Alltså att hon höjde rösten och ifrågasatte henne, det gällde bl.a. angående när de skulle ha fruktstund. Den nyanställda sa att hon gjorde som hon fått lära sig att de ska göra och jag märkte att hon blev osäker, varför inte diskutera sådant tydligt innan istället för att komma och skälla på någon som bara har jobbat någon vecka?
Jag funderar på att byta tillbaka till gamla förskolan som var jättebra, tyvärr ligger den cirka 3 km bort så det innebär ju att vi måste ta bussen varje dag (jag har inget körkort).
Vad tänker ni om detta? Känner mig så orolig för att min son inte ska ha det bra och att något ska hända utan att personalen ser, men undrar om jag överdriver?