• Sjusovaren

binnikemask frystemp bandmask

Läst lite olika info om hur länge man måste frysa nötkött för att ta kål på larver/ägg till bandmask/binnikemask.
    På folkhälsomyndigheten står det:

nedfrysning av kött till ?20 °C i minst 48 timmar (dödar larverna).

Annat står det på amerikanska sajter, då ska frystemperaturen helst vara -35° och köttet frysas 10 dagar.

Någon annan svensk sida menar att det räcker med -18.

Minus Min frys håller -18. Funkar det också? 
    Minus Om -18 funkar, hur länge ska köttet frysas för att vara garanterat fritt från bandmasklarver/ägg?

Tacksam för svar/erfarenheter Glad

• Svar på tråden binnikemask frystemp bandmask
  • Anonym (??)

Finns det bikinnemask i rå nötfärs?? Då ligger jag risit till. Jag har vräkt i mig rått nötkött :(

• Jag är bara jag

Det är oerhört ovanligt med mask i svensk mat pga alla livsmedelskontroller. Under mina 52 år har jag aldrig sett det eller hört om nån som råkat ut för det. Allt färskt kött man köper på affären går ju utmärkt äta utan att frysa innan.

• Anonym (??)
    Jag är bara jag skrev 2021-01-11 19:00:11 följande:

Det är oerhört ovanligt med mask i svensk mat pga alla livsmedelskontroller. Under mina 52 år har jag aldrig sett det eller hört om nån som råkat ut för det. Allt färskt kött man köper på affären går ju utmärkt äta utan att frysa innan.

Innehåller inte ens rå köttfärs mask då?
  • Jag är bara jag
    Anonym (??) skrev 2021-01-11 19:02:56 följande:
    Innehåller inte ens rå köttfärs mask då?
    Nä, varför skulle den det? Finns ju de som tom äter den rå. Du verkar inte ha stor tilltro till svensk livsmedelshantering... Vi åt köttfärs idag. Jag har aldrig nånsin ens tänkt tanken att den skulle innehålla mask.
  • Anonym (??)
    Jag är bara jag skrev 2021-01-11 19:05:09 följande:

Nä, varför skulle den det? Finns ju de som tom äter den rå. Du verkar inte ha stor tilltro till svensk livsmedelshantering... Vi åt köttfärs idag. Jag har aldrig nånsin ens tänkt tanken att den skulle innehålla mask.

Jo det har jag, har ju ätit mycket rå köttfärs som sagt. Åt du rå köttfärs?
  • Sjusovaren

Många äter biff tartar eller föredrar köttfärsbiffar så de är rosa i mitten.

Ja det är inte så vanligt med bandmaskar, men förekommer nog oftare än man tror, så vill helst inte chansa.
    Många får aldrig allvarliga symtom och kollar aldrig upp, men en sådan där kan leva i en i upp till 30 år vilket kan vara värt att tänka på, speciellt om man rest en del.

Vill inte få upp en sån där i hjärnan heller (obs: skräckexempel). Tampas dock med vissa hälsoproblem så ytterligare maskar på det skulle inte vara någon höjdare.
    De kan vara riktigt svåra att bli av med också...

• Jag är bara jag
    Anonym (??) skrev 2021-01-11 19:33:14 följande:
    Jo det har jag, har ju ätit mycket rå köttfärs som sagt. Åt du rå köttfärs?
    Nej, jag tillagar alltid köttfärs på nåt sätt.
  • Anonym (??)
    Jag är bara jag skrev 2021-01-11 21:19:51 följande:

Nej, jag tillagar alltid köttfärs på nåt sätt.

Men då är det ju inte samma sak.
  • Jag är bara jag
    Anonym (??) skrev 2021-01-11 21:24:49 följande:
    Men då är det ju inte samma sak.
    Ts tror ju att allt kött måste frysas innan vilket jag ju definitivt inte gör.
  • Anonym (U)

Menar du frysa innan tillagning? För det är det nog ingen som gör. Vissa har ju ner händerna i köttfärs för att göra köttbullar, och tvättar inte ens händerna noggrant efter

• Sjusovaren
    Jag är bara jag skrev 2021-01-11 21:30:12 följande:
    Ts tror ju att allt kött måste frysas innan vilket jag ju definitivt inte gör.
    Nej, tror inte allt kött måste frysas för att slippa bandmask under en livstid, vi har bra kött här i Sverige och de flesta får som sagt aldrig denna typen av parasit (eller besvär ifall de har dem).

Men risken finns.
    Vill man utesluta risken råka ut för vissa parasiter/maskar är frysning ett bra alternativ om man vill käka rått eller inte vill steka på så hårt.
    Därför jag skrev tråden.

Dock fortfarande inte fått svar på temp/tid.
    Skrivit till folkhälsomyndigheten och frågat, skriver in deras svar här i tråden när det kommer.
  • Anonym (U)
    Sjusovaren skrev 2021-01-11 21:44:49 följande:

Nej, tror inte allt kött måste frysas för att slippa bandmask under en livstid, vi har bra kött här i Sverige och de flesta får som sagt aldrig denna typen av parasit (eller besvär ifall de har dem).

Men risken finns.

Vill man utesluta risken råka ut för vissa parasiter/maskar är frysning ett bra alternativ om man vill käka rått eller inte vill steka på så hårt.

Därför jag skrev tråden.

Dock fortfarande inte fått svar på temp/tid.

Skrivit till folkhälsomyndigheten och frågat, skriver in deras svar här i tråden när det kommer.

Usch vem äter rått kött
  • Sjusovaren
    Anonym (U) skrev 2021-01-11 21:32:15 följande:

Menar du frysa innan tillagning? För det är det nog ingen som gör. Vissa har ju ner händerna i köttfärs för att göra köttbullar, och tvättar inte ens händerna noggrant efter

Ja precis, fast bara om man inte genomsteker, dvs vill ha det lite rosa i mitten tex.
    Genomsteker jag köttet bryr jag mig inte om att frysa innan.

Har blivit lite mer försiktig den senaste tiden, tidigare frös jag inte heller odlad norsk lax när jag gjorde tex sushi då risken att få något är så liten. Men tydligen är det bra om man vill vara helt på den säkra sidan.
    Japaner fryser visst aldrig sin sushi-fisk först.
  • Sjusovaren
    Anonym (U) skrev 2021-01-11 21:46:38 följande:
    Usch vem äter rått kött
    Haha, jag äter aldrig rått kött själv, men vill inte steka på det superhårt så det blir för torrt så vill ta det säkra före det osäkra, därav frysningen.
  • Anonym (U)
    Sjusovaren skrev 2021-01-11 21:49:09 följande:

Ja precis, fast bara om man inte genomsteker, dvs vill ha det lite rosa i mitten tex.

Genomsteker jag köttet bryr jag mig inte om att frysa innan.

Har blivit lite mer försiktig den senaste tiden, tidigare frös jag inte heller odlad norsk lax när jag gjorde tex sushi då risken att få något är så liten. Men tydligen är det bra om man vill vara helt på den säkra sidan.

Japaner fryser visst aldrig sin sushi-fisk först.

Lax är jag jätte försiktig med! Steker tills den är helt torr..
  • Anonym (??)
    Anonym (U) skrev 2021-01-11 21:46:38 följande:

Usch vem äter rått kött

Jag och många andra. Mycket godare med rå köttfärs än stekt. Prova vetja :)
  • Sjusovaren
    Anonym (U) skrev 2021-01-11 21:52:50 följande:
    Lax är jag jätte försiktig med! Steker tills den är helt torr..
    Kan vara bra ifall den vildfångad. Även frysa innan.

Enligt livsmedelsverket behöver odlad lax inte frysas innan, men nu har jag börjat med det ändå Obestämd
    Livsmedelsverket:
    Så minskar du risken att bli sjuk
    Frys färsk vildfångad fisk som ska ätas rå, gravas, lättmarineras eller kallrökas i -18 °C i minst tre dygn. Då dör eventuella parasiter som kan finnas i fisken. ...
    Odlad lax behöver inte frysas. ...
    Anisakis (spiralmask) dör om fisken hettas upp till en kärntemperatur på 55-60 °C i en minut.
  • Anonym (U)
    Anonym (??) skrev 2021-01-11 21:55:58 följande:

Jag och många andra. Mycket godare med rå köttfärs än stekt. Prova vetja :)

Nä inget kött för mig. Håller mig till fisk. Sönderstekt fisk.
  • Sjusovaren
    Sjusovaren skrev 2021-01-11 21:58:09 följande:
    Kan vara bra ifall den vildfångad. Även frysa innan.

Enligt livsmedelsverket behöver odlad lax inte frysas innan, men nu har jag börjat med det ändå Obestämd
    Livsmedelsverket:
    Så minskar du risken att bli sjuk
    Frys färsk vildfångad fisk som ska ätas rå, gravas, lättmarineras eller kallrökas i -18 °C i minst tre dygn. Då dör eventuella parasiter som kan finnas i fisken. ...
    Odlad lax behöver inte frysas. ...
    Anisakis (spiralmask) dör om fisken hettas upp till en kärntemperatur på 55-60 °C i en minut.
    Lovade skriva info när jag fick det.
    Livsmedelsverket hörde av sig tillslut:

Hej

Bandmasken Taenia saginata är mycket ovanlig i Sverige.  Livsmedelsverket har därför inga särskilda råd eller uppgifter på vid vilken temperatur bandmasken dör. 

Maskparasiter brukar dock vara känsliga för frysning.  Fiskbinnikemasken som är den parasit som ligger närmast till hands att jämföra med dör när fisken fryses vid -18 grader.

Med vänlig hälsning

Svar på tråden binnikemask frystemp bandmask