• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Sven19

Nej är det bara det så händer inget. Sen bör barnet lära sig att cykla ändå.

• Anonym (O)

Haha wtf
    Alla har väl inte ens råd med en cykel. Kan knappast vara en grundläggande rättighet att cykla. 

• Sven19
    Anonym (O) skrev 2021-01-11 10:40:33 följande:

Haha wtf

Alla har väl inte ens råd med en cykel. Kan knappast vara en grundläggande rättighet att cykla. 

En begagnad cykel behöver inte kosta många kronor.

Sen är det konstigt att detta kommer upp nu mitt i vintern.
  • Anonym (Arg mamma)
    Sven19 skrev 2021-01-11 10:43:59 följande:

Hon fick veta det under lovet för att våra barn pratade om det. Kompisen är väldigt intresserad av cyklar och mitt barn berättade att hon inte ens kan cykla.
  • Tomelilla15

Är det inte lite meningslöst att skriva en sån här tråd med så lite info?

Det beror väl helt på! Om allt annat är fine och ni bara aldrig lärt ut att cykla är det inget problem. Om ni däremot försökt länge och han har problem med kropp eller knopp som ni ignorerar ja då kanske det är något soc kan hjälpa till med.

Om grannen känner oro för din son SKA personen anmäla. Sen kan oron vara befogad eller inte och det är soc jobb att ta reda på det.

Varför tror du grannen är orolig för din sons utveckling (som jag antar att det handlar om)? Finns det något som gör att din son inte är som andra jämnåriga? Kan han knyta skorna? Kan har prata lika bra som andra? Kan han skriva o läsa? Har han kompisar?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 10:46:40 följande:
    Hon fick veta det under lovet för att våra barn pratade om det. Kompisen är väldigt intresserad av cyklar och mitt barn berättade att hon inte ens kan cykla.
    Varför kan hon inte cykla? Har hon en diagnos?

• Tomelilla15
    Tomelilla15 skrev 2021-01-11 10:48:10 följande:

Är det inte lite meningslöst att skriva en sån här tråd med så lite info?

Det beror väl helt på! Om allt annat är fine och ni bara aldrig lärt ut att cykla är det inget problem. Om ni däremot försökt länge och han har problem med kropp eller knopp som ni ignorerar ja då kanske det är något soc kan hjälpa till med.

Om grannen känner oro för din son SKA personen anmäla. Sen kan oron vara befogad eller inte och det är soc jobb att ta reda på det.

Varför tror du grannen är orolig för din sons utveckling (som jag antar att det handlar om)? Finns det något som gör att din son inte är som andra jämnåriga? Kan han knyta skorna? Kan har prata lika bra som andra? Kan han skriva o läsa? Har han kompisar?

Sorry. Din dotter skulle de stå.
  • Anonym (O)
    Sven19 skrev 2021-01-11 10:43:59 följande:

Lås och hjälp kostar också. Sen ska man ha någonstans att förvara den. 
  • Sven19
    Anonym (O) skrev 2021-01-11 10:52:49 följande:

Lås och hjälp kostar också. Sen ska man ha någonstans att förvara den. 

Ja allt kostar men man behöver inte köpa nytt. Har köpt begagnade cyklar till mina barn.

Ställ cykeln där de andra i bostadshuset ställer sina cyklar. Förstår inte hur ALLT kan vara så jäkla krångligt för en del.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 10:09:07 följande:

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

Ja jag håller med om att det är sjukt gjort av din granne. Det finns lixom värre saker än att inte kunna cykla.

Men som andra påpekat så är det en god ide att lära ditt barn att cykla eftersom cykeln är ett mycket praktiskt transportmedel.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla