• Anonym (tips sökes)

Vill lära mig massa hobbysaker men har inte råd med något

Hej alla. Jag söker efter tips och råd. Efter långa, svåra år kämpandes med diverse vårdinstanser, soc, försäkringskassa, deltidsjobb som inte fungerat och massa annat så sittar jag här nu äntligen dels lättad och dels villrådig. Kraven jag inte klarar för att försörja mig har lyfts från mina axlar men jag sitter nu också sysslolös, och också dömd till fattigdom. Samtidigt har jag i teorin massor med tid att lära mig allt det där jag ville lära mig. Sy och rita/måla och göra tvål och göra ljus och massa andra saker. Men allt det kostar ju massa pengar som jag inte har! Vad ska jag göra nu? Hur löser jag det här? Jag vill så gärna men det känns så hopplöst.

• Svar på tråden Vill lära mig massa hobbysaker men har inte råd med något
  • Anonym (s)

Inget av det du just nämnde behöver kosta särskilt mycket. Det är isf tvåltillverkningen för det har jag lite dålig koll på. Har du tillgång till någon form av loppis/seconhandbutik? Där kan det finnas det mesta och det är oftast väldigt billigt, ibland gratis. Annars kan man lägga ut en annons på t.ex. Facebook eller höra med bekanta/grannar om de har något liggandes som de kan tänkas skänka bort/sälja för en liten slant.

Ta annars det du har hemma och se vad du kan göra utav det, det mesta brukar kunna lösas med lite fantasi. Servetter och gamla kvitton funkar rätt bra att rita på. Rödbetssaft, kaffe m.m. går att använda som färg. Tops går att använda som pensel. Har du några gamla kläder liggandes som du inte använder kan du sprätta lös tråden och återanvända den och tyget till att skapa något nytt. Ljus kan du göra genom att smälta ner gamla ljus och sätta i nya vekar (kostar nästan ingenting).

• Tow2Mater

Plocka lite pinnar och elda tills du har aska, och av den och vatten gör du lut. Sen koka med fett så har du såpa; tillsätt lite salt så blir det tvål. Hur mycket kan lite fett kosta.

• Fjäril kär

Jag tänker att du får börja i andra änden. Börja med hobbys du faktiskt KAN göra med dom förutsättningar du har.

Låna böcker på biblioteket

Fråga familj/kompisar om nån kan låna ut en symaskin på lång tid. Be om gamla stuvbitar och avlagda kläder som du kan klippa lappar ur. Gamla gardiner och spetsar etc kostar en tia på loppis. Skapa ur fantasin och med hjälp av Youtube och böcker.

Virknål och stickor samt garn kan du få i princip gratis på loppis. Virkmönster finns på biblioteket och på nätet

Lägg pussel. Finns mängder gratis på Facebook köp/sälj/skänkes - sidor

Ritblock, penna och sudd kostar inte många kronor

Börja enkelt!

• Anonym (Erikshjälpen)

Finns massor med billigt att köpa på loppis. Tyg, sybehör, garn, vad som helst. Om du aldrig målat innan utan bara vill prova på duger barngrejer till en början. Finns billigt på Citygross. Jag började måla förra året och använder vanlig barnfärg och penslar. Sen kan man köpa dyrare om man vill. Ljus går göra nya av stumpar- finns också på loppis.

• Glinda från Oz

Ett par stickor eller virknål på myrorna kostar 10-20 kronor, ett garnnystan 25 kronor kanske (räknar inte rea) mönster finns gratis på internet. 

En blyertspenna kostar en tia, ett ritblock en tia. Många har börjat rita på det sättet man måste inte ha bra produkter från början. 

Skriva noveller mm är gratis. 

Ett gammalt lakar får du för några tior, en nål och sytråd kostar runt 40 kronor, en sax runt 40-50 kronor (tänker inte på tygsax nu utan något tillfälligt som du kan ha i början) 

• Anonym (Titti)

Investera mycket tid i varje sak du gör. Perfekta stygn och andra avancerade detaljer kostar inget extra.

• Anonym (Student)

Jag stickar och virkar. Material hittar jag på second hand. Stickor, nålar, syntetgarn och mönster är ofta billigt där. Vill jag göra något i ett lite lyxigare material som ull så finns ofta gamla tröjor man kan repa upp att köpa för småslantar. Jag tycker man hittar ganska mycket hobbymaterial emellanåt. Jag har också stöpt ljus, då bad jag grannar att slänga just nedbrunna ljus i en låda jag ställt i soprummet. Fick ihop ganska mycket material på den vägen och behövde bara köpa vekgarn.

Jag köper ofta billiga hårdtvålar och virkar/stickar in i ullgarn sån gå bortpresent. Garnet tovar sig i takt med användning och blir som en inbyggd tvålmatta, ofta mycket uppskattat. Tyger kan pckså hittas på second hand, eller såkan man köpa billiga plagg och klippa upp. Möjligheterna är många även för en liten plånbok.

Svar på tråden Vill lära mig massa hobbysaker men har inte råd med något