Känns som några redan skrivit, smartare att inte belasta mormor så mycket och då blir det också "hårdare" att lämna tryggheten hos mormor.
Om barnet är 100% hos mormor under några månader och sedan 100% på förskolan så blir det ett hårt avbrott.
Såhär hade jag gjort:
Första året - jag och pappan hade varit hemma (så mycket som möjligt tillsammans, samt börjat dela tidigt så att båda jobbar tex 40% vars) med barnet men sparat så många FP-dagar som möjligt. Kanske bett mormor att passa en halvdag då och då om jag kunnat jobba några timmar extra lite då och då, kanske jobba 1-2 halvdagar/vecka när barnet är minst 6månader (antagligen hade jag och pappan jobbat tex 40% vars, men om mormor ställer upp kunde vi ökat lite och jobbat tex 50% vars varav lite hade överlappat tex jag jobbar mån, tis och halva fredagen, pappan jobbar halva måndagen, heldagar tors, fre = mormor behöver passa halva måndagen och halva fredagen, men vi är ändå lediga mycket tillsammans.)
Andra året - Om mormor tycker det är ok så kanske hon kan passa ytterligare en halvdag eller öka någon av halvdagarna till heldag. Så kunde vi jobbat 60% vars tex jag mån,tis,ons, pappan ons,tors,fre och mormor passar heldag onsdag. Vill mormor passa mer så kunde hon tex ta halvdag ytterligare en dag så den som skulle varit hemma den dagen kan jobba halvdag, då kan en av oss jobba 60% och den andre jobba 70%.
Då har mormor en kontinuerlig kontakt med barnbarnet, som en fast halvdag/vecka när barnet är 6-12 månader och därefter en heldag eller heldag+halvdag när barnet är 12-21 månader. Det blir naturligt att barnet är både hos er föräldrar och hos mormor. Sen när förskolan börjar så kanske mormor ändå håller kvar kontakten och hämtar tidigt någon dag då och då. Eller så jobbar ni deltid och har någon dag ledigt eller kan hämta tidigt någon/några dagar per vecka. Då blir det en mjuk övergång från "hemma" till förskolan.
Det blir inte så jättestor skillnad på antal dagar då 2 månader heltid = ca 42 dagar och 1/2-dag 6 månader + 1 heldag 9 månader = ca12+38 dagar = 50 dagar.