• gnipökåms

Grönsaker som är bra att steka/värma

I ett försök att gå ner i vikt tänkte jag sluta med massa kolhydrater och äta mer grönsaker. Detta är ett sätt som funkar för mig så vi behöver inte diskutera bästa sättet att gå ned i vikt.

Till min fråga.

Vilka grönsaker tycker ni är bäst att steka eller värma i ugn och som blir bra dagen efter i matlådan? Just nu har jag ätit fryst blomkål, broccoli, haricoverts och wokmix + bönor eller qourn som protein några dagar, börjar bli lite trött på det

• Svar på tråden Grönsaker som är bra att steka/värma
  • bananmilkshake

Har du provat steka färsk broccoli? Stek så den får knaprig yta och ha flingsalt på. Det blir väldigt gott.

• Magical
    gnipökåms skrev 2021-01-08 15:26:14 följande:

I ett försök att gå ner i vikt tänkte jag sluta med massa kolhydrater och äta mer grönsaker. Detta är ett sätt som funkar för mig så vi behöver inte diskutera bästa sättet att gå ned i vikt.

Till min fråga.

Vilka grönsaker tycker ni är bäst att steka eller värma i ugn och som blir bra dagen efter i matlådan? Just nu har jag ätit fryst blomkål, broccoli, haricoverts och wokmix + bönor eller qourn som protein några dagar, börjar bli lite trött på det

Du äter i så fall redan de bästa grönsakerna. 

Man säger ju bönor, ärtor (baljväxter), broccoli, blomkål ungefär. 
    Grönsaker ovan jord. 
  • Litorina

Tips! Koka frysgrönsaker i en mugg i micron på jobbet så får du nykokta. Funkar bra med tex gröna ärtor, brysselkål, blomkål, broccoli, haricot vertes, edamamebönor mm.

Jag gillar bättre att laga mat av grönsakerna, inte bara koka dem. Det tröttnar man snabbt på. Gratänger, biffar, soppor, grytor och sånt går att variera mer och då får man också lättare i sig lök, som är en förtjusande grönsak. Man får också i fett vilket tar fram smakerna fint och i vissa fall behövs för vitaminupptaget. Och det blir godare i matlådan.

Bönor och linser är bra proteinkällor. Gör biffar, soppor mm. Jag har linser eller bönor i nästan all mat. Gör jag en morotssoppa eller grönsaksgryta tex häller jag alltid i det.

• Gryntroll
    bananmilkshake skrev 2021-01-08 15:29:08 följande:

Har du provat steka färsk broccoli? Stek så den får knaprig yta och ha flingsalt på. Det blir väldigt gott.

Skulle precis skriva exakt det!
    Råstekt broccoli med flingsalt (och evt lite saft av ½ pressad citron som får steka/ånga).

Också väldigt gott att göra som ovan med var och en eller blandat med varandra, lök, sockerärtor, paprika, sparris.
  • Jessi89

Utöver broccoli och blomkål, är nedan bra alternativ. Vissa är nog bättre att steka eller koka än att tillaga i ugn. Men du kan testa dig fram. 

Vitkål, grönkål, svartkål, rödkål, paprika, spenat, brysselkål, sockerärtor, böngroddar, fänkål, savoykål, aubergin, sojabönor, sparris, ärtor, morot, zucchini, rödbeta (tillagad och äts varm eller kall). 

Vi testade en spagettipumpa men det föll oss inte i smak. Kanske värt för dig att testa. Annars tror jag man kan skära upp vanlig pumpa i tärningar och tillaga i ugn, aldrig testat det dock. 

Fräst spenat är supergott och går på 3 min i stekpannan, dock inte så gott att ha i matlådan.

Grönkål är supergott att fräsa ihop med lite vitlök, bra säsongsvara på vintern

Sparris är också gott, men oftast billigare till våren. 

Rödbetor med Chevré och valnötter är supergott, (ev en honungsdressing på om man tillåter sig vara lite onyttig)

Det finns hur mycket som helst att tillaga, det är bara fantasin som sätter gränser. Jag och min sambo slutade med kolhydrater för 3 år sedan. I början var det svårt men nu tänker vi inte på det längre. Vi har aldrig bröd, ris, pasta eller potatis hemma. Vi äter när vi är bortbjudna och då är det jättegott, men det är inget vi saknar hemma. 

Det viktiga när man försöker gå ner i vikt är att äta mat man tycker är gott. Annars håller man inte ut i längden. Ha långsiktiga mål och stressa inte för mycket i början. Det handlar om att lägga om sin livsstil och inte om att få snabba resultat på vågen. 

Lycka till :)

• Litorina

I lasagne: byt ut pastan mot skivor av zuccini eller squash (hur f-n stavar man dessa två?? ) Gör tomatsås med bönor och linser istället för köttfärs.

Släpp idén om att en måltid består av en del kött, en del kolhydrater (i ditt fall grönsaker) plus tillbehör. Det är en rest från kött-och-potatis-eran (typ). Kan man frångå det tänket tycker jag det är mycket lättare att laga mat med grönsaker.

• nnnnnnnn

Testa att riva blomkålen = blomkålsris, det räcker att lägga ner i kokande vatten, låta det koka 1 minut och sedan hälla av kokvattnet så kan du servera det som ris.

Testa att steka finstrimlad grönkål, vitkål eller rödkål, extra gott med lite bacon och servera med tärnade äpplebitar.

Du kan också värma kålen i ugnsform, gärna lite lägre värme (150°C ungefär) och lång tid. Pyttelite olja räcker för att smörja formen.

• brallison

Älskar rattatoulle på zuchinni, aubergine, paprika, morötter och tomater - gott både varmt och kallt Hjärta

• Dexter dot com

Riv blomkål/broccoli och koka 2 minuter och ät istället för ris. Mos på blomkål,broccoli,vitkål är jättegott. Vitkåls/rättika/kålrabbigratäng och stekta vaxbönor funkar utmärkt att värma på. 

• hammarhajen

Skiva färsk broccoli och lägg på en plåt. Strö över chiliflakes, hackad vitlök och salt. Sedan olja, in i ugnen. Funkar lika bra med blomkål

Svar på tråden Grönsaker som är bra att steka/värma