Utöver broccoli och blomkål, är nedan bra alternativ. Vissa är nog bättre att steka eller koka än att tillaga i ugn. Men du kan testa dig fram.
Vitkål, grönkål, svartkål, rödkål, paprika, spenat, brysselkål, sockerärtor, böngroddar, fänkål, savoykål, aubergin, sojabönor, sparris, ärtor, morot, zucchini, rödbeta (tillagad och äts varm eller kall).
Vi testade en spagettipumpa men det föll oss inte i smak. Kanske värt för dig att testa. Annars tror jag man kan skära upp vanlig pumpa i tärningar och tillaga i ugn, aldrig testat det dock.
Fräst spenat är supergott och går på 3 min i stekpannan, dock inte så gott att ha i matlådan.
Grönkål är supergott att fräsa ihop med lite vitlök, bra säsongsvara på vintern
Sparris är också gott, men oftast billigare till våren.
Rödbetor med Chevré och valnötter är supergott, (ev en honungsdressing på om man tillåter sig vara lite onyttig)
Det finns hur mycket som helst att tillaga, det är bara fantasin som sätter gränser. Jag och min sambo slutade med kolhydrater för 3 år sedan. I början var det svårt men nu tänker vi inte på det längre. Vi har aldrig bröd, ris, pasta eller potatis hemma. Vi äter när vi är bortbjudna och då är det jättegott, men det är inget vi saknar hemma.
Det viktiga när man försöker gå ner i vikt är att äta mat man tycker är gott. Annars håller man inte ut i längden. Ha långsiktiga mål och stressa inte för mycket i början. Det handlar om att lägga om sin livsstil och inte om att få snabba resultat på vågen.
Lycka till :)