• zivv

Hur slutar man med nappen om barnet är ledsen och gråter efter den konstant?

Barnet är drygt 2 år, men vill ha nappen mer och mer, nu är det nästan bara då vi är utomhus det går att få henne att vara utan.

Försökt senaste dagarna att säga till henne att hon får ha den då hon ska sova. Men hon är trots allt bara 2 år, så att prata mycket och förklara går såklart inte.

Hon skriker efter den, gråter. Hur hård kan man vara? Är det förvirrande för henne att hon ibland får den trots allt.

Ibland trycker man så synd om henne så hon får den trots att man hade bestämt att nu blir det bara på natten hon får den.

Varje dag är skrik och gråt efter nappen.

Vill att hon ska sluta med den åtminstone dagtid mycket med tanke på tänderna.

• Svar på tråden Hur slutar man med nappen om barnet är ledsen och gråter efter den konstant?
  • Anonym (Felicia)

Låt henne få nappen. Hon är fortfarande liten. Tänderna behöver du inte oroa dig för så länge hon inte är 4-5 år och ständigt har napp. Försök istället att lägga bort nappen nån stund då och då istället för att helt ta bort den. Krångla inte till det.

De flesta släpper nappen självmant före 3 års ålder

• cosinus

Jag orkade aldrig begränsa nappen med mina yngre föränn jag tog den helt vid 3 år.

Provade med den äldre men så blev han sjuk och då fick han ju ha napp och så blev det bara konstant av och på med den där djäkla nappen.

Men vill du att hon ska vara utan napp så knyt fast nappar där hon får ha nappar. Typ i sängen och ev en i soffan. Då är tillgången fri samtidigt som barnet själv lär vilja göra annat än att sitta still och suga (se bara till att barnet inte sover med en napp i ett så långt snöre att det utgör fara, är nog bäst ha lösa nappar för just sömnen)

• Fröken W

Håller med föregående; lät henne ha nappen ett tag till. Bra såklart om hon kan vara utan ibland men bråka inte om det än.

Min äldsta slutade självmant när hon var strax över 3. Från ca 2,5 fick hon bara ha nappen när hon skulle sova eller när hon gjort sig illa/var ledsen. Hon grät aldrig efter nappen specifikt.

Så kort sagt, skippa napptjafset.

• Anonym (Tandläkare)

Om barnet är i en fas där det inte är mottagligt alls för att sluta med nappen, backa och släpp det ett tag. Lägg ner tanken på att sluta ett halvår. Varken du eller ditt barn kommer få några men av att ha nappen tills dess. Ditt barn verkar vara i en fas nu när nappen behövs.

Om några månader kan du börja prata med ditt barn om att hon är så stor nu att det börjar bli läge att sluta med nappen, men bara prata. Fråga ditt barn hur barnet vill göra för att sluta. Många i den åldern är mycket väl medvetna om att dom är lite för stora för att ha napp. Gör upp en plan hur ni ska göra. Lämna till tomten nästa jul kanske eller skicka till bebisar som behöver. Ett annat tips är att be tandläkaren prata med barnet om att sluta. Det kan vara bra att ringa innan nästa besök som brukar vara runt treårsåldern och be tandläkaren prata specifikt med det om barnet. Det brukar ha bra effekt. Jag har haft många barn som kommit tillbaka och lämnat sina nappar till mej.

Men just nu, släpp det. Och när det gäller tänderna. Man brukar rekommendera att det är lämpligt runt tre-års åldern att sluta för att inte bettet ska påverkas. Skulle det dra över något längre brukar det inte vara någon fara på taket. Det värsta som kan hända är att barnet behöver tandställning runt 10-års åldern. Vi har ju fördelen i Sverige att en sån behandling är gratis och ett sånt bettfel som blir efter napp-tumsugning är ett av dom enklare att rätta till.

• Drottningen1970

Lått henne ha nappen, hon är bara två. Tänderna klarar sig. Om nåt år går det att resonerar mer och göra en kul grej av att lämna bort nappen.

• Jag är bara jag

Vår 2-åring klarar sig inte utan napp och så får det vara just nu. Stundtals ja, som tex ute. Inne, tja ibland kan nappis behöva "vila" i mammas eller pappas ficka och då går det bra ett tag.   Den äldre hade napp enbart nattetid från ett bra tag före 1 och vid dryga 3 gick det resonera bort den. 

• Anonym (Luran)

Min lilla var helt omöjlig att få att släppa nappen men så blev hon magsjuk när hon var två och ett halvt och vi lurades och sa att det var pga nappen. Hon grät över att hon saknade nappen ett par nätter men bråkade inte om det utan accepterade läget.

Kanske inte helt renhårigt av oss men det var effektivt.

Svar på tråden Hur slutar man med nappen om barnet är ledsen och gråter efter den konstant?