• Anonym (Miss12)

Svärmor från mardrömmen

Hej.

Jag har varit gift med min man i 4 år tillsammans i 9. Vi har två barn tillsammans.

För tre månader sen valde vi att ta ut skilsmässa, vilket vi nu börjar ångra. Känns jätte bra då vi har ett bra liv ihop MEN

Hans föräldrar, framför allt svärmor är hatisk emot mig. Hon har jobbat hårt på att vi ska skiljas oss genom åren, hon lägger sig I allt från ekonomi till barnen. Nu hotar hon min man med att om han inte bryter all kontakt med mig och ansöker om bodelning samt umgänge i tingsrätt så kommer de inte acceptera oss eller våran relation. Hon häver ut sig saker om mitt jobb, jag jobbar för mycket, jag spenderar för mycket tid i stallet med hästarna, hon påstår att jag ut njutjar min man för allt och att jag har honom lindad runt mitt lillfinger. Att jag förstör hans liv osv. Han kommer aldrig vara lycklig med mig och barnen. Nu har vi bestämt att flytta ihop igen I mars om allt än känns bra och inte genomgå skilsmässan. Men jag är så orolig över svärmor med hennes beteende, gäller även hans syskon med respektive. Är helt otroligt, kaos helt enkelt.

Vet inte hur jag ska orka, det spelar ingen roll vad min man säger till henne hon vrider på allt

• Svar på tråden Svärmor från mardrömmen
  • Pope Joan II
    Anonym (Miss12) skrev 2021-01-05 17:11:40 följande:

Hej.

Jag har varit gift med min man i 4 år tillsammans i 9. Vi har två barn tillsammans.

För tre månader sen valde vi att ta ut skilsmässa, vilket vi nu börjar ångra. Känns jätte bra då vi har ett bra liv ihop MEN

Hans föräldrar, framför allt svärmor är hatisk emot mig. Hon har jobbat hårt på att vi ska skiljas oss genom åren, hon lägger sig I allt från ekonomi till barnen. Nu hotar hon min man med att om han inte bryter all kontakt med mig och ansöker om bodelning samt umgänge i tingsrätt så kommer de inte acceptera oss eller våran relation. Hon häver ut sig saker om mitt jobb, jag jobbar för mycket, jag spenderar för mycket tid i stallet med hästarna, hon påstår att jag ut njutjar min man för allt och att jag har honom lindad runt mitt lillfinger. Att jag förstör hans liv osv. Han kommer aldrig vara lycklig med mig och barnen. Nu har vi bestämt att flytta ihop igen I mars om allt än känns bra och inte genomgå skilsmässan. Men jag är så orolig över svärmor med hennes beteende, gäller även hans syskon med respektive. Är helt otroligt, kaos helt enkelt.

Vet inte hur jag ska orka, det spelar ingen roll vad min man säger till henne hon vrider på allt

Vilka var skälen till skilsmässan då? 
  • Anonym (Miss12)

Största är att vi har genomgått ivf och under de 5 åren tappade vi varandra, sen är det svärmor som alltid lägger sig I allt som gjorde att jag orkade inte. Men under betänketiden så har vi funnit varandra igen

• Anonym (Mm)

Oh vad tråkigt att höra! Jag har en liknande svärmor!

Vi har varit gifta nu i 11 år3 barn ett i himmelen och ett femte på väg nu. Hon har varit mot mig precis spm du beskriver att din är.

Det hsr tärt på oss men vi har bestämt oss väldigt tidigt att inte låta henne komma emellan oss för våran kärlek är mycket starkare än hennes hat mot mig. Dessutom är våra barn värda mer.

så starkt av er att ångra eran skilsmässa och flytta ihop igen.

Jag vet att det inte är lätt! Men mitt tips är att ni två ska sätta er ner och bestämma hur stor del av ert liv hon får ta!

Vi hade de största problemen till två år tillbaka tills jag och min man inte hamnade i botten och då var vi tvugna pch gräva i allt för att komma igenom och hålla ihop. Efter det fick han bestämma sig om mamman eller jag och barnen var viktigare. Han valde självklart oss. Vissa grejer som hans mamma hade sagt eller gjort såg inte han på samma sätt som jag så när jag berättade precis allt hur jag kände och vad jag tyckte så öppnade det hans ögon. Jag krävde aldrig av honom att bryta kontakt med sina föräldrar men samtidigt bestämde jag mig tidigt att han inte ska hälsa på där med barnen utan mig, hur jobbigt det än var att sitta i deras soffa och bli totalt ignorerad. Men jag ville inte ge henne utrymme för att fylla hans huvud med sina tankar om mig. Så efter vårt fall bestämde vi att han skulle konfrontera sin mamma med allt och verkligen ifrågasätta alla kommentarer om mig. Fast han kanske inte slltid höll med mig om saker och ting så gjorde han det när vi var med de. Då märkte vi hur hans mamma började få ett annat beteende, hon blev så ilsken när hon märkte att hon inte nådde till oss, att hon inte kom emellan oss längre. Vet du vad som hände sen?

Hon bröt kontakten med oss! I stort sätt helt och hållet.

Hon skickar något tycket meddelande till sin son då och då men inget som handlar om mig längre!

Håll ut! Det viktigaste är att ni är eniga! Gör det för eran skull men framför allt för era barns!

• Alessia

Är din man fullt ut medveten om hur hans mor försöker manipulera fram en skilsmässa och en i det närmaste total brytning med dig? Är han det bör i första hand han, men  också tillsammans med dig, ta fajten med sin mor om hennes beteende. Drar han sig där har nu snart samma problem med svärmor på halsen igen och din man  är att betrakta som en liten fegis. Ursäkta, men det tycker jag. Detta är inte enbart ditt problem med svärmor utan även hans som låter henne hålla på.
    Fast jag undrar hur du själv bemött anklagelser från din svärmor. Tigit och lidit och kanske klagat för din man, eller har du stått upp för dig själv och sagt din åsikt rakt i ansiktet på svärmor?

• Anonym (Svar på tal)

Du behöver inte oroa dig för svärmor för du behöver faktiskt inte ha kontakt med henne, jag skulle vägra. Du och din man får sätta er ner och diskutera saken och förhoppningsvis komma fram till att ni ska kämpa för er relation, och den har hon inte med att göra. Om hon sätter igång att bråka får han ta de diskussionerna med henne, det ska du inte behöva göra.

Du har all rätt att vägra träffa henne, både hos henne eller att hon kommer hem till er, men jag hoppas ni låter henne träffa barnen (om hon kan bete sig normalt mot dem). Du har all rätt att blockera hennes telefonnummer och vägra ha kontakt med henne alls, tills hon kan be om ursäkt ordentligt för sina sabotage!

Om syskonen beter sig likadant gäller samma för dem. Huvudsaken är att du och din man måste vara eniga, annars kommer ni inte att kunna ha en framtid ihop så jag hoppas att ni lyckas med det.

• Anonym (Miss12)

Han är fullt medveten, vi har pratat mycket om detta. Jag gick med på ett möte hos dem för en månad sen. Resulterade i att de förvirrande sin syn om mig. Nu hotar de honom, han ska prata med dem igen men han har ångest över det viket jag förstår förstår. Jag är beredd att försöka få vårat äktenskap att fungera men vill inte veta av henne, blev ett jädra liv när jag plockade bort dem alla på sociala medier då fick de inte inblick i mitt liv mera. Mindre att klaga på och förvränga.

Barnen är de bra med, bara att de klagar om mig inför dem

• Anonym (eee)

Säg åt honom att spela in detta samtal med dem, så att de sen inte kan påstå att de inte alls sa saker de sade. Det är så lätt att påstå att det är du som missförstått, eller han osv 

Och att de snackar skit om dig inför barnen = de kan inte träffa barnen förrän de slutar göra så. Du är barnens mamma! 

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (eee) skrev 2021-01-05 18:04:39 följande:

Säg åt honom att spela in detta samtal med dem, så att de sen inte kan påstå att de inte alls sa saker de sade. Det är så lätt att påstå att det är du som missförstått, eller han osv 

Och att de snackar skit om dig inför barnen = de kan inte träffa barnen förrän de slutar göra så. Du är barnens mamma! 

Det här var jättebra råd! Och självklart ska de inte träffa barnen om de talar illa om dig inför dem! Förutom att det är otroligt dålig stil så drar man inte in barn i vuxnas problem! (Som de själva skapar)
  • Anonym (Mia)

Min vän har en sån mamma som väntade allt hennes man gjorde till något negativt. Till slut fick min vän nog och sa upp kontakten. Varför gör inte din man det?

• Anonym (Linn)

Jag förstår att det är svårt för din man, det är ju hans föräldrar. Men han borde verkligen ha satt ner foten rejält för länge sedan. Svärmor har alldeles för stor del i ert liv. Hon har straffat ut sig själv för länge sedan, varför har han låtit henne hållas? Är det viktigare att svärmor får bete sig hur hon vill än att ni mår bra?

Kanske ska ni gå på familjerådgivning och diskutera hur ni har det samt komma fram till en gemensam strategi som ni håller er till?

• Anonym (Miss12)

Min svärmor är väldigt svår, min man har sagt till henne att inte diskutera när barnen är med. Han får påminna henne hela tiden.

Men värsta va hotet om han inte klipper alla band med mig så kommer dom inte ställa upp och vara en del i hans liv.

Han mår väldigt dåligt av detta, men han väljer oss.

Jag har funderat på familjerådgivning då de har ställt till mycket för oss och mig psykiskt genom åren. Jag vill inte att de ska säga upp kontakten med min man men för min del vill jag inte veta av dem efter allt som har och är sagt. Speciellt inte sista tiden.

Svar på tråden Svärmor från mardrömmen