• InAnotherLife02

Tvätta kudd och madrasskydd i bomulls eller syntetprogrammet?

Som rubriken lyder, bör kudd och madrasskydd tvättas i bomulls eller syntetprogrammet? 1200 eller 800 varv centrifugering?

Enligt tvättrådet står det 60 grader, normal process. Men vad exakt innebär det? Vill ju inte ta ut förstörda grejer ur maskinen sen. Hur gör ni? ????

• Svar på tråden Tvätta kudd och madrasskydd i bomulls eller syntetprogrammet?
  • Mortiscia80

För mig skulle det kvitta. Jag skulle titta mer på tiden på de olika programmen, om det ena är 40 minuter och det andra 1,5 timmar skulle jag så klart ta det korta.

Om du tycker det är jätteviktigt att det blir rätt får du titta på tvättlappen och se vad det är för material. Bomull = bomull, polyester = syntet.

• InAnotherLife02
    Mortiscia80 skrev 2021-01-05 13:44:13 följande:

För mig skulle det kvitta. Jag skulle titta mer på tiden på de olika programmen, om det ena är 40 minuter och det andra 1,5 timmar skulle jag så klart ta det korta.

Om du tycker det är jätteviktigt att det blir rätt får du titta på tvättlappen och se vad det är för material. Bomull = bomull, polyester = syntet.

Det skiljer ungefär en kvart på programmen, syntetprogrammet är 2:16 min och bomull något längre, materialet är polyester och något mer så det mest logiska är väl att ta syntetprogrammet då. Tack för ditt svar! :)
  • Mortiscia80
    InAnotherLife02 skrev 2021-01-05 14:14:11 följande:
    Det skiljer ungefär en kvart på programmen, syntetprogrammet är 2:16 min och bomull något längre, materialet är polyester och något mer så det mest logiska är väl att ta syntetprogrammet då. Tack för ditt svar! :)
    Oj så långa! På mina maskiner kan man ställa in, ändra vikten på ena och grad av smuts på andra och på så sätt påverka tvättiden. Det kanske finns nåt liknande på din?
Svar på tråden Tvätta kudd och madrasskydd i bomulls eller syntetprogrammet?