• Anonym (Fyrklöver)

Kan en privatperson anlita en börsmäklare?

Jag undrar om man som privatperson kan anlita någon som hjälper till att t ex köpa sälja aktier, hålla stenkoll på de alltså samt hjälpa till att få ihop ett sparande.

Vart i så fall hittar man en professionell sådan person ?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2020-12-30 10:20:16 följande:

Jag undrar om man som privatperson kan anlita någon som hjälper till att t ex köpa sälja aktier, hålla stenkoll på de alltså samt hjälpa till att få ihop ett sparande.

Tacksam för svar

Köp en fond.

Det är professionella som handlar aktier i dom.

Eller ett investmentbolag skulle jag rekommendera.
  • Anonym (Fyrklöver)

Tack! Jag har fonder men hade behövt lite mer snabba pengar till bostad. Och tänkte då att aktier vet jag flera på jobbet gått mkt plus på. Dock så sitter de ?dag som natt? och köper och säljer och följer allt och det har jag tyvärr inte möjligen till.

• Anonym (Pelle)
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2020-12-30 10:34:29 följande:

Tack! Jag har fonder men hade behövt lite mer snabba pengar till bostad. Och tänkte då att aktier vet jag flera på jobbet gått mkt plus på. Dock så sitter de ?dag som natt? och köper och säljer och följer allt och det har jag tyvärr inte möjligen till.

Finns inga snabba pengar. Just nu går väl typ nästan allt på börsen upp och de kanske handlar i små bolag med högre risk. Eller typ Tesla.

Satsa på fonder med högre risk. Riktade mot mindre bolag.

Högre risk ger större avkastning. Men var också beredd på att du kan förlora pengarna.
  • Anonym (Erik)

Hur mycket pengar pratar vi om? Tänk på att en börsmäklare kan se in i framtiden lika lite som någon annan, men han vill ändå ha betalt.

Det finns sällan några genvägar till snabba pengar. Visst kan man ha tur, det har jag själv haft, men då handlar det om att jag satsat någon/några tusenlappar, och dubblat pengarna på kort tid. Men vem sätter in några hundratusen på ett förhoppningsbolag? Jo, dom som har så mycket att det inte spelar någon roll om de förlorar pengarna. 

Men det går att bli rik fast det tar tid. Finns många bloggare som skriver om utdelningsaktier osv. Dvs långsiktiga investeringar,  där nedgång ibland inte spelar någon roll. 

Du verkar vara ung, och det är en stor fördel. Läs på Rika tillsammans, där finns en räntekalkylator, där kan du se vad några tusen i månaden (i en fond) kan växa till på 20-30 år. 

• Steven01

Det du söker finns och då kallas det fonder. Notera att dessa "experter" tar bra betalt för att förvalta dina pengar. (finns fonder som är gratis typ avanza zero)
    Jag kan dock säga att jag som bara är en glad amatör oftast slår dessa experter så vad det är värt vet jag inte.

• Iarwain
    Tack! Jag har fonder men hade behövt lite mer snabba pengar till bostad. Och tänkte då att aktier vet jag flera på jobbet gått mkt plus på. Dock så sitter de dag som natt och köper och säljer och följer allt och det har jag tyvärr inte möjligen till.
    Det finns inga snabba pengar.
    Pengar som investeras i aktier bör "sitta still" i minst 10 år.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Kjell2
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2020-12-30 10:20:16 följande:

Tacksam för svar

Banker och andra finansinstitut erbjuder denna typ av tjänster, kallas ofta något i stil med  aktiv förvaltning, privat bankning eller asset management.

Nackdel är att de oftast krävs ett större kapital för att du ska vara intressant som kund, gränserna hos t ex SEB är 2 och 10 MSEK beroende på nivå.

Vill du bara ha en översyn av din portfölj och lite generella råd så boka tid med din bank.
  • Anonym (Fyrklöver)

Tack för alla svar:)

• Kjell2

Kort tidshorisont och önskemål om hög avkastning är samma sak som hög risk. Går du in med det målet är risken för förlust betydligt större än om du satsar på lång sikt och med mer måttlig avkastningskrav.
  • Steven01
    Iarwain skrev 2020-12-30 11:35:43 följande:
    Det finns inga snabba pengar.
    Pengar som investeras i aktier bör "sitta still" i minst 10 år.
    Det stämmer inte, ge inte råd om sånt du inte kan.
Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?