• hondendärtjejen

OMÖBLERING/DELA RUM

Hej, vi bor 4 personer i en 3a, på 76 kvadrat med ett stort sovrum(som barnen delar) ett stort vardagsrum med två dörrar (där dator/gaminghörna är också) och ett mindre sovrum, (som vi vuxna har nu) två vuxna och två barn på 11 och snart 5.

Hittills har barnen delat rum men nu ska stora sonen få ett eget rum och vi föräldrar ska byta. Men jag funderar på vad som är smidigast.

Jag och pappan får det stora sovrummet som vi delar med "datahörna/gaminghörna"

Och dottern får en avdelad hörna i vardagsrummet.

Eller

vi föräldrar i ett avdelat hörn i vardagsrummet och dottern för dela rum med datahörna/gaminghörna.

Datorn behöver vara kvar då sambon pluggar och hans intresse är gaming. Det lättaste är ju att vi då delar sovrum med datorn för då kan han plugga ostört och vi behöver inte störas av hans spelande.

Jag vet inte vad som är bäst och tänkte kolla vad det finns för idéer och synpunkter här!

Står i kö för större lägenhet men det är säkert 4-5 år kvar innan vi får en annan lägenhet.

Tips och råd mottages tacksamt men pekpinnar undanbedes.

• Svar på tråden OMÖBLERING/DELA RUM
  • AndreaBD
    hondendärtjejen skrev 2020-12-30 13:07:07 följande:

Puffar upp med planlösningen om nån kan komma med en input?
    Vad är det för något mellan Sovrum 1 och balkongen?  Jag kan inte läsa vad det står. 

Kan ni ha ett kombinerat vardags-och-sovrum? Högsäng med skrivbord under, eller dubbelsäng som kan fällas upp mot väggen?  Jag skulle inte rekommendera bäddsoffa, man tröttnar på att fixa varje morgon och kväll. 
  • hondendärtjejen
    AndreaBD skrev 2020-12-30 13:27:08 följande:

Vad är det för något mellan Sovrum 1 och balkongen?  Jag kan inte läsa vad det står. 

Det är en del av köket, där står köksbordet och det!

Kan ni ha ett kombinerat vardags-och-sovrum? Högsäng med skrivbord under, eller dubbelsäng som kan fällas upp mot väggen?  Jag skulle inte rekommendera bäddsoffa, man tröttnar på att fixa varje morgon och kväll. 

• hondendärtjejen
    hondendärtjejen skrev 2020-12-30 14:30:09 följande:

[/quote]

[quote=80857632][quote-nick]AndreaBD skrev 2020-12-30 13:27:08 följande:[/quote-nick]Vad är det för något mellan Sovrum 1 och balkongen?  Jag kan inte läsa vad det står. 

Det är köket, där köksbordet står typ matvrå
  • hondendärtjejen
    hammarhajen skrev 2020-12-30 13:35:24 följande:

Går det att ha matbord i vardagsrummet och avdela matplatsen till sovrum?

Tror det blir svårt för då måste man ju gå igenom det

sovrummet för att kunna gå in i Det andra rummet
  • Fillibom

Tror det blir svårt att ha femåringens sovplats i vardagsrummet, så den idén kan ni stryka direkt.

Ser egentligen bara två alternativ:
    1) Ni tar stora sovrummet / tillsammans med dotterns säng och att hon då får en plats för sina grejor i vardagsrummet.
    Sonen får då lilla sovrummet och ni får helt enkelt trycka in dator mm i vardagsrummet också.

2) Ni tar och delar av vardagsrummet på lämpligt sätt till en sovrumshörna för er säng (skulle funka med dubbelsäng tror jag i hörnet längst mot stora sovrummet. Använd rumsavdelare/draperi på skena i taket etc för att skapa lite mysigare sovrumskänsla.
    I så fall fick sonen eller dottern också inhysa dator/gaming hörnan och acceptera detta.

• nnnnnnnn

Jag hade satt upp en vägg så vardagsrummet blir 2 rum.
    Det går att bygga tillfällig vägg som är lätt att ta ner, enligt snickare, vet själv ej hur det funkar men ni kan ju kolla upp på byggforum.
    Så dela vardagsrummet i 2 delar, svårt att se hur stort det är men om barnrummet är ca 7-10 kvm så räcker det ju.
    Det finns ju 2 dörrar, en uppe vid det stora sovrummet, där hade jag lagt barnrummet precis bredvid stora sovrummet. Det går ju ändå att gå in i vardagsrummet via mathörnan.

• AndreaBD
    hammarhajen skrev 2020-12-30 13:35:24 följande:

Går det att ha matbord i vardagsrummet och avdela matplatsen till sovrum?

Också möjligt, men då måste man gå igenom "matrummet" för att komma till det andra sovrummet....
  • hammarhajen
    hondendärtjejen skrev 2020-12-30 14:32:37 följande:
    Tror det blir svårt för då måste man ju gå igenom det

sovrummet för att kunna gå in i Det andra rummet
    Jo, men alternativet sovrum i vardagsrummet är ju ännu mindre privat, tänker jag. Jag skulle nog köra matplatsen som rum åt det yngsta barnet, om ni kan få ny lägenhet om 4-5 år är ju hen fortfarande ganska liten då. 
  • Diamanttant

Jag hade ställt in en loftsäng i vardagsrummet för er föräldrar, med speldator under. Resten av rummet blir tv-rum. 

• Elis73

Jag skulle helt klart ha delat vardagsrummet i mitten och inte haft sovrum i "allmänt utrymme". Om ena parten kanske har några vänner över, så kanske den andra vill dra sig undan i sovrummet. Opraktiskt att ligga i sängen och titta när den andra hälften dricker vin med vännerna

Om dator/gaming ska stå i föräldrarnas sovrum eller i vardagsrum beror på om datorn ska användas nattetid när den andra sover (då blir sovrummet ganska störande). Kan datorn stå i sovrummet så skulle jag ta största sovrummet till föräldrarna och skärma av hörnan där den står.

Svar på tråden OMÖBLERING/DELA RUM