• Hews

Abort och nyår

Hej,

Jag har haft ett missed abortion, fostret slutade leva i v 6+5. Kommer få medicinsk hjälp genom en medicinsk abort den 28/12. Som jag förstår det kommer jag att ta de sista pillren den 30/12. Jag har aldrig varit med om detta förut och vet inte riktigt vad jag har att förvänta mig. Min partner har förslagit att vi ska bo på hotell på nyår, men jag vet inte hur jag fysiskt kommer att må. Psykiskt är jag förberedd och redo. Men vad är realistiskt att jag klarar den 31? Vill ju gärna bo på hotell och göra något mysigt...

Har ni något annat tips på vad vi kan hitta på?

• Svar på tråden Abort och nyår
  • Lucius Vorenus

Rent generellt är det svårt att säga. Du kan må jättebra eller så mår du fruktansvärt. Min abort var väldigt enkel och det kändes mindre än mensvärk.

Om du verkligen vill åka bort så bokar ni och därefter tar ni beslutet på kvällen den 30/12 så får ditt mående styra. Om du mår väldigt dåligt så kan det vara skönt att sova hemma i egen säng.

• Anonym (N)

För mig var den värsta smärtan ca 2 timmar efter cytoten. Sen gjorde det fruktansvärt ont i ca 1 timme, riktiga värkar men med sekunder av vila emellan. På kvällen var de som en vanlig mens och vanlig mensvärk. Det värsta är när själv livmodertappen öppnar sig.

• Anonym (Olika)

Kan berätta om mina ma. Båda aborterna gick jättebra men själva dagen när jag tog cytotec hade jag inte velat vara nån annanstans än hemma. Spenderade dagen (båda gångerna) i soffan och på toaletten i omgångar à 20-30 minuter (jag blödde vad jag tror var normalt mycket men när det kom en omgång var det ingen idé att lämna toaletten). Vid ett tillfälle båda gångerna fick jag också frossa och feber, särskilt den första. Hade ett allmänt kasst mående men var vid gott mod, liksom.

• Anonym (Olika)

Förlåt, läste lite snabbt. Du ska ju göra det dagen innan hotellet. Man blöder ju en del dagarna efter också men nog tror jag du kan bo på hotell. För mig blödde det mest tredje och fjärde dagen, utöver första då. Hade nog själv kunnat uppskatta en hotellvistelse , att få komma iväg en stund och bara ha det bra. Men jag hade ont dagen efter också, fick ta tabletter.

• Hews

Tack snälla ni för att ni delar med er av era upplevelser och att det inte är några skräckhistorier <3 får helt enkelt se hur jag mår och hur kroppen reagerar <3

Svar på tråden Abort och nyår