• Anonym (Aet)

Kan en man och en kvinna ha en helt platonisk relation?

Ärligt nu, tror du att en man och en kvinna (som givetvis inte är homosexuella eller släkt) skulle kunna ha en helt platonisk, enbart vänskaplig relation, utan att någon får känslor och/eller vill ha sex?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en man och en kvinna ha en helt platonisk relation?
  • Pinotage

Jag är man och har flera helt platoniska relationer. Det går alldeles utmärkt. 

• Anonym (Aet)
    Pinotage skrev 2020-12-25 21:48:32 följande:

Jag är man och har flera helt platoniska relationer. Det går alldeles utmärkt. 

Och du är även 100% säker på att kvinnorna inte har några romantiska eller sexuella känslor för dig? För om de har det så är det inte en helt platonisk vänskapsrelation.
  • Anonym (Maja)

Alla kanske inte kan det, men det är definitivt möjligt.

• Monsoon

Japp, men i 10- 20% av fallen. I övriga fallen går man förbi en fas av sexuell spänning som går över av sig själv och då tillbaka till platonisk vänskap eller leder till en relation. Eller nån slags avståndstagande från en eller båda.

• Anonym (Q)

Min äldsta vän, som jag känt i mer än 20 år nu, är en man och vi har aldrig haft några som helst romantiska känslor för varandra. Det är jag 100% säker på.

Har även flertalet män i min närhet där jag vet att varken de eller jag har eller har haft några som helst romantiska eller sexuella känslor för.

Men jag är också väldigt... erm... okvinnlig av mig och jag tror de mestadels ser mig som en i gänget, en person istället för att fokusera på vad jag tillhör för kön.

• Anonym (Tvivlar)

Jag är kvinna och röstade NEJ, trots att jag har och har haft flera väldigt nära killkompisar i mitt liv. Men eftersom samtliga blivit kära i mig och kunnat tänka sig sex, vilket inte alls varit ömsesidigt från mitt håll, så tror jag inte det är möjligt.

Flera av mina killvänner har också avslutat vänskapen pga att det blivit för jobbigt vilket jag tagit väldigt hårt och sörjt.

• Pinotage
    Anonym (Aet) skrev 2020-12-25 21:55:45 följande:
    Och du är även 100% säker på att kvinnorna inte har några romantiska eller sexuella känslor för dig? För om de har det så är det inte en helt platonisk vänskapsrelation.

Ja - helt säker. Skulle det ha funnits intresse från någons sida skulle det ha hänt för länge sedan.

Den ena kan jag erkänna att det är komplicerat med  - men henne har jag haft en sexuell relation med för något år sedan - och att det skulle bli hon och jag igen ör helt uteslutet från hennes sida. ...... men jag har kvar intresse.

• cosinus

Ja!

Har haft många nära vänner av motsatt kön genom åren. Några helt platoniska. Andra där vi bara konstaterat att det finns en viss spänning men varit eniga om att inte agera på den. Enstaka fall där jag backat för att killarna inte kunnat hantera bara vänskap men det är inte många.

• Anonym (Julklappstips)

Jag röstade ja. Är kvinnan oattraktiv, så kan jag ha en platonisk relation.
    Jag insisterar på det.

Svar på tråden Kan en man och en kvinna ha en helt platonisk relation?