Konstnär?
Jag tycker att konsten kommer sist. Först ska man ha kläder på kroppen och mat i kylen. Många konstnärer klagar på att de inte kan försörja sig på sin s k kallade konst. Nä. Men då är den ju inte tillräckligt bra.
Jag har en bekant som är så stressad av att måla fula, moderna tavlor. T o m jag skulle klara av att dra lite streck och kladda med färger och nyanser. Ingen hjärnforskning där inte.
Det är provocerande när hon beklagar sig och andra som arbetar med viktiga och riktiga jobb håller på att braka ihop, t ex inom sjukvård eller skola.
Att hon har mage, känns det som. Att dessutom gnälla över sin ekonomi. Vem ska betala för din konst? Staten? Om du gör något tillräckligt br så är kanske omvärlden intresserad och vill köpa dina verk? I så fall får du anstränga dig för att nå ut.
Ingen köper tavlor och annat krafs innan de satt mat på bordet åt sin familj.
Musikartister måste ju kränga sin musik och om folk tycker att det låter bra så överlever de. Annars inte.
Musik ger också mer åt massorna än mycket annan konst. Men jag tycker att det är bra
att de tvingas ut och turnera emellanåt också så att de måste ?jobba? lite och inte bara leka i en studio.
Sådär. Nu har jag sagt min åsikt. Vad tycker du?