• Anonym (arbetaren)

Deltidsjobb - moraliskt dilemma

Jag hade ett vikariat på 100% som avslutades i samband med att jag födde barn. Nu ska min man snart vara föräldraledig istället och jag har som tur är lyckats få ett nytt jobb. Dock är jobbet bara på 70%.

Ekonomiskt går det väl an, men jag vill helst inte sabba min sgi. Jag har läst att man kan få a-kassa på deltid i 60 veckor, men att man då måste säga upp sig från jobbet man redan har om man får ett heltidsjobb.

Jobbet jag har fått är som personlig assistent till en person med autism (behov av stabilitet) så det skulle kännas så ruttet att säga upp mig för att jag har fått ett annat jobb. Dessutom finns chansen att tjänstgöringsgraden ökar om ett par månader.

Dock är det inte så sannolikt att jag får en massa jobberbjudanden med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut just nu, så i praktiken kanske det inte har någon större betydelse? Och om jag skulle lyckas hitta ett annat jobb som går att kombinera med det jag redan har är det bara positivt såklart. Men vill ju inte vara en bidragsfuskare...

Så hur skulle ni göra? Acceptera att sgi:n sänks med hänsyn till vad som är bäst för brukaren eller söka a-kassa på deltid och hoppas på att inte få annat jobb?

• Svar på tråden Deltidsjobb - moraliskt dilemma
  • PinkSugar

Utan att tveka hade jag sökt andra jobb och a-kassa bredvid jobbet som personlig assistent.

• Anonym (Ha)

Sabba inte din sgi! Har du möjlighet att studera 50% på distans? Då skyddar du nämligen hela din sgi.

Och i annat fall. Kan du vara föräldraledig 30% och din man 70%? Alternativt att du lägger lägstanivådagar på helgen för att skydda din sgi.

Men jag tycker absolut du ska ta möjligheten att vara arbetssökande 30-%. Dock antar jag att du inte har rätt att säga upp dig från ditt vikariat? Hur är avtalet skrivet?

• Anonym (Ass)

Personlig assistent och a.kassa

• Jemp

Jag hade absolut sökt a-kassa också, men det bygger ju på att du är beredd att söka jobb också.

Antar att barnet är över ett med tanke på att du måste skydda sgi?

• Anonym (Ha)

Just det. Ett tips till. Om barnets pappa arbetat heltid i minst sex månader och nu är ledig heltid så är hans sgi skyddad av tre månaders efterskydd. Han kan alltså vara hemma tre månader utan att ta ut föräldrapenning utan att hans sgi ändras i sådana fall

• Anonym (arbetaren)

Tack för svar!

Blir för skralt i kassan om mannen ska vara hemma obetalt tyvärr. Övriga alternativ tål att fundera på.

Om vi säger att jag har har en uppsägningstid på tre månader och är ledig på onsdagar och anger detta i en jobbansökan och följaktligen inte får jobbet, räknas det som fusk med a-kassan?

• nnnnnnnn

Du kan väl ta ut 1,5 lågnivådag/vecka? Din partner kan ju ändå ta ut 5 dagar och skydda sin SGI.
    Så du jobbar 70% + är FL på 30% = har 100% inkomst

Om man planerar att vara 30% FL, så räcker det väl att jobba 70%? Sen bör du såklart vara öppen med att du vill att de höjer dej till 100% på jobbet så fort det går.
    Jag vet också att vissa kan ge dej 100% anställning om du lämnar in 30% FL direkt, så de vet att de har dej anställd 100% inför framtiden = du stannar troligen, även om andra 100% jobb dyker upp eftersom du har 100% fast tjänst, även om de inte har det behovet just nu utan mest säkrar upp inför framtiden.
    Kan vara värt att fråga om det går att göra en sådan lösning.

• Anonym (Svar på tal)

Det är inte alls synd om den autistiske, det finns fler assistenter att tillgå i landet. Man är aldrig oersättlig, du ska göra det som är bäst för er familj!

Svar på tråden Deltidsjobb - moraliskt dilemma