Deltidsjobb - moraliskt dilemma
Jag hade ett vikariat på 100% som avslutades i samband med att jag födde barn. Nu ska min man snart vara föräldraledig istället och jag har som tur är lyckats få ett nytt jobb. Dock är jobbet bara på 70%.
Ekonomiskt går det väl an, men jag vill helst inte sabba min sgi. Jag har läst att man kan få a-kassa på deltid i 60 veckor, men att man då måste säga upp sig från jobbet man redan har om man får ett heltidsjobb.
Jobbet jag har fått är som personlig assistent till en person med autism (behov av stabilitet) så det skulle kännas så ruttet att säga upp mig för att jag har fått ett annat jobb. Dessutom finns chansen att tjänstgöringsgraden ökar om ett par månader.
Dock är det inte så sannolikt att jag får en massa jobberbjudanden med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut just nu, så i praktiken kanske det inte har någon större betydelse? Och om jag skulle lyckas hitta ett annat jobb som går att kombinera med det jag redan har är det bara positivt såklart. Men vill ju inte vara en bidragsfuskare...
Så hur skulle ni göra? Acceptera att sgi:n sänks med hänsyn till vad som är bäst för brukaren eller söka a-kassa på deltid och hoppas på att inte få annat jobb?