Anonym (Orolig vh) skrev 2020-12-25 13:21:09 följande:
Barnen skulle komma till mig i idag, men pappan skrev sms att de är sjuka och inte kan komma. Har försökt ringa honom men mobilen är av.
Är det någon som vet och kan råda mig hur jag ska göra? Känns som han undanhåller mig mina barn.
Han står som boendeförälder men på ett intyg står det att han visats positiv på narkotika flera gånger under de senaste månaderna.
Socialtjänsten kunde inte göra så mycket i nuläget när jag pratade med de häromdagen... eftersom ingen orosanmälan har kommit in från beroendeenheten.
Kan du åka dit, kräva att få se att barnen är ok och eventuellt hämta dem själv? Vad menade han att de är sjuka i? Man kan ju åka till sin andra förälder om de inte är dödssjuka liksom.
Eftersom du ringer och inte får tag i dem så är det väl inte konstigt om du skulle åka dit och ringa på dörren. Ta med dig en vän också så du inte är ensam. Det finns inget förbud om att man inte kan åka dit (om du inte skulle ha besöksförbud).
Min man har barn sedan tidigare och hans ex är rätt instabil. Vid ett tillfälle gjorde hon ungefär så: meddelade att barnet ville stanna hos henne pga sjukdom. När min man bad att få prata med barnet i telefon fick han ett klick i örat. Han messade att han ville prata med barnet men inget svar så då åkte han dit. Kan säga att exet blev rätt paff när hon öppnade. Barnet var sjukt, så det var sant, men när han frågade varför han inte fick prata barnet i telefonen svarade mamman "eh, det där blev fel" (och sen inget mer). Hon lärde sig i alla fall att hon inte bara kan avfärda min man sådär.
Jag tänker att det bästa är att göra så, försöka hämta barnen. Går inte det för att de verkligen är supersjuka så ok, men annars har han ju ljugit för dig. Du kanske kan ringa polisen på plats om du inser att det inte är bra där.