Charliee84 skrev 2020-12-16 18:08:51 följande:
Hej!
Hoppas någon kan svara här. Fick idag samtal från BM att det inte gick göra någon analys på mitt blodprov, gjort NIPT. Någon mer som fått så? Blir så orolig när jag läser runt att det kan visa på en ökad risk för kromosomavvikelser. Någon som vet något och kan svara?
Så himla orolig nu. Jag kan göra om provet om två veckor men då är jag i v. 20 när jag kommer få svaret och det är ju jättesent.
Inkonklusivt svar på NIPT kan fås om man exempelvis: Väntar tvillingar. Graviditeten började som tvillinggraviditet men bara ett fostr överlevt. Mamman är tvåäggstvilling. Mamman har fått blodtransfusion de senaste 4 månaderna. Mamman fått ett organ transplanterat.
Det är därför NIPT har 98% säkerhet i sina tester. Det finns en liten ovanlig felmarginal..
Det finns en del info om det men sådant får man ta fram själv, BVC nämner det inte för det är så fåtal fall.
Dessutom så får man väl hoppas att du känner själv att allt går bra. Är du orolig ska du definitivt ta ett prov till, men oroa dig inte fram tills dess.