• Anonym (Granne)

Öppna andras paket

Vi fick grannens paket levererat av misstag (till dörren). Det är från ett apoteket vi får leveranser ifrån ofta, så det öppnades utan att kontrollera namnet.

Vi insåg misstaget, gick till grannen och förklarade. Hen svarade att det är straffbart och att hen kommer anmäla oss för det eftersom det var känsliga saker i paketet.

Har vi något att oroa oss för? Vad kan hända? Tycker det är så överdrivet hela saken.

• Svar på tråden Öppna andras paket
  • Anonym (Gert Lungräddning)
    Anonym (Granne) skrev 2020-12-16 07:39:25 följande:

Vi fick grannens paket levererat av misstag (till dörren). Det är från ett apoteket vi får leveranser ifrån ofta, så det öppnades utan att kontrollera namnet.

Vi insåg misstaget, gick till grannen och förklarade. Hen svarade att det är straffbart och att hen kommer anmäla oss för det eftersom det var känsliga saker i paketet.

Har vi något att oroa oss för? Vad kan hända? Tycker det är så överdrivet hela saken.

Du har egentligen inte så mycket att tycka om saken; Lagen håller inte med dig.

Men jag håller med föregående: Ja, det är straffbart och Nej, det är lite osannolikt att det faktiskt händer något. Men det skulle det alltså kunna göra.
  • fjanten

Det krävs uppsåt, vilket ni inte haft.

• CitronTulo

Från första början så är det ju brevbäraren som har gjort fel, som levererade paketet till fel adress! Egentligen ska man såklart kolla vilket namn som står på både brev och paket innan man öppnar.. men man förutsätter ju att det som kommer i ens brevlåda är ens egen post!

Själv råkade jag öppna grannens deklaration en gång då den hamnat i min låda!
    Det är ju ett ärligt misstag tänker jag, inget man gör av illvilja eller för att snoka!

• Anonym (Granne)
    Anonym (Gert Lungräddning) skrev 2020-12-16 08:23:37 följande:

Du har egentligen inte så mycket att tycka om saken; Lagen håller inte med dig.

Men jag håller med föregående: Ja, det är straffbart och Nej, det är lite osannolikt att det faktiskt händer något. Men det skulle det alltså kunna göra.

Lagen håller inte med om att min granne överreagerar?
  • Anonym (Gert Lungräddning)
    Anonym (Granne) skrev 2020-12-16 21:02:44 följande:

Lagen håller inte med om att min granne överreagerar?

Nej, precis. Ska vi ta det en gång till?
  • Faxze

Om inte annat står i lagen krävs uppsåt för att kunna dömas för brottet. I detta fall står det i Brottsbalken 4 kap 8 §

Den som olovligen bereder sig tillgång till ett meddelande, som ett post- eller telebefordringsföretag förmedlar som postförsändelse eller i ett elektroniskt kommunikationsnät, döms för brytande av post- eller telehemlighet till böter eller fängelse i högst två år.

Det vill säga, det finns inget om att brottet kan begås om man är oaktsam. Alltså kan du inte dömas im du inte hade något uppsåt.

Man kan ändå dömas om man t.ex. råkar öppna grannes brev av misstag och man ändå fortsätter läsa efter att man insett att det inte var till en själv. Så om du inte rotade igenom paketet av nyfikenhet efter att du insett att det inte var till dig har du inget att oroa dig för.

• Glinda från Oz

Vilken otrevlig granne! Han ska vara glad över att du kom med paketet och förklarade istället för att kasta det. Väldigt otacksamt. Jag hade tagit illa vid mig men försökt att släppa det. Du vinner inget på att älta.

• Anonym (Kronofogden)

Vi fick grannarnas kronofogdsbrev i brevlådan, jag blev skiträdd att jag missat någon räkning så jag slet upp det, och fattade givetvis ingenting innan jag såg att det inte var till oss...

Men det är ju också känsliga saker, borde skickas rekomenderat istället....

• QAnon

Inget kommer hända även OM han faktiskt gör en anmälan, vilket han troligen inte kommer göra utan det var bara något han sa.

Väldigt otrevligt av honom att reagera så men gissar på att han beställt något han anser vara pinsamt och skämdes över att veta att ni sett detta så han försökte dölja sin riktiga känslor genom att reagera med ilska istället. 

Svar på tråden Öppna andras paket