• Kaarlssoon

Gravid under slutet av studierna?

Hej! Jag & min sambo vill börja försöka skaffa barn till våren. Det skulle innebära att jag skulle kunna bli gravid under tiden jag skriver mitt examensarbete. Därmed vill jag höra era erfarenheter! Orkar man studera under första trimestern? Folk jobbar ju menar jag? förstår också att det är olika såklart men vill höra era erfarenheter, positiva som negativa! Det där med SGI och den delen är jag medveten om och vi ska såklart kolla upp det ordentligt innan vi tar ett beslut.

• Svar på tråden Gravid under slutet av studierna?
  • Anonym (Emma)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-15 15:10:08 följande:

Hej! Jag & min sambo vill börja försöka skaffa barn till våren. Det skulle innebära att jag skulle kunna bli gravid under tiden jag skriver mitt examensarbete. Därmed vill jag höra era erfarenheter! Orkar man studera under första trimestern? Folk jobbar ju menar jag? förstår också att det är olika såklart men vill höra era erfarenheter, positiva som negativa! Det där med SGI och den delen är jag medveten om och vi ska såklart kolla upp det ordentligt innan vi tar ett beslut.

Varför skulle man inte orka det?
  • Kaarlssoon

Jag har många som avråder mig från det, jag tror det handlar om att man är väldigt trött eller kanske mår mycket illa och sådär. Men jag tänker som sagt att folk jobbar ju, och studier är ju väldigt fritt med eget ansvar. Jag kommer ju skriva med examensarbete hemma i soffan. Ändå blir jag avrådd från många att det är bättre att avsluta studierna först.

• Anonym (mamma)

Jag hade tänkt jobba in i det sista när jag blev gravid. Istället fick jag hypermesis med full kraft v 8 och kräkte sedan dygnet runt fram till förlossningen. När jag inte låg på sjukhuset och fick dropp så låg jag utslagen hemma i soffan och orkade knappt lyfta fjärrkontrollen. 

Men har du turen att ha en lite mer normal graviditet så går det säkert jättebra. Det är intensivt att skriva examensarbete men planerar man bara sin tid ordentligt och har en bra partner att skriva med så kan man ha sjukt mycket tid över.

• Anonym (Emma)
    Kaarlssoon skrev 2020-12-15 15:32:04 följande:

Jag har många som avråder mig från det, jag tror det handlar om att man är väldigt trött eller kanske mår mycket illa och sådär. Men jag tänker som sagt att folk jobbar ju, och studier är ju väldigt fritt med eget ansvar. Jag kommer ju skriva med examensarbete hemma i soffan. Ändå blir jag avrådd från många att det är bättre att avsluta studierna först.

Man är inte handikappad som gravid i första delen. Trött och mår illa ja, men funkar att plugga ändå.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Emma) skrev 2020-12-15 18:58:25 följande:
    Man är inte handikappad som gravid i första delen. Trött och mår illa ja, men funkar att plugga ändå.
    "Man" kan inte räkna med att det funkar för alla. Jag var faktiskt handikappad av mitt konstanta kräkande. Jag kunde omöjligt läsa och faktiskt ta in något under den tiden.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (mamma) skrev 2020-12-15 19:02:40 följande:

"Man" kan inte räkna med att det funkar för alla. Jag var faktiskt handikappad av mitt konstanta kräkande. Jag kunde omöjligt läsa och faktiskt ta in något under den tiden.

Du ja, men i normala graviditeter så nej. Man är inte handikappad.
  • Anonym (J)

Jag hade inte orkat plugga. Jag spydde mycket men det värsta var tröttheten, under båda mina graviditeter. Satte jag mig ner somnade jag haha. Sov på lunchen på jobbet, la mig 17-18 varje dag och sov bort tiden till v.13 -15. Dock var jag lite piggare under min första graviditet än andra. Och jag var virrig och hjärnan var som sirap. Men bland de jag känner har jag varit den som mått sämst förutom en som hade hypermisis.

• Anonym (Chansning)

Det kan gå hur bra som helst, och det kan bli helt omöjligt. Det går inte att säga. Jag studerade min första graviditet och det gick jättebra, är betydligt jobbigare att vara gravid och jobba som nu då jag inte kan styra över min tid på samma sätt. Men då läste jag ett rätt enkelt program och jag hade turen att tajma in min graviditet med enkla terminer. Examensarbetet hade jag inte velat göra som tidigt gravid ens den första graviditeten dock. Den här graviditeten hade det varit omöjligt att ens klara de enklaste studier i början. Har varit så illamående att jag knappt kommit ur sängen och varit sjukskriven. Så det beror ju helt på om du är villig att chansa eller inte. Personligen hade jag valt att vänta om jag bara hade sista terminen kvar, hur gärna jag än velat ha barn NU. Hade inte varit värt att riskera att behöva skjuta på studierna när man har så kort tid kvar tycker jag. Men det är jag det.

• Anonym (mamma)
    Anonym (Emma) skrev 2020-12-15 19:06:24 följande:
    Du ja, men i normala graviditeter så nej. Man är inte handikappad.
    Det är otroligt vanligt att ha nedsatt förmåga av fysiska eller psykiska funktioner som gravid. Kanske inte hela graviditeten men det går inte att räkna med att man ska må bra och kunna köra på som vanligt.
  • Anonym (C, D eller E)

Är det en C, D eller E-uppsats. Jäkla skillnad liksom.

Svar på tråden Gravid under slutet av studierna?