Tystnadsplikt - Vart är accebtabelt och inte?
Jag lär nog formulera mig dåligt i skrift. Om jag fick chansen att snacka personligt, så kanske det skulle bli andra bullar.
Jag har gjort en anmälan mot en f.d personal som pratade i telefon vid en kassa. Så pass att kassapersonalen förstod och kunde ha sina aningar om vad allt handlande om. Personalen pratade i telefonen om mig.
Jag har varit klient på ett boende. Där har en personal följt med mig vid ett tillfälle i en butik. Av en anledning ringde personalen upp sin kollega och man kunde förstå på långa vägar att jag var klient. Vad jag var för klient spelar ingen roll i den här tråden, tänker jag.
Men jag ogillade att personalen ringde upp sin kollega, något som jag dessutom försökte hejda henne att inte göra vid det tillfället.
Man hörde vad hon pratade om och man kunde absolut förstå om min sits. Liksom anade vad jag var för typ av klient.
Jag anmälde detta för jag tycker det är brott emot tystnadsplikt. Något som åklagare har lagt ned ärendet. Jag har överprövat och återigen har det lagts ned. Jag har min rätt att överpröva detta ytterligare så det går till ''högre åklagare'' har jag förstått det som.
Men just nu känner jag arg över att jag förmodligen formulerar mig dåligt.
Detta är väl brott emot tystnadsplikt?
Hur kan jag formulera mig på bästa sätt? Jag vill inte ha tips om hur jag kan överdriva eller ljuga, jag vill inte ha sådant tips! Men jag vet att jag suger på skrift. Det hade varit enklare om jag fick chansen att förklara muntligt. Så tips om hur jag kan formulera mig så man förstår att människor runt omkring förstod vad jag var för en = Brott emot tystnadsplikt.
Så även om jag inte nämner rent exakt avd jag är för klient (Här), så kanske ni kan säga på ett ungefär hur jag kan skriva, så man fattar att kassapersonalen förstod att jag vad jag var för typ av klient och andra människor runt omkring, begrep nog också vad jag var för en. För det måste ju räknas brott emot tystnadsplikt!
Tack på förhand!