• jemalot

Ingen viktuppgång på flera veckor (v 25)

Hej,

Har inte gått upp i vikt nåt på 3 veckor, är nu i vecka 25. Totalt har jag gått upp ca. 5 kg hittills. Har inte ändrat matvanor, men möjligtvis motionerat mindre än innan pga covid-restriktionerna. Omkretsen på magen har inte heller ökat de senaste 3 veckorna, fast magen ser större ut när jag jämför bilder och min man tycker också att den vuxit. Känner fosterrörelser regelbundet flera gånger per dag, och har inte märkt av någon minskning där.

Är dock orolig pga att viktökningen planat av, ska till MVC nästa vecka så ska fråga om detta då.

Hur hade ni det med viktökning under andra trimestern? Var det jämnt från vecka till vecka eller kunde det plana av så ibland?

• Svar på tråden Ingen viktuppgång på flera veckor (v 25)
  • S23

Hej!

Jag hade inte gått upp någonting alls innan vecka 22. Gick ner några kg i början och tog sedan ett tag att komma ikapp.

Efter detta gick jag verkligen inte upp jämnt fördelat.

Ofta ingenting på några veckor och sedan tre kg på två dagar. Jag vet för jag vägde mig varje dag. Så jag skulle inte oroa mig om jag var du.

Menar du att ni mätt magen själva eller är det barnmorskan som mätt sf mått till samma?

Själv hade jag ingen mage alls i vecka 26 och kunde dölja magen hela graviditeten. Är normaltjock i grunden. Vissa dagar såg magen större ut än andra dagar och ändrade även form

• fjanten

Jag har totalt gått upp 5 kg från startvikt nu i vecka 31. Har inte gått upp ett gram sedan vecka 23. Varken barnmorskan eller jag oroar oss för det - SF-måttet ökar och tillväxtultraljuden visar en bebis på +44 % i storlek.

• fjanten

...och då är jag i grunden smal. BMI på strax under 20 innan jag blev gravid.

• jemalot

Okej, tack så mycket för era svar, det gör mej lugnare :)

Det är jag själv som mätt omkretsen runt magen, dvs inte sf-mått. Är ju inte superpålitligt, beror ju på var på magen man mäter, när man ätit osv.

• S23
    jemalot skrev 2020-12-08 20:27:33 följande:

Okej, tack så mycket för era svar, det gör mej lugnare :)

Det är jag själv som mätt omkretsen runt magen, dvs inte sf-mått. Är ju inte superpålitligt, beror ju på var på magen man mäter, när man ätit osv.

Ja det du mätt själv kan du inte gå på. Skulle absolut inte oroa mig. Hade jag mätt mig runt magen så hade magen enligt de måtten krympt flera gånger under graviditeten trots att sf-måttet ökade
Svar på tråden Ingen viktuppgång på flera veckor (v 25)