• Anonym (Fundersam)

Får man räkna in barnbidrag och underhåll i försörjningskravet Migrationsverket vid anknytning ansökan

Hej!

Jag undrar om någon vet om man får räkna in barnbidrag och underhåll som inkomst plus det jag har från a-kassan vid anknytningsansökan till Migrationsverket. Tacksam för erfarenheter

• Svar på tråden Får man räkna in barnbidrag och underhåll i försörjningskravet Migrationsverket vid anknytning ansökan
  • Bibbidi

Verkar så.

Migrationsöverdomstolens dom den 14 november 2019 i MIG 2019:22 (mål nr UM 20729-18)

Kravet på försörjningsförmågan vid anhöriginvandring är uppfyllt om anknytningspersonens inkomster uppgår till det s.k. förbehållsbeloppet. Vid beräkningen av detta belopp får barnbidrag och underhållsstöd beaktas men däremot inte studiebidrag för gymnasiestuderande barn eller bostadsbidrag.

lifos.migrationsverket.se/dokument

• Anonym (Hmm)

Att dessa inkomster räknas in förstår jag. Men a-kassa är ju bara en tillfällig ersättning, räknas det?

Vet inget om detta alls utan nlev bara lite nyfiken.

• Anonym (Fundersam)

Precis a-kassan är tillfälligt.Jag har sökt flera jobb och har varit på flera intervjuer så jag tänkte så fort jag har ny inkomst lämna in ny uppgift.Men tänkte om detta räknas än så länge:)

• Anonym (Q)

Som jag förstått det så räknas inte bidrag som inte är skattepliktiga, så inte barnbidrag. Däremot räknas A-kassa. Googla "försörjningskrav migrationsverket" så kommer det upp på deras hemsida att arbetslöshetsersättning räknas.

• Anonym (Fundersam)

Ja det står att man får räkna a-kassa som inkomst :)

• Anonym (Fundersam)

Hur tolkar ni andra de domar som varit kring detta? Som man hittar när man goggles . Kan man räkna med underhållet och barnbidrag eller inte. Jag hittar inget riktigt svar

• Anonym (E)

Du ska kunna visa att du har en arbetsrelaterad inkomst under minst ett år framöver. Barnbidrag och underhållsstöd räknas med. Om du får a-kassa under minst ett år framöver kan den också räknas med. Eller om det är visat att det är väldigt sannolikt att du kommer få ett jobb med en tillräckligt hög inkomst inom ett år. (Lite förenklat.) Miv bedömer dock inte din inkomst "så länge" tills du får ett jobb. Det är vid bedömningstillfället du ska uppnå försörjningskravet.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (E) skrev 2020-12-08 23:44:37 följande:

Du ska kunna visa att du har en arbetsrelaterad inkomst under minst ett år framöver. Barnbidrag och underhållsstöd räknas med. Om du får a-kassa under minst ett år framöver kan den också räknas med. Eller om det är visat att det är väldigt sannolikt att du kommer få ett jobb med en tillräckligt hög inkomst inom ett år. (Lite förenklat.) Miv bedömer dock inte din inkomst "så länge" tills du får ett jobb. Det är vid bedömningstillfället du ska uppnå försörjningskravet.

Tack så jätte mycket för ditt tydliga svar :). Då uppnår jag försörjningskravet vid ansökningstillfället. Direkt jag får ett nytt jobb vilket är väldigt sannolikt så skickar jag in det också. Längtar så mycket tills denna tid är över. Man känner sig så maktlös och nervös när hela ens liv ska bedömas av en myndighet. Samt den otroligt långa väntan man har framför sig
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Vilken jä*la parodi detta land utvecklats till...

Ingen som ens längre reagerar på hur tandlöst det blir att ställa krav på att någon ska försörja sig själv, för att sen tillåta att olika bidrag räknas med??

Givetvis och självklart skall inte ett öre som någon får i bidrag någonsin räknas med när i några sammanhang alls när det kommer till att fastställa förmåga att försörja sig själv.

Bidrag är raka motsatsen till självförsörjande.

• Anonym (Polly)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-12-09 09:27:23 följande:

Vilken jä*la parodi detta land utvecklats till...

Ingen som ens längre reagerar på hur tandlöst det blir att ställa krav på att någon ska försörja sig själv, för att sen tillåta att olika bidrag räknas med??

Givetvis och självklart skall inte ett öre som någon får i bidrag någonsin räknas med när i några sammanhang alls när det kommer till att fastställa förmåga att försörja sig själv.

Bidrag är raka motsatsen till självförsörjande.

Håller med dig. Fattar inte hur A-kassan kan räknas som att man kan försörja sig och andra med den nivån den ligger på. Den räcker ju inte till en själv knappt.
  • Anonym (Fundersam)

Jag har alltid försörjt mig själv kommer att göra det också i framtiden. Min man har jobb när kommer tillbaka. Så vi kommer inte leva på bidrag. Nu med Corona blev jag tyvärr arbetslös precis när jag måste visa på försörjning. Som jag måste visa på även fast han har jobb bara för det är så enligt lagen för anknytning.Det var maximal otur att jag inte har jobb nu.

• Anonym (I)
    Anonym (Polly) skrev 2020-12-09 09:39:49 följande:

Håller med dig. Fattar inte hur A-kassan kan räknas som att man kan försörja sig och andra med den nivån den ligger på. Den räcker ju inte till en själv knappt.

Det är minst lika sjukt att pengar som ska gå till barnens försörjning ska räknas som pengar som man ska använda för sin killes/tjejs försörjning.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (I) skrev 2020-12-09 10:35:00 följande:

Det är minst lika sjukt att pengar som ska gå till barnens försörjning ska räknas som pengar som man ska använda för sin killes/tjejs försörjning.

Det inte så att de pengarna får användas för killen eller tjejens försörjning. Utan de får dras av från den summa på 3050 som man ska visa på att man har för försörjning för barnet.
  • Anonym (I)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-12-09 10:49:46 följande:

Det inte så att de pengarna får användas för killen eller tjejens försörjning. Utan de får dras av från den summa på 3050 som man ska visa på att man har för försörjning för barnet.

Har man så låg inkomst samt en partner som inte försörjer sig är risken stor att pengarna tas ändå från barnen...

Det behöver inte vara så för dig , men förekommer säkert.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Polly) skrev 2020-12-09 09:39:49 följande:
    Nu har ju nivån i kronor och ören inget som helst med mitt argument att göra.

Du är på inget sätt självförsörjande om du så har 100.000:-/mån i a-kassa och allehanda andra bidrag.

Så länge någon förlitar sig på att "FÅ" sin inkomst ifrån staten utan att själv bidra med något så är denne en ekonomisk belastning för samhället, o kan på inget sätt anses sörja för varken sin egen eller än mindre någon annans försörjning.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-12-09 13:18:06 följande:

Nu har ju nivån i kronor och ören inget som helst med mitt argument att göra.

Du är på inget sätt självförsörjande om du så har 100.000:-/mån i a-kassa och allehanda andra bidrag.

Så länge någon förlitar sig på att "FÅ" sin inkomst ifrån staten utan att själv bidra med något så är denne en ekonomisk belastning för samhället, o kan på inget sätt anses sörja för varken sin egen eller än mindre någon annans försörjning.

Jag har alltid försörjt mig själv. Det första gången jag behövt ta a-kassa. Min man har alltid försörjt sig och kommer göra det när han kommer tillbaka . Men Migrationsverket har som regel att jag måste bevisa att jag kommer kunna försörja honom för att han ska kunna återvända. Jag tror de flesta inte vill byta med oss. Att barnen gråter på kvällen efter sin bonuspappa och den saknaden jag själv har. Vi vill båda bidra och skatta och bidra till samhället. Så det inget jag förlitar mig på eller vill göra.
Svar på tråden Får man räkna in barnbidrag och underhåll i försörjningskravet Migrationsverket vid anknytning ansökan