• Anonym (..)

Bebis som är sen med ALLT, så orolig.. 9 månader

Min lilla 9 månaders är sen med i princip allt tycker jag. En del säger att är de tidiga i tal kan de bli sena i motorik och tvärtom, men här är det allt. Han kryper inte, ålar inte ens eller försöker ta sig framåt, kan inte gå i gåstol, började väl kunna sitta lite själv vid 8 mån innan så bara föll han omkull, men sitter fortfarande inte helt stadigt även om jag nu ändå kan säga att han sitter själv (stolt över det för kändes som det aldrig skulle hända ett tag) , jollrar inte- alltså inget mamama, dadada osv. Gör mycket olika ljud för sig tex. Pruttar med munnen eller gör olika tonlägen tex som väldigt ljusa höga ljud älskar han att göra, men inga ord, med vokaler konsonanter, jag blir så orolig för autism med tanke på att jag har vänninor med barn i liknande ålder och alla de jollrar , kryper , springer runt i gåstol osv. Jag vill inte oroa mig, men hur ska jag kunna undvika det när jag dagligen får meddelanden från dem på vad deras barn kan, och här så händer inget..

han är väldigt nyfiken på omgivningen dock, tex på andra människor eller omgivningen omkring, ger oss bra kontakt med blick och leenden/skratt, och hör bra gör han definitivt för det märks, minsta lilla ljud och får han att vakna vid sömn. Jag hoppas att det är normalt, men nu börjar jag bli stressad, vi ska på BVC kontroll den 14e december, denna kontroll ska då vara istället för 10 mån kontrollen, fast han är egentligen snart 9 månader då. Jag vet att de kollar jollret då, och ser så allt är normalt, med tanke på att han ej jollrar blir jag stressad .. någon med liknande erfarenheter? ..

• Svar på tråden Bebis som är sen med ALLT, så orolig.. 9 månader
  • Anonym (Elin)

Oj vad olika det kan vara! Min son satt utan stöd vid 4,5 månad, gick själv när han var 9,5 månad och började prata som ettåring. Som fyraåring kunde han redan skriva.

Skulle söka hjälp snabbt för det blir inte roligt när barnet blir äldre och är sen med det mesta.

• Anonym (Nej)

Det är troligtvis ingen fara. Är det så att ditt barn avviker så lär de märka det vid kontrollen och hjälpa er vidare. Förklara din oro för dem.

• Anonym (Hej)

Enligt 1177 kan det dröja så länge som till 12 månader innan barn lär sig krypa. Kollar man i tabellen över när barn brukar lära sig olika rörelser så verkar det variera sjukt mycket.

Så det är säkert ingen fara :) Men fråga såklart BVC om du känner oro.

• Anonym (..)

Tack! ska fråga om detta på BVC besöket.. att tillägga är att jag tycker ju inte alls att han var så sen i början, gav svarsleende vid 4 veckor , började ?prata? massor med oss med olika ljud vid 5 veckor , skrattade mot oss vid 2,5 månad, allt detta har jag förstått är fullt normal utveckling, men nu är det som allt stannat tycker jag..

• Anonym (a)

Min äldsta dotter kröp aldrig. Ålade inte heller. Hon satt helt still där man satte henne, men gillade att gå när man höll i händerna. Hon lärde sig gå vid ett års ålder och lärde sig krypa några månader senare. Hon lät med olika höga ljud fram tills drygt 1 år. Vid 18 månader kunde hon ca 50 ord och pratade i 10-ordsmeningar och kunde hela alfabetet innan 2 års ålder.

Yngsta dottern kröp vid 7 månader. Nu vid 5 års ålder har hon fortfarande vissa uttalssvårigheter (innan hon var 3 år kunde ingen utanför familjen förstå henne alls). Däremot lärde hon sig läsa själv vid 4 år.

Det låter inte alls onormalt med din son. Allt kommer! Väldigt mycket händer de första åren och ibland känns en månad som en evighet, men snart nog kommer han röra sig framåt på ett eller annat sätt, och även börja meddela sig med omvärlden med ord.

• Anonym (Knas)

Hur mycket låter du ditt barn ligga på mage?

Min dotter är 9 mån och kryper inte, men jag har nog varit dålig att ha henne på mage men sen jag aktivt har henne på mage så händer det mer, nu kan hon i alla fall ta sig upp på alla 4 ett litet tag.

Barn behöver hjälp att motiveras.

Läser du böcker, sjunger för ditt barn? Det kan hjälpa språkutvecklingen.

Jag tror inte att det är nå fel på ditt barn men prata med BVC om din oro och börja fundera på vad du gör själv för att hjälpa ditt barn med dessa saker och framför allt hur - var självkritisk.

Ett tips är också appen baby sparks!

• don Quijote
    Anonym (Elin) skrev 2020-12-05 23:35:05 följande:

Oj vad olika det kan vara! Min son satt utan stöd vid 4,5 månad, gick själv när han var 9,5 månad och började prata som ettåring. Som fyraåring kunde han redan skriva.

Skulle söka hjälp snabbt för det blir inte roligt när barnet blir äldre och är sen med det mesta.

Hur tänker man när man svarar så här?
  • Anonym (Nej)
    don Quijote skrev 2020-12-06 10:44:41 följande:

Hur tänker man när man svarar så här?

Ja det kan man fråga sig.
  • Anonym (Moi)

Min son var sen med allt. Han gick först vid 18 månader och behövde talpedagog i förskoleklass, lärde sig cykla vid sex efter extremt mycket träning, lärde sig läsa i tvåan. Hans jämnåriga kusin däremot var långt före i allt och det jämfördes ständigt från det hållet. Kusinen är idag en riktig soffpotatis och sonen har brunt bälte i judo och A i de flesta ämnen.

Tidig eller sen är ingen indikation på hur den fortsatta utvecklingen ser ut.

• Anonym (Normal)

Han låter HELT normal!

Oroa dig inte, vissa är tidiga och andra är lite senare. Du har fått en lugn liten kille helt enkelt som är nöjd med att betrakta omvärlden.

Min son var som din och jag var jätteglad, visste ju var jag hade honom! Skillnad sen med andra barnet som aldrig var på den plats där jag lämnat henne

Svar på tråden Bebis som är sen med ALLT, så orolig.. 9 månader