Bebis som är sen med ALLT, så orolig.. 9 månader
Min lilla 9 månaders är sen med i princip allt tycker jag. En del säger att är de tidiga i tal kan de bli sena i motorik och tvärtom, men här är det allt. Han kryper inte, ålar inte ens eller försöker ta sig framåt, kan inte gå i gåstol, började väl kunna sitta lite själv vid 8 mån innan så bara föll han omkull, men sitter fortfarande inte helt stadigt även om jag nu ändå kan säga att han sitter själv (stolt över det för kändes som det aldrig skulle hända ett tag) , jollrar inte- alltså inget mamama, dadada osv. Gör mycket olika ljud för sig tex. Pruttar med munnen eller gör olika tonlägen tex som väldigt ljusa höga ljud älskar han att göra, men inga ord, med vokaler konsonanter, jag blir så orolig för autism med tanke på att jag har vänninor med barn i liknande ålder och alla de jollrar , kryper , springer runt i gåstol osv. Jag vill inte oroa mig, men hur ska jag kunna undvika det när jag dagligen får meddelanden från dem på vad deras barn kan, och här så händer inget..
han är väldigt nyfiken på omgivningen dock, tex på andra människor eller omgivningen omkring, ger oss bra kontakt med blick och leenden/skratt, och hör bra gör han definitivt för det märks, minsta lilla ljud och får han att vakna vid sömn. Jag hoppas att det är normalt, men nu börjar jag bli stressad, vi ska på BVC kontroll den 14e december, denna kontroll ska då vara istället för 10 mån kontrollen, fast han är egentligen snart 9 månader då. Jag vet att de kollar jollret då, och ser så allt är normalt, med tanke på att han ej jollrar blir jag stressad .. någon med liknande erfarenheter? ..