• Karin olsson

Lära barn disciplin

Hej. Jag är en trebarnsmamma på 47 år. Mitt yngsta barn fyllde tre år iår och har upptill nyligen sköt sig bra hemma och på dagis. Dock så har han kommit in i en så kallad "fas". Han har under de senaste månaderna skrikit och bråkat mer än någonsin förut. Även på dagis får vi klagomål ifrån fröknar om hans beteende.Gråter 

Min fråga är: Hur disciplinerar man yngre barn?
    Ett av familjens största beskymmer är hur barnet låter om kvällarna, det vill säga att han skriker enorma mängder vilket stör hela familjens sömn.

Detta kanske kommer låta radikalt men skulle det vara möjligt att ta till fysiska åtgärder för att åstakomma barnets sömn. Eller är det för icke-PK? 
    Exempelvis trycka ner barnet i hans säng tills han somnar? Jag menar såklart inte att jag skulle ta till våld mot min egna son men jag anser att det behövs, som sagt, fysiska åtgärder för att uppnå barnets sömn vid det här läget. Förvånad

Tack för all eventuell hjälp! Det uppskattas verkligen! HjärtaSkäms

• Svar på tråden Lära barn disciplin
  • Jag är bara jag

NEEEEJ!! Aga är förbjudet enligt lag. Jag hoppas innerligt du faktiskt inte är mamma på riktigt. Om du är det måste du söka hjälp. Trycka ner sitt barn. Jösses, det är bland det värsta jag läst på mycket länge! 

• Mortiscia80

Den fysiska åtgärd du pratar om (tvångshålla ner barnet i sängen tills det somnar) går under barnmisshandel och är det är olagligt sedan mitten av 80-talet. Man kan faktiskt disciplinera sina barn utan att gå till handgripligheter! Barnmisshandel är mycket riktigt väldigt mycket "icke-PK", och totalt förkastligt ur en mänsklig synvinkel.

Hur skulle du själv tycka att det skulle kännas om någon som är många gånger starkare skulle trycka ner dig i en säng och fast du kämpar emot så kommer du ingenvart? Låter ju inte som någon jättetrevlig läggningsstund!

Disciplin pågår hela tiden, dagligen, 24/7, året om. Det handlar om ständiga tillsägelser mest och det kan också vara naturliga följder, alltså inte straff. Dessutom finns det saker man kan göra för att få en trevligare tillvaro, t ex godnattsagor som lockar barnet att lägga sig frivilligt.

Om barnet är yngst förstår jag inte hur han kan störa resten av familjens sömn, han borde ju läggas först av er allihop? En lugn läggning är att föredra, det ska vara en fin avslutning på dagen. Inte en kamp fylld av tvång, ångest och bråk.

• Karin olsson
    Jag är bara jag skrev 2020-12-05 18:58:29 följande:

NEEEEJ!! Aga är förbjudet enligt lag. Jag hoppas innerligt du faktiskt inte är mamma på riktigt. Om du är det måste du söka hjälp. Trycka ner sitt barn. Jösses, det är bland det värsta jag läst på mycket länge! 

Jag pratar såklart INTE om barnaga! Jag menar bara att förhindra barnet från att resa på sig! När lilla Johel står upp och hoppar i sin barnsäng så finns det redan stor risk för att han ska slå i sitt huvud i kanterna och på så sätt skada sig. Alltså minskar jag skadorisken genom att förhindra att han reser sig!Skäms
  • Karin olsson

Jag pratar såklart INTE om barnaga! Jag menar bara att förhindra barnet från att resa på sig! När lilla Johel står upp och hoppar i sin barnsäng så finns det redan stor risk för att han ska slå i sitt huvud i kanterna och på så sätt skada sig. Alltså minskar jag skadorisken genom att förhindra att han reser sig!Skäms
  • Karin olsson

• Karin olsson
    Mortiscia80 skrev 2020-12-05 19:03:09 följande:

Den fysiska åtgärd du pratar om (tvångshålla ner barnet i sängen tills det somnar) går under barnmisshandel och är det är olagligt sedan mitten av 80-talet. Man kan faktiskt disciplinera sina barn utan att gå till handgripligheter! Barnmisshandel är mycket riktigt väldigt mycket "icke-PK", och totalt förkastligt ur en mänsklig synvinkel.

Hur skulle du själv tycka att det skulle kännas om någon som är många gånger starkare skulle trycka ner dig i en säng och fast du kämpar emot så kommer du ingenvart? Låter ju inte som någon jättetrevlig läggningsstund!

Disciplin pågår hela tiden, dagligen, 24/7, året om. Det handlar om ständiga tillsägelser mest och det kan också vara naturliga följder, alltså inte straff. Dessutom finns det saker man kan göra för att få en trevligare tillvaro, t ex godnattsagor som lockar barnet att lägga sig frivilligt.

Om barnet är yngst förstår jag inte hur han kan störa resten av familjens sömn, han borde ju läggas först av er allihop? En lugn läggning är att föredra, det ska vara en fin avslutning på dagen. Inte en kamp fylld av tvång, ångest och bråk.

Ja givetsvis är disciplin något man handskas med dygnet runt, varje dag. Som till exempelvis uppmärksamma dem när de använder fel ord eller uppmuntra dem när dem tackar för maten!
    Dock skulle jag inte se på den typ av disciplin jag skulle kunna tänka mig att använda som "barnaga". Barnaga är ett väldigt starkt ord! Det är endast disciplin i mina ögon!Kyss
  • Mortiscia80
    Karin olsson skrev 2020-12-05 19:08:43 följande:
    Det beror ju på vad du menar. I din trådstart låter det som att du lägger ner barnet och tvångshåller ner honom, och det ÄR barnmisshandel. Att "hindra" honom från att stå upp genom att lägga ner honom direkt när han försöker är en annan sak. Det ska däremot inte behövas, han är så gammal att man ska kunna kommunicera muntligt och få honom att ligga ner.

Dessutom är det väl hög tid att han får en mer passande säng. Det låter som att han har spjälsäng, det är bättre att ge honom en riktig 90 cm, kanske utan ben i början så han inte ramlar ur sängen. Eller åtminstone att ni tar bort ena sidan, då blir det inte lika attraktivt att stå och hoppa kanske.
  • TvillingmammaVästgöte
    Litorina skrev 2020-12-05 19:40:20 följande:

Kolla om er kommun har Komet eller iKomet-utbildning.

Ja, det är en bra idé , vi gick en sådan när våra tvillingar var tre år och ganska jobbiga, gånger två! Vår kommun höll utbildningen kostnadsfritt, de bjöd på fika och hade t.o.m. barnvakter där så om man ville kunde man ha med barnen. Mycket lärorikt. Barner reagerar uppenbarligen på något, barn vill inte medvetet vara besvärliga. Självklart kan man inte trycka ner ett ledset barn i sängen.
  • Drottningen1970

Javisst. Att med tvång hålla fast en treåring i sin säng är ett utmärkt sätt att lära barnet att sängen är en trygg och plats att komma till ro på, så att treåring förknippar platsen med det lugn som behövs för att uppnå sömn. Superbra ide... verkligen.. you go girl...

• FtS70

Disciplin betyder tillstånd (inom viss grupp) av strängt underordnande under vissa regler vanl. i sista hand upprätthållet med tvång. Det skall man inte lära en treåring, det är ingen bra idé. Utgå från barnet och barnets behov i stället.

• Karin olsson
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-05 20:50:19 följande:

Det är nog en trolltråd.

Varför kallar du mig ett troll? Har jag gjort nåt mot dig? Man borde va snäll på internet!
  • Mortiscia80
    Karin olsson skrev 2020-12-06 09:28:28 följande:
    Varför kallar du mig ett troll? Har jag gjort nåt mot dig? Man borde va snäll på internet!
    Man skulle kunna hävda att en trebarnsmamma som är 47 år borde veta bättre än att använda sådana metoder som du vill testa.
  • Litorina
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-05 20:50:19 följande:

Det är nog en trolltråd.

Men tyvärr finns såna föräldrar i verkligheten också. :( Om de läser är det bra att det finns vettiga svar.
  • Hyllemor

Hej

Jag ska försöka förklara och ge dig tips:

Bestraffning (t.ex. att tvångshålla ett barn i sängen är fel.) Konsekvenser däremot - funkar bättre.

Konsekvenser förodras inom barnpsykologin och jag arbetar inom förskolan och använder mig av detta med mitt eget barn. Konsekvenser funkar i stort i alla lägen, så länge de är logiska och greppbara.

Jag har själv en 6-åring som för ett tag sedan fick något slags ryck, och inte ville gå och lägga sig, utan började springa runt som en dåre istället, precis som han gjorde en period när han var 3 år. Sagt och gjort, vi gjorde som vi gjorde när han var 3 år och det funkade den här gången med: "Om du springer runt istället för att lägga dig, så hinner vi inte läsa för dig." Det fick effekt. Ungen fortsatte att springa runt som en dåre, och därmed blev det ingen godnattsaga, eftersom klockan helt enkelt var för mycket (vilket vi förklarade tydligt.) Han blev jätteledsen, men det funkade efter det. När han var 3 år, så fick vi köra med det här några gånger, och tydligt förklara varje kväll att nu är klockan så här mycket, och ska vi hinna läsa, så måste du och lägga dig NU. Tramsade han runt, ja, då blev det ju helt enkelt ingen bok.

Likadant gör vi vid alla tillfällen, typ: "Om du hoppar i sängen, så kan den dels gå sönder och dels kan du ramla ner och slå dig." Förr eller senare går ju sängen sönder, eller att ungen ramlar ner och slår sig (vilket hände, och då sade vi: "Jaha, oj, ja, vi har ju sagt att om man hoppar i sängen, så ramlar man ner och slår sig" och så tröstade vi så klart, och påminde några gånger till helt lungt om att: "Oj, kolla in blåmärket på ditt ben! Tänk om du inte hade hoppat i sängen, så hade du ju inte fått det."

Om det finns en hylla på väggen eller något som barnet kan slå sig illa på om barnet hoppar i sängen hade jag helt enkelt tagit hjälp av barnet att flytta sängen till andra sidan rummet där det inte finns någon hylla (tro mig, barn brukar inte vilja att sängen flyttas.)

Man kan också "luras" lite ibland, när man väl har fått in konsekvenstänkandet hos barnet, även om det verkligen inte är snällt att göra det, men ibland måste man.

Det gjorde jag efter att min unge började kliva i sängen istället för att gå runt den, av okänd anledning, mer än att det var kul. Jag sade att den kunde gå sönder, vilket den säkert hade gjort om han fortsatte men jag ville inte riskera att den gick sönder, eftersom jag inte hade råd att köpa en ny och ribborna knakade oroväckande varje gång han gick i den. Han slutade att kliva i sängen, efter att jag hade sagt att den kunde gå sönder, men plötsligt så började han igen, slutade ett tag, efter påminnelse, men började återigen. Då flyttade jag lite på ribborna under madrassen och utropade: "Åh, nej! Kolla! Sängen är sönder!" och när ungen blev lite mer upprörd över det hela än jag hade räknat med, så fick jag helt enkelt trösta honom och säga att det här löser vi med lite verktyg. Sedan dess får han närmast panik om en kompis på besök råkar ställa sig i sängen, för nästa gång går den kanske inte att laga, tror han. Han berättar i alla fall med stolthet för andra ibland om hur jag så fantastiskt lyckades laga hans säng. Jag skäms alltid en smula då, men jag kommer aldrig berätta för honom att det var JAG som hade "tagit sönder" den. 

• Hyllemor

Jag skulle föresten vilja fråga VARFÖR barnet skriker? Ett barn skriker sällan utan anledning och om han skriker så att hela familjens sömn störs, så är det ju något som är fel.

- Skriker han för att han är övertrött?

- Skriker han för att han har ont?

- Skriker han för att han är rädd?

- Skriker han för att han inte vill sova?

Om svaret på frågan är att han inte vill sova, så hade jag föreslagit att man ser över nattningsrutinerna, för att göra nattningen lite trevligare och mysigare. Hur nattas han nu? Hur lång tid tar det?

Jag har själv fått göra om nattningsrutinerna några gånger helt och hållet - vid 1 år, vid 3 år, vid 5 år och alldeles nyligen vid 6 år (men den senaste gången var det faktiskt vår sons önskemål att göra om det hela lite.) Om man är två föräldrar så bör man prata ihop sig lite så att man gör ungefär samma oberoende på vem som nattar.

• Mrs Moneybags

Jag skulle istället göra precis tvärtom, ha barnet hos mig i sängen. Då brukar det bli lugnt. Skaffa en större säng om ni inte får plats.

Svar på tråden Lära barn disciplin