• SweetJune

Får man lämna barn på förskola om man själv är sjuk (inte Corona)?

Hej!

Jag undrar allmänt vad som gäller om man som förälder ä sjuk, inte Corona för då får man inte lämna, men allmänt sjuk och inte går till jobbet. Får man lämna på förskola då och vilka tider? Är det 9-14 som föräldraledig?

Tack för hjälpen

• Svar på tråden Får man lämna barn på förskola om man själv är sjuk (inte Corona)?
  • Anonym (Anonym)

Tiderna måste du fråga fsk om. Det kan antingen vara barnets vanliga eller bara den lagstadgade, men jag har för mig att det ska vara barnets vanliga timmar.

• Anonym (.)

Du får läsa reglerna för din kommun. Det är lite olika, beroende på var i landet, men kan säkert vara lokala skillnader. Men vid smittsamma sjukdomar bör barnen vara hemma.

• Anonym (Mamma)

Vi får det inte men det är förskolans regel. När jag var tvungen att hämta med ett sjukt barn med mig ringde jag och de klädde på och släppte ut barnet vid parkeringen där jag stod och väntade med syskonet. Den personalen slutade precis då och skulle ändå gå hem samtidigt.

Om reglerna i din kommun säger att du har rätt till förskolan men du inte vill gå in för att du inte önskar smitta någon annan kanske du kan möta en personal utanför som tar emot barnet. Det beror nog på hur förskolan är, hur många personal som har börjat för dagen när ni kommer, om den är på markplan eller ej etc.

Svar på tråden Får man lämna barn på förskola om man själv är sjuk (inte Corona)?