• Sunshines

Vilken GPS klocka fungerar bäst?

Hej!

Jag undrar vilken GPS klocka som fungerar bäst? Jag har två barn på 7 och 9 år.

Det finns ju en uppsjö på marknaden t ex: Xplora 4, Cmee play 4 G och Safekid Rocket 4 G.

Tanken är att vi ska kunna se var barnen är via en app (som säkerhet), kunna ringa och skicka meddelanden.

Varmt tack på förhand!

//Hönsmamman
  • Svar på tråden Vilken GPS klocka fungerar bäst?
  • AMCG

Jag har en Garmin Fênix 6S (tror jag?) men det är för att hålla reda på var jag själv är, var jag har varit, om jag tränat eller ej och om jag fortfarande har puls (har små barn, ibland undrar jag om hjärtat slutat slå eller ej). Den fungerar klockrent! Men den är kanske lite väl overkill för ditt syfte?

• Sunshines
    AMCG skrev 2020-11-30 11:26:32 följande:

Jag har en Garmin Fênix 6S (tror jag?) men det är för att hålla reda på var jag själv är, var jag har varit, om jag tränat eller ej och om jag fortfarande har puls (har små barn, ibland undrar jag om hjärtat slutat slå eller ej). Den fungerar klockrent! Men den är kanske lite väl overkill för ditt syfte?

Hej AMCG!

Tusen tack för tips! Ja, jag var mest ute efter en barnklocka med GPS och som man kan ringa till och skicka meddelanden. Finns en uppsjö på marknaden men jag vet inte hur bra dem är (enligt reklamen är dem fantastiska ).

De nyaste barnklockorna går på 4G - nätet vilket verkar lovande.

Bra att veta att Garmin Fenix 6 S fungerar klockrent, då har jag lite att jämföra med.

Ha en jättebra dag!

• AMCG
    Sunshines skrev 2020-12-01 11:19:59 följande:

Hej AMCG!

Tusen tack för tips! Ja, jag var mest ute efter en barnklocka med GPS och som man kan ringa till och skicka meddelanden. Finns en uppsjö på marknaden men jag vet inte hur bra dem är (enligt reklamen är dem fantastiska ).

De nyaste barnklockorna går på 4G - nätet vilket verkar lovande.

Bra att veta att Garmin Fenix 6 S fungerar klockrent, då har jag lite att jämföra med.

Ha en jättebra dag!

Tidigare hade jag en Polar (för vuxen då). Jag har både bra erfarenhet av Polar och Garmin. Om de gör smar-klockor till barn vet jag inte. Om de gör det borde kvalitén vara snarlik tänker jag.

Tack! Detsamma till dig, sunshines!
  • Solblomma30

Vi har Xplora-klockor till våra barn. Vi är väldigt nöjda, och använder dem mest som en enkel mobil. Det är skönt att veta att man kan nå barnet, och klockan är inte stöldbegärlig eftersom den är knuten till barnet, så stjäl någon den är den bara en vanlig tråkig klocka utan specialfunktioner.

Klockorna funkar bra. Det har hänt en gång på tre år att tekniken strulade. Då gick det inte att ringa till klockorna.

Jag vet inte riktigt hur exakt GPS-tekniken är, men troligtvis inte hundraprocentig eftersom det inte är hundraprocentigt med iphone. Men oftast använder man ju ändå inte GPS-en. Vi har den som en backup om äldsta barnet inte skulle svara när vi ringer. Det har hittills aldrig hänt.

• Sunshines
    Solblomma30 skrev 2020-12-02 07:15:36 följande:

Vi har Xplora-klockor till våra barn. Vi är väldigt nöjda, och använder dem mest som en enkel mobil. Det är skönt att veta att man kan nå barnet, och klockan är inte stöldbegärlig eftersom den är knuten till barnet, så stjäl någon den är den bara en vanlig tråkig klocka utan specialfunktioner.

Klockorna funkar bra. Det har hänt en gång på tre år att tekniken strulade. Då gick det inte att ringa till klockorna.

Jag vet inte riktigt hur exakt GPS-tekniken är, men troligtvis inte hundraprocentig eftersom det inte är hundraprocentigt med iphone. Men oftast använder man ju ändå inte GPS-en. Vi har den som en backup om äldsta barnet inte skulle svara när vi ringer. Det har hittills aldrig hänt.

Hej Solblomma!

Tusen tack för utförligt svar! Xplora verkar vara en stabil klocka. Jag har pratat med försäljare och har fått snabbt svar från deras kundservice. 

Skönt när tekniken fungerar och tryggt att kunna nå barnet. Fantastiskt att klockan är knutet till barnet!

Jättebra - tack för tips!

//Glada hälsningar från hönsmamman

• Mammassmå

Min man som jobbar med sånt avråder bestämt att använda såna gpsklockor, de är för lätta att hacka och har man otur så kan någon lära sig vart ens barn rör sig. Tyvärr, för jag ser också nyttan och önskar att vi hade kunnat ha något sånt till våra barn.

• Solblomma30
    Mammassmå skrev 2020-12-08 02:10:00 följande:

Min man som jobbar med sånt avråder bestämt att använda såna gpsklockor, de är för lätta att hacka och har man otur så kan någon lära sig vart ens barn rör sig. Tyvärr, för jag ser också nyttan och önskar att vi hade kunnat ha något sånt till våra barn.

Personligen tycker jag att det känns väldigt extremt att tänka att någon skulle hacka klockan för att ta reda på var barnet befinner sig. Jag kan förstå situationen om man är i en vårdnadstvist med en brottsling eller någon som hotar att ta barnet utomlands och där man därför döljer var barnet befinner sig. Men att en främling skulle hacka sig in i en Xplora för att kidnappa ett främmande barn? Vill en galning kidnappa ett barn så är det ju betydligt enklare för honom/henne att gå till en lekpark/skola/förskola och bara dra med sig ett barn isåfall. Känns ologiskt att kidnapparen skulle använda sig av en GPS? Alla människor vet ju var barn finns liksom.
  • Solblomma30

Sen kan jag inte tänka mig att det är svårt att lära sig var ett främmande barn rör sig, om man har ont avsåt. Vår familj är inte hemlighetsfull direkt, och om någon brottsling skulle få för sig att iaktta oss antingen fysiskt eller via våra mobiler så skulle det ju vara plättlätt. Men risken är ju minimal.

• Mammassmå
    Solblomma30 skrev 2020-12-08 07:15:25 följande:

Sen kan jag inte tänka mig att det är svårt att lära sig var ett främmande barn rör sig, om man har ont avsåt. Vår familj är inte hemlighetsfull direkt, och om någon brottsling skulle få för sig att iaktta oss antingen fysiskt eller via våra mobiler så skulle det ju vara plättlätt. Men risken är ju minimal.

Det beror ju på vart barnet rör sig också, om det går själv genom en skog till och från skolan tex.

Du avgör självklart själv hur du gör med dina barn, ville bara varna. Det finns betydligt säkrare alternativ, men de är också dyrare.
  • Solblomma30
    Mammassmå skrev 2020-12-08 07:28:09 följande:

Det beror ju på vart barnet rör sig också, om det går själv genom en skog till och från skolan tex.

Du avgör självklart själv hur du gör med dina barn, ville bara varna. Det finns betydligt säkrare alternativ, men de är också dyrare.

Min man och jag har läst de här artiklarna redan innan vi köpte GPS-klockan. Om man ska tänka på sånt så kan man ju aldrig köpa en mobil till barnet heller. Och om någon vill föra bort barnet så räcker det ju att den personen står och iakttar det, och /eller följer efter barnet till en obevakad plats. Det behövs ju ingen GPS-klocka för det liksom. Så jag tror att din man är extremt försiktig av sig om han tycker att det är en reell risk.
  • Mammassmå
    Solblomma30 skrev 2020-12-08 14:57:07 följande:

Min man och jag har läst de här artiklarna redan innan vi köpte GPS-klockan. Om man ska tänka på sånt så kan man ju aldrig köpa en mobil till barnet heller. Och om någon vill föra bort barnet så räcker det ju att den personen står och iakttar det, och /eller följer efter barnet till en obevakad plats. Det behövs ju ingen GPS-klocka för det liksom. Så jag tror att din man är extremt försiktig av sig om han tycker att det är en reell risk.

Skillnaden är att en telefon dels är mycket svårare att hacka och dels så kan man inte avgöra att den tillhör ett barn, som man kan med de klockorna som en ev. förövare vet att barn använder just för att de går ensamma.

Han är inte extremt försiktig, men han är insatt och kunnig i hur de fungerar. Om du är intresserad så kan jag fråga vad han rekommenderar istället.

Men som sagt, du gör som du vill.
  • Gryntroll

Jag förstår tveksamheten och tänker att det är dagens, tech, motsvarighet till det att inte ha barnets namn tryckt tydligt på mössan/väskan/jackan. Det eftersom en gärningsman då kan tilltala barnet med namn och barnet då kan tro att det inte är en främling (eftesom hen kan namnet) och följa med...

I båda scenariona borde risken minskas om man pratat om att inte följa med någon man inte känner.

Hur som, vi har en klocka från North (Jollyroom). Den har dålig grafik och kass app där uppkopplingen mot basstationer och sateliter visas och lätt förväxlas med vart sonen varit, själva "tracking-funktionen" använder vi inte så det gör inte något i vårt fall. Men sonen gillar den och vi kan ringa honom, det var det viktigaste när vi köpte den

• Solblomma30
    Mammassmå skrev 2020-12-08 15:11:34 följande:

Skillnaden är att en telefon dels är mycket svårare att hacka och dels så kan man inte avgöra att den tillhör ett barn, som man kan med de klockorna som en ev. förövare vet att barn använder just för att de går ensamma.

Han är inte extremt försiktig, men han är insatt och kunnig i hur de fungerar. Om du är intresserad så kan jag fråga vad han rekommenderar istället.

Men som sagt, du gör som du vill.

Nej tack, det behövs inte :) Jag tycker som sagt att det finns väldigt många enklare sätt för en förövare att få tillfälle att angripa ett barn än att hacka hens gps-klocka. Som att iaktta barnet vid skola/förskola/utanför hemmet osv. Förövaren vet ju inte om heller genom att titta på kartan huruvida barnet är ensamt eller ej. Men jag förstår som sagt oron om man har ett barn med ökad utsatthet från någon part, exempelvis om man lever med skyddad identitet eller liknande.

Jag tänker att din man säkert är insatt och kunnig när det gäller hackning, men kanske är han inte lika insatt i hur pedofiler eller andra förövare begår brott mot barn? Jag tror att det är ytterst sällsynt att någon tar sig tiden att punktmarkera ett barn via gps genom att hacka en klocka. Det finns som sagt så enormt mycket lättare sätt att hitta ensamma barn om man har onda avsikter.

Hur eller hur, man får tycka olika i detta. Vi är nöjda med vår klocka och ser den som ett bra sätt att nå vårt äldsta barn utan att köpa en mobil som är stöldbegärlig och lätt att slarva bort.
Svar på tråden Vilken GPS klocka fungerar bäst?