• amandakollb

SGI efter ett år för sambo?

Hej,

Jag ska vara hemma 11 månader med föräldrapenning, får se hur många dagar jag tar ut. Sedan ska min sambo va hemma 7 månader, måste han ta ut 7 dagar i veckan under 7 månader för att behålla hans SGI? Eller hur funkar de när han inte har tagit ut några föräldrardagar tidigare? Och vad händer om han tar ut bara 3 dagar tex? Han kommer börja jobba heltid igen efter denna period.

• Svar på tråden SGI efter ett år för sambo?
  • nnnnnnnn

Man måste ta ut 5 dagar/vecka efter barnet fyllt 1 år.
    Så ska någon av er vara hemma i 7 månader heltid, så behöver ni räkna ut antal dagar som måste finnas kvar.

Under första året behöver man inte ta ut en enda dag, båda föräldrarna kan vara hemma heltid utan att ta ut FP, bara man klarar sig ekonomiskt...

SÅ många tar ut så få dagar man bara kan under första året, för att kunna vara hemma och ta ut 5 dagar/vecka ett tag efter 1årsdagen, samt gärna jobba deltid under en längre tid.

• nnnnnnnn

Och se till att säkra SGI, för det är ju sååå dumt att tex ta ut 3 dagar/vecka  = sänka sin SGI. För tänk om något händer? Bryter båda benen = sjukskriven länge. Då är det bra att ha bra SGI... Eller om barnet får en massa sjukor på förskolan = en massa VAB = bra att ha en bra SGI...

• nnnnnnnn

Och om dagarna tar helt slut (fast din partner har 245 egna dagar = 49 veckor helt ledig från jobbet och tar ut 5 dagar/vecka), så är det bättre att ha ett SGI-skydd tex genom att läsa på distans 50%. Vid studier är SGI skyddat...

SÅ vill din partner vara hemma mer än 49 veckor heltid, så kan du tipsa om att man kan ta studieledigt från jobbet.

• Anonym (K)

När min man var fl senast, då med vårt andra barn, var han hemma i 6 månader efter min ledighet. Vi pratade med fk just om det här med när partnern tar över fl och fick då höra att om han inte hade tagit ut någon dag för barnet innan han startade sina 6 månader (10 första dagarna räknas inte eftersom det är tillfällig fp) behövde han inte skydda sin sgi de första 3 månaderna även om barnet var över 1 år. Jag var hemma i 1,5 år och efter sonen fyllde 1 år tog jag ut 5 dagar/vecka för att skydda min sgi. När min man tog över ledigheten behövde han alltså inte ta ut några dagar de tre första månaderna utan att det påverkade hans sgi. Det här var dock fyra år sedan så det kan ju ha ändrats. Ring fk och hör med dem!

• amandakollb
    nnnnnnnn skrev 2020-11-25 19:43:30 följande:

Och se till att säkra SGI, för det är ju sååå dumt att tex ta ut 3 dagar/vecka  = sänka sin SGI. För tänk om något händer? Bryter båda benen = sjukskriven länge. Då är det bra att ha bra SGI... Eller om barnet får en massa sjukor på förskolan = en massa VAB = bra att ha en bra SGI...

tack för svar! okej så han behöver "bara" ta ut 5 dagar i veckan och inte 7? 

och hur funkar det när man förlorar sin sgi, är det efter han har varit föräldraledig klart och det påverkar då vabb och eventuell sjukskrivning? tänker från när sgi sänks, om det är under själva föräldraledigheten eller efteråt när han börjat jobba, vet du? och hur länge tar det innan han har jobbat upp sin sgi igen? 
  • amandakollb
    Anonym (K) skrev 2020-11-25 21:38:11 följande:

När min man var fl senast, då med vårt andra barn, var han hemma i 6 månader efter min ledighet. Vi pratade med fk just om det här med när partnern tar över fl och fick då höra att om han inte hade tagit ut någon dag för barnet innan han startade sina 6 månader (10 första dagarna räknas inte eftersom det är tillfällig fp) behövde han inte skydda sin sgi de första 3 månaderna även om barnet var över 1 år. Jag var hemma i 1,5 år och efter sonen fyllde 1 år tog jag ut 5 dagar/vecka för att skydda min sgi. När min man tog över ledigheten behövde han alltså inte ta ut några dagar de tre första månaderna utan att det påverkade hans sgi. Det här var dock fyra år sedan så det kan ju ha ändrats. Ring fk och hör med dem!

okej vad intressant! det vore ju toppen om det var så,  måste jag kolla upp.. ah får ringa dem senare! 

tack för svar :) 
  • Anonym (K)
    amandakollb skrev 2020-11-26 10:36:52 följande:

okej vad intressant! det vore ju toppen om det var så,  måste jag kolla upp.. ah får ringa dem senare! 

tack för svar :) 

Ja gör det! Som svar på frågan i inlägget ovanför, SGI:n nollas direkt när han missar att ta ut fp när han måste. Så under hans föräldraledighet.
  • amandakollb
    Anonym (K) skrev 2020-11-26 13:22:21 följande:
    Ja gör det! Som svar på frågan i inlägget ovanför, SGI:n nollas direkt när han missar att ta ut fp när han måste. Så under hans föräldraledighet.
    pratade precis med fk, och du hade rätt, det gäller fortfarande! hon sa inget om det först utan bara att han måste ta ut 5 dagar i veckan för att den inte ska nollas och då berättade jag att jag hört om det där med 3 månader och då sa hon justja ja så är det, så det var ju super att du berättade om det! det har tydligen inget att göra med barnets 1årsdag utan det börjar gälla från första dagen har tar ut föräldrapenning så det ska vi tänka på när vi planerar :) 

tack! 

något annat tips som kan vara bra att tänka på? :) 
Svar på tråden SGI efter ett år för sambo?