• Maria19866

Stor tvååring ?

Sonen är 90 cm och väger 15,7. Blev 2 i september .. är orolig att han är överviktig , eller kommer få problem med det senare . Grejen är att han är inte stor i maten , och vi föräldrar är heller inte stora av oss..Hur mycket väger era pojkar i samma ålder ?

• Svar på tråden Stor tvååring ?
  • Jag är bara jag

Lite över 2, 94 lång och väger, tja, kanske 14-15. Håller ett hysteriskt tempo all vaken tid så "inget" fastnar. Du kan själv räkna ut BMI för barn. Finns flera sidor. Personligen är jag av den åsikten att BMI och fetma inte ska räknas på barn under minst 3 års ålder. Många springer av sig babyhullet med tiden.

• Anonym (Annika)

Min son var både längre och tyngre i den åldern. Jag är inte säker, men har för mig att han var 96 cm och 18 kg.
    Så länge du ser till att han äter vettigt så kommer det att bli bra! 
    Vi föräldrar är normalstora, men han har väl fått några bortglömda gener som gör att han blev så mycket större än oss!

• anonymatom

Jag och alla mina syskon var "tjocka"/vägde mycket när vi var små och ingen utav oss är överviktiga nu. Jag skulle nog till och med säga att vi alla klassas som smala, kanske inte idealet smal, har lite mage. Men jag är på gränsen till underviktig så det är nog inget du behöver vara orolig över

• Anonym (Sakta)

Viktökningen går väldigt mycket långsammare efter 2 år, särskilt om man jämför med första året.

Dottern vägde 15kg vid 2,5 år. Om jag inte minns fel var hon 98 cm lång. Vid 4,5 vägde hon 19 kg. Det var en normal viktuppgång enligt BVC, och jag skulle säga att hon är smal. Så följer

• Anonym (Sakta)
    Anonym (Sakta) skrev 2020-11-23 22:28:27 följande:

Viktökningen går väldigt mycket långsammare efter 2 år, särskilt om man jämför med första året.

Dottern vägde 15kg vid 2,5 år. Om jag inte minns fel var hon 98 cm lång. Vid 4,5 vägde hon 19 kg. Det var en normal viktuppgång enligt BVC, och jag skulle säga att hon är smal. Så följer

Klickade snett...

Så följer din son sin kurva hyfsat så är det inget att oroa sig för.
Svar på tråden Stor tvååring ?